UAB Digital Repository of Documents 27 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1.
13 p, 10.3 MB Heteroepitaxial growth of anatase (0 0 1) films on SrTiO3 (0 0 1) by PLD and MBE / Crespo Villanueva, Adrián (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Gallenberger, Julia (Technische Universität Darmstadt) ; De Santis, M. (Université Grenoble Alpes) ; Langlais, Veronique (Centre d'Elaboration de Matériaux et Etudes Structurales) ; Carla, Francesco (Diamond Light Source) ; Caicedo Roque, Jose Manuel (Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia) ; Rius Palleiro, Jordi (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Torrelles Albareda, Xavier (Institut de Ciència de Materials de Barcelona)
The epitaxial growth of anatase (0 0 1) films deposited by pulsed laser deposition (PLD) and molecular beam epitaxy (MBE) on SrTiO (0 0 1) (STO) single crystals has been studied using X-ray diffraction and surface sensitivity UHV techniques. [...]
2023 - 10.1016/j.apsusc.2023.157586
Applied surface science, Vol. 632 (September 2023) , art. 157586  
2.
33 p, 50.4 MB Through the Looking Glass : Technological Characterization of Roman Glasses Mimicking Precious Stones from the Gorga Collection (Museo Nazionale Romano-Palazzo Altemps) / Di Febo, Roberta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Casas Duocastella, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Silvestri, Alberta (Università Degli Studi di Padova. Dipartimento di Geoscienze) ; del Campo, Ángel Adolfo (Instituto de Cerámica y Vidrio. Departamento de Electrocerámica (CSIC)) ; Vallcorba Valls, Oriol (ALBA Laboratori de Llum de Sincrotró) ; Queralt, Ignasi (Institut d'Avaluació Ambiental i Recerca de l'Aigua. Departament de Geociències) ; Oró, Judith (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Villa Navas, Mario (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Gàzquez, Jaume (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Rius, Jordi (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Giobbe, Chiara (Museo Nazionale Romano) ; Bandini, Giovanna (Museo Nazionale Romano)
This paper provides a detailed technological characterization of the Roman opus sectile glasses (second century AD) coming from the renowned Gorga collection. Nine glass samples corresponding to imitations of the porfido verde antico, cipollino rosso, rosso antico, giallo antico, diaspro nero e giallo, semesanto and agate/alabaster stones were studied. [...]
2023 - 10.3390/min13111421
Minerals, Vol. 13, Issue 11 (November 2023) , art. 1421  
3.
12 p, 303.7 KB El juego del marro : un dispositivo de la pedagogía disciplinar en la tradición inventada de la educación física contemporánea del siglo XIX y principios del XX / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat de Barcelona)
Para construir los códigos disciplinares que sustentaron las bases pedagógicas de la educación física se articularon dispositivos para ejercer el poder socializador del discurso de la institución educativa. [...]
For constructing disciplinary codes to support the pedagogical bases of physical education some devices were activated to manifest the power of socialization of the educational institution. In the "pedagogical theatre" of physical education, games like el marro or rescate (Prisoner's Bar) were used in Spain, other European countries and America as an excellent means of introducing techniques of control and social reproduction which, through the appearance of self-government, aimed at transferring behavior to other rule-based and hierarchized orders of society. [...]
A fim de construir os códigos disciplinares que sustentam as bases pedagógicas da educação física, foram articulados dispositivos para exercer o poder socializante do discurso da instituição de ensino. [...]

2018 - 10.17227/ludica.num27-9443
Lúdica pedagógica, Vol. 1 Núm. 27 (ene-jun 2018) , p. 85-96  
4.
24 p, 1.2 MB El juego popular de las Cuatro esquinas: 30 variantes para recuperar su uso en la educación del siglo XXI / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
La recuperación de la memoria histórica tiene que ser en la sociedad del siglo xxi una prioridad si no se quiere perder la identidad. En esta línea, el objeto de estudio del presente trabajo es el juego popular de las cuatro esquinas. [...]
2019 - 10.14201/hedu201938155177
Historia de la Educación, Núm. 38 (2019) , p. 155-177  
5.
10 p, 70.5 KB El Juego del cornerball, un pre-texto del pasado para crear debate en la educación física del presente / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Comúnmente, la enseñanza de la educación física moderna ha permanecido asociada al mito de la renovación pedagógica. Sobre este supuesto presentamos, a modo de ejemplo, un inédito suceso histórico que visibiliza las contradicciones profundas de la educación física contemporánea. [...]
Commonly, teaching of modern physical education has remained associated with the myth of pedagogical renewal. On this assumption we present, as an example, an unprecedented historical event that visualize the profound contradictions of contemporary physical education. [...]

