UAB Digital Repository of Documents 10 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
5 p, 65.4 KB Mecánica newtoniana : concepciones epistemológicas de estudiantes universitarios / Wainmaier, Cristina ; Salinas, Julia
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-5  
2.
5 p, 107.6 KB ¿Hay relación entre la "comprensión epistemológica" y la "comprensión conceptual" en el aprendizaje de la física clásica? / Salinas, Julia ; Wainmaier, Cristina ; Guridi, Verónica
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-5  
3.
7 p, 356.8 KB La realimentación en la evaluación en un curso de laboratorio de Física / Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Pesa de Danón, M. (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
1986 - 10.5565/rev/ensciencias.5207
Enseñanza de las ciencias, V. 4 n. 2 (1986) p. 122-128  
4.
6 p, 327.4 KB La generación autónoma de "conflictos cognoscitivos" para favorecer cambios de paradigmas en el aprendizaje de la física / Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
Researches agree to show that students have their owli conceptual, not instructional schemata, that they use to interpret reality. The learning of Physics would then consist sf producing conceptual changes from spontaneous to scientific paradigms. [...]
1991 - 10.5565/rev/ensciencias.4724
Enseñanza de las ciencias, V. 9 n. 3 (1991) p. 237-242  
5.
12 p, 585.5 KB Distintos tipos de constantes en física y aprendizaje significativo de la disciplina / Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Pesa de Danón, M. (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
From teaching experience data, some problems referred to the learning of conceptuations of constants that appear in the relation between physical magnitudes, are delimited. Some significative problems are identified. [...]
1995 - 10.5565/rev/ensciencias.4271
Enseñanza de las ciencias, V. 13 n. 2 (1995) p. 237-248  
6.
12 p, 499.2 KB Modos espontáneos de razonar : un análisis de su incidencia sobre el aprendizaje del conocimiento físico a nivel universitario básico / Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Pesa de Danón, M. (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
The acquisition of knowledge in different domains may share certain general ways of reasoning; but besides this, each specific domain may require specific ways of reasoning. In this paper we identify and we characterize four manifestations of spontaneous ways of reasoning, and we analize up to what extent they act as obstacles for a meaningful learning of scientific knowledge about simple electric circuits. [...]
1996 - 10.5565/rev/ensciencias.4227
Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 2 (1996) p. 209-220  
7.
8 p, 286.2 KB ¿Es importante la epistemología de las ciencias en la formación de investigadores y de profesores en física? / Colombo de Cudmani, Leonor (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física) ; Salinas de Sandoval, Julia (Universidad Nacional de Tucumán (Argentina). Instituto de Física)
En este trabajo fundamentamos la pertinencia de la epistemología en la formación de profesores en física e investigadores en física y en enseñanza de la física. También analizamos diversas experiencias realizadas a lo largo de los últimos veinte años, en las que hemos participado en la incorporación de tópicos de epistemología en la formación de profesores e investigadores (Colombo de Cudmani, L. [...]
In the present work, we argue about the pertinence of Epistemology in the training of Physics teachers, Physics researchers and Physics Education researchers. We have also analysed different experiences that we have carried out during the last twenty years, about the insertion of Epistemology topics in the training of Physics teachers and researchers. [...]

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3876
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 3 (2004) , p. 455-462  
8.
11 p, 98.9 KB Hacia un modelo integrador para el aprendizaje de las ciencias / De Cudmani, Leonor C. ; Pesa, Marta A. ; Salinas, Julia
The changes in the conceptual field have earned an outstanding attention in educational research. The methodological and axiological fields have been retrieved in successive stages where the process has become more complex, even creating highly hierarchical models favouring one or another of these areas. [...]
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4052
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 1 (2000) , p. 3-13  
9.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Carrascosa Alís, Jaime (Universitat de València) ; Dumas Carré, Andrée (IUFM d'Aix Marseille) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Gallego Badillo, Rómulo (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia)) ; Gené Duch, Ana María (Universitat de Lleida) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo) ; Salinas, Julia (Univerdad de Tucumán (Argentina)) ; Tricárico, Hugo (Universidad de San Martín (Argentina)) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba))
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4077
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  
10.
10 p, 108.1 KB ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba)) ; Salinas, Julia (Universidad de Tucumán (Argentina)) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Dumas Carré, Andrée (Université París 7) ; Goffard, Monique (Université París 7) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo)
Nuestra pretensión en este trabajo es cuestionar la distinción clásica entre «teoría», «prácticas de laboratorio» y «problemas». Intentaremos mostrar qué investigaciones realizadas en los tres campos privan de sentido a esta separación que, conviene notar, no guarda paralelismo alguno con la actividad científica real.
Our aim with this paper is to question the typical distinction between «theory», «lab» and «paper and pencil problemsolving» activities. We intend to show that research done on these domains does not support their separation in the teaching/learning process. [...]

1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4094
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 311-320  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.