UAB Digital Repository of Documents 10 records found  Search took 0.00 seconds. 
1.
23 p, 242.8 KB Language and executive function relationships in the real world : insights from deafness / Figueroa, Mario (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Botting, Nicola (University London. Department of Language and Communication Science) ; Morgan, Gary (Universitat Oberta de Catalunya. Departament de Psicologia i Ciències de l'Educació)
Executive functions (EFs) in both regulatory and meta-cognitive contexts are important for a wide variety of children's daily activities, including play and learning. Despite the growing literature supporting the relationship between EF and language, few studies have focused on these links during everyday behaviours. [...]
Cambridge University Press, 2024 - 10.1017/langcog.2024.10
Language and Cognition, 2024, p. 1-23  
2.
539 p, 10.9 MB La « surdité accentuelle » chez les francophones en espagnol langue étrangère ou seconde. Analyse des effets sur la production et la compréhension de la parole / Daoussi, Syrine ; Baqué Millet, Lorraine, dir. ; Estrada Medina, Marta, dir.
Situant-se en el corrent de les investigacions acústiques i psicolingüístiques entorn de la 'sordesa accentual' dels francòfons (Dupoux et al. 1997, 2001, 2008), el primer objectiu d'aquest treball és determinar en quina mesura els francòfons són 'sords' a l'accent en castellà en una tasca de comprensió oral en L2. [...]
Situándose en la corriente de las investigaciones acústicas y psicolingüísticas entorno a la 'sordera acentual' de los francófonos (Dupoux et al. 1997, 2001, 2008), el objetivo de este trabajo es determinar en qué medida los francófonos son 'sordos' al acento en español L2 en una tarea de comprensión oral y observar o no si el fenómeno de sordera acentual es 'persistente' en alumnos de inmersión (nivel avanzado de español) en comparación con un grupo de francófonos de nivel intermedio en español mediante una tarea de detección de errores acentuales o segmentales. [...]
This research aims to shed more light on the hypothesis of 'stress deafness' in French speakers in L2 Spanish and to determine the extent to which French speakers are 'stress deaf' to L2 Spanish stress violations in a listening comprehension task. [...]

2021  
3.
156 p, 3.9 MB Productos de distorsión de las otoemisiones acústicas como factor pronóstico de la hipoacusia brusca / Subirana Pozo, Francesc Xavier ; Lorente Guerrero, Juan, dir.
INTRODUCCIÓ: La hipoacúsia brusca és una sordesa neurosensorial idiopàtica d'aparició en menys de 72 hores, que es pot acompanyar d'acúfens, vertigen, inestabilitat i sensació de plenitud òtica, entre d'altre simptomatologia. [...]
INTRODUCCIÓN: La hipoacusia brusca es una sordera neurosensorial idiopática de aparición en menos de 72 horas, que puede acompañarse de acúfenos, vértigo, inestabilidad y sensación de plenitud ótica, entre otra sintomatología. [...]
INTRODUCTION: Sudden hearing loss is idiopathic sensorineural deafness that appears in less than 72 hours, which can be accompanied by tinnitus, vertigo, instability, and ear fullness, among other symptoms. [...]

2021  
4.
5 p, 514.3 KB Many signs, one mutation : Early onset of de novo GATA2 deficiency syndrome. A case report / Blanco, Maria Laura (Institut Germans Trias i Pujol. Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras) ; Torrent, Montserrat (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Bussaglia, Elena (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Badell Serra, Isabel (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Nomdedeu, Josep (Institut Germans Trias i Pujol. Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras) ; Universitat Autònoma de Barcelona
We report a case with a broad spectrum of symptoms, related to GATA2 deficiency syndrome, which emerged as early as at 6 months of age. They ranged from lymphedema, deafness to myelodysplastic syndrome (MDS). [...]
2020 - 10.1002/ccr3.3304
Clinical Case Reports, Vol. 8 (september 2020) , p. 3193-3197  
5.
6 p, 1.0 MB MYH9-related disease : it does exist, may be more frequent than you think and requires specific therapy / Fernandez-Prado, Raul (Red de Investigación Renal) ; Carriazo-Julio, Sol Maria (Red de Investigación Renal) ; Torra Balcells, Roser (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Ortiz, Alberto (Red de Investigación Renal) ; Pérez-Gómez, Maria Vanessa (Red de Investigación Renal) ; Universitat Autònoma de Barcelona
In this issue of ckj, Tabibzadeh et al. report one of the largest series of patients with MYH9 mutations and kidney disease. The cardinal manifestation of MYH9-related disease is thrombocytopenia with giant platelets. [...]
2019 - 10.1093/ckj/sfz103
Clinical Kidney Journal, Vol. 12 (august 2019) , p. 488-493  
6.
4 p, 77.1 KB Anàlisi de la comprensