UAB Digital Repository of Documents 43 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
1.
20 p, 991.0 KB Saberes docentes y educación inclusiva en la confección de recursos didácticos de ciencias / Cavalheiro Crittelli, Beatriz (Universidade Federal de São Paulo (Brasil)) ; Guridi, Verónica Marcela (Universidade de São Paulo (Brasil)) ; Rodrigues Chaves Dominguez, Celi (Universidade de São Paulo (Brasil)) ; Pires de Camargo, Eder (Universidade Estadual Paulista (Brasil))
Es fundamental que en la formación inicial de profesores se problematice la enseñanza de las ciencias, favoreciendo la construcción de saberes docentes para el trabajo con la diversidad en el aula, en una perspectiva inclusiva. [...]
In teacher education, it is essential to problematize science teaching by favoring the construction of teaching knowledge which will be useful when working with diversity in the classroom, from an inclusive perspective. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5957
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 1 (2024) , p. 85-103 (Investigaciones Didácticas)  
2.
39 p, 603.2 KB Teachers' identities in second chance schools : A comparative analysis of Buenos Aires and Barcelona / Meo, Analía Inés (Universidad de Buenos Aires) ; Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Second Chance Schools (SCS) aim to provide excluded young people with new opportunities for educational success. However, there is scarce research on teachers' identities as a crucial factor in understanding how these schools operate as sites of educational inclusion. [...]
2020 - 10.1016/j.tate.2019.102963
Teaching and Teacher Education, Vol. 88 (2020) , e102963  
3.
29 p, 776.7 KB Linking curriculum content to students' cultural heritage in order to promote inclusion : an analysis of a learning-through-the arts project / Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Morón, Mar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Román Humanes, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
The aim of this paper is to highlight the benefits brought about by a learning-through-the-arts project aimed at creating links between the cultural heritage of students from diverse backgrounds and the fundamental aims of school instruction. [...]
2023
International Journal of Inclusive Education, Vol. 27 Núm. 13 (2023) , p. 1487-1502  
4.
30 p, 478.9 KB Teachers' intercultural competence : a requirement or an option in a culturally diverse classroom? / Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; González Montoto, Iosbel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
This paper reports an exploratory study of the development of intercultural competence (IC) in elementary school teachers in Catalonia, Spain, utilising mixed-method quantitative and qualitative assessments. [...]
2018 - 10.1080/13603116.2017.1377298
International Journal of Inclusive Education, Vol. 22 Núm. 5 (2018) , p. 510-526  
5.
15 p, 204.0 KB Representaciones sociales alrededor de la educación inclusiva : un abordaje desde la teoría fundamentada en la comunidad Sorda / Motta Totena, Erika Paola (Universidad Católica de Manizales) ; Rivera Franco, Jorge Eliécer (Universidad Católica de Manizales)
La investigación pretendió dilucidar las representaciones sociales que se han construido en torno a la comunidad Sorda y la educación inclusiva en un colegio ubicado en el municipio de Ibagué, Colombia. [...]
La investigació va pretendre dilucidar les representacions socials que s'han construït al voltant de la comunitat Sorda i l'educació inclusiva en un col·legi ubicat al municipi d'Ibagué, Colòmbia. [...]
This study aims to analyse the social representations that exist around the Deaf community and inclusive education in a school located in the municipality of Ibagué, Colombia. To achieve this, a constructivist model was used, taking a qualitative approach and applying grounded theory to discover the situation in the environment selected. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1703
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 505-519 (Temas de investigación)  
6.
INTERSTICE. Pedagogical audio-visual material / París Romia, Gemma, coord. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Blanch Gelabert, Sílvia, coord. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Dybwik, Siri, coord. ; Halle, Kristen, coord. ; Corazza, Laura ; Hay, Penny (Bath Spa University (Regne Unit)) ; Macauda, Anita ; Panciroli, Chiara ; Ribera, Eulàlia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Russo, Veronica, col. ; Urpí, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barrera-Corominas, Aleix, col. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cabo, Helena, col. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ciraso Calí, Anna, col. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Moles, Aina, col. ; Chiara Sghinolfi, Maria, col. ; INTERSTICE Project ; INTERSTICE Project ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)
INTERSTICE is an Erasmus+ project developed by universities, artists and cultural settings from Catalonia, United Kingdom, Italy, and Norway to promote spaces of encounter between educators, artists, and children, to improve our learning processes and to build a pedagogy of co-creation through the arts.
This audio-visual material is a compendium of some of the singular projects carried out through different artistic languages, encompassing experiences with different ages and target groups.

2023 (CRiEDO (Centro de Investigación y Estudios para el Desarrollo Organizativo))
4 documents
7.
64 p, 894.1 KB INTERSTICE. Encounters between artists, children and educators. Thoughts in-between the arts and education / París Romia, Gemma, ed. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Blanch Gelabert, Sílvia, ed. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Hay, Penny, ed. (Bath Spa University (Regne Unit)) ; Cabo, Helena ; Dybwik, Siri ; Halle, Kristen ; Panciroli, Chiara ; Russo, Veronica ; Urpí, Isabel ; INTERSTICE Project
INTERSTICE is an Erasmus+ project developed by universities, artists and cultural settings from Catalonia, United Kingdom, Italy, and Norway to promote spaces of encounter between educators, artists, and children, to improve our learning processes and to build a pedagogy of co-creation through the arts. [...]
2023
4 documents
8.
22 p, 481.0 KB Key decisions for an effective flipped classroom / Noguera, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Arnau-Sabatés, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sepúlveda-Parrini, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ituen, Alfred (Universitat Autònoma de Barcelona)
El projecte Erasmus + FLeD (Learning design for flexible education) té per objecte el disseny d'escenaris d'aprenentatge flexible efectius. A tal efecte, s'han confeccionat un conjunt de patrons de disseny d'aprenentatge (entesos com un recurs reutilitzable per a resoldre una situació problemàtica habitual tot oferint solucions pràctiques). [...]
2023 (FLeD project)
2 documents
9.
18 p, 442.7 KB Comparative stakeholder perspectives of inclusive education in four regions of China / Badia Martín, M. del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Fortuny Guasch, Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Zhou, Hongan (Sichuan Normal University) ; Gu, Erhuo (Sichuan Normal University. College of Educational Science)
El proyecto europeo INCLUTE (Promoción de la educación inclusiva a través del desarrollo curricular y la formación de docentes en China) Unión Europea (Proyecto Erasmus +)561. 600-EPP-1-2015-CN-EP ayuda a contribuir a la demanda de docentes altamente calificados en la escuela primaria donde se puede abordar el nivel y se puede alentar a las universidades en China a tomar en consideración los estándares europeos. [...]
The European project INCLUTE (Promoting inclusive education through curriculum development and teacher education in China) European Union (Proyecto Erasmus +) 561. 600-EPP-1-2015-CN-EP helps to contribute the demand for highly educated teachers at the primary school level can be tackled, and universities in China can be encouraged to take European standards into consideration. [...]

2022 - 10.24310/IJNE.10.2022.15282
International Journal of New Education, Núm. 10 (2022), p. 21-38  
10.
15 p, 131.2 KB Alumnado trans : una oportunidad para el desarrollo de pedagogías feministas en la escuela / Sánchez Sáinz, Mercedes (Universidad Complutense de Madrid) ; García Medina, Raúl (Universidad Complutense de Madrid) ; Penna Tosso, Melani (Universidad Complutense de Madrid)
Ante la escasez de investigaciones que relacionen el clima escolar con las tasas de éxito de alumnado trans, planteamos este análisis para indagar en las trayectorias que siguen dichos estudiantes en la educación obligatoria y poder identificar factores que puedan contribuir a paliar las elevadas tasas de abandono observadas en este colectivo. [...]
Davant de l'escassetat d'investigacions que relacionin el clima escolar amb les taxes d'èxit d'alumnat trans, plantegem la present anàlisi per explorar les trajectòries que segueixen aquests estudiants a l'educació obligatòria i poder identificar aquells factors que puguin contribuir a pal·liar les elevades taxes d'abandonament observades en aquest sector. [...]
In contrast with the numerous studies focusing on the types of violence suffered by trans people, hardly any studies have looked at the factors associated with academic success among this demographic group. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1569
Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 115-129 (Monográfico)  

UAB Digital Repository of Documents : 43 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.