2020 - 10.47197/retos.v37i37.67484
Retos, Núm. 37 (2020) , p. 810-819  
6.
20 p, 1.5 MB Democràcia i humanitat a l'escola : exemple del model pedagògic del mestre Pere Vergés (1896-1970) i propostes per al futur / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
Un dels màxims representants de l'Escola Nova catalana, el mestre Pere Vergés (1896-1970), creà un model pedagògic centrat en el respecte, l'autonomia i la democràcia de l'alumnat. Propostes com aquesta i d'altres que sorgiren durant el primer terç del segle XX han de ser analitzades per a poder transferir-les al segle XXI. [...]
2019
Revista Catalana de Pedagogia, Núm. 17 (2020) , p. 37-56  
7.
34 p, 2.7 MB Pedagogías comparadas. De la Escuela del Mar y Pere Vergés a la Escuela 26 de enero (1943) y Enric Gibert / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona. Departament de Teoria i Història de l'Educació) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
El objetivo del presente artículo pretende comparar dos modelos pedagógicos antagónicos como fueron el de la Escuela del Mar (1922), dirigida por Pere Vergés, y el de la Escuela 26 de enero (1943) dirigida por Enric Gibert, en pleno franquismo. [...]
2020 - 10.5944/reec.36.2020.26995
Revista española de educación comparada, Vol. 36 (2020)  
8.
23 p, 188.7 KB El juego del marro y la genealogía pedagógica y sociológica del poder disciplinar del deporte / Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona) ; Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los juegos agonísticos son una de las manifestaciones sociales y culturales más emblemáticas de la civilización humana. El marro es uno de estos juegos. Substraer a partir de este juego ancestral, una genealogía pedagógica lúdica en el ejercicio del poder como estrategia para disciplinar el cuerpo es el objetivo de estudio de este artículo. [...]
Agonistic games are one of the most emblematic social and cultural manifestations of human civilization. Prisoner's bar, is one of these games. Subtracting from this ancestral game, a playful pedagogical genealogy in the exercise of power as a strategy to discipline the body is the objective of the study of this article. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2364
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 3 (2019) , e. 2364 (Artículos)  
9.
3 p, 823.0 KB Làmines primes, el passat al servei del futur / Casas Duocastella, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ; Rius Palleiro, Jordi (Institut de Ciència de Materials de Barcelona) ; Di Febo, Roberta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana)
Recentment, investigadors de dos departaments de la UAB i de l'Institut de Ciència de Materials de Barcelona (CSIC), en col·laboració amb altres investigadors, han publicat dos articles en l'àmbit de l'arqueologia que contradiuen la percepció que de vegades es té de les làmines primes com una preparació de laboratori anticuada i mostren com aquest format de mostra ideada al segle XIX continua vigent i pot adaptar-se a la recerca i les noves eines del segle XXI, com ara el sincrotró.
Recientemente, investigadores de dos departamentos de la UAB y del Instituto de Ciencia de Materiales de Barcelona (CSIC), en colaboración con otros investigadores, han publicado dos artículos en el ámbito de la arqueología que contradicen la percepción que a veces se tiene de las láminas delgadas como una preparación de laboratorio anticuada y muestran como este formato de muestra ideado en el siglo XIX sigue vigente y puede adaptarse a la investigación y las nuevas herramientas del siglo XXI, como el sincrotrón.
Recently, researchers from two different departments of the UAB and the Materials Science Institute of Barcelona (CSIC), in collaboration with researchers from other institutions, have published two articles in the field of archeology that refute the common perception of thin-sections as an old-fashioned laboratory preparation and they have shown how this sample format conceived in the 19th century is still in force and can be adapted to the research and the new tools of the 21st century, such as the synchrotron facilities.

2019
UAB divulga, Juliol 2019, p. 1-3
3 documents
10.
13 p, 6.8 MB Los juegos corporales en la educación física del siglo XIX como preludio al deporte moderno en España / Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Brasó i Rius, Jordi (Universitat de Barcelona)
La configuración de la educación física escolar en España se desarrolló durante el siglo XIX coincidiendo con la constitución y expansión de los sistemas gimnásticos de educación física europeos. [...]
School physical education in Spain was developed in the 19th century, coinciding with the establishment and expansion of the European gymnastic systems of physical education. In that scenario, physical-education content was subject to European influences, as evidenced by documentary sources from the period. [...]

2019
Cultura, ciencia y deporte, Vol. 14, núm. 41 (2019) , p. 165-177  

UAB Digital Repository of Documents : 27 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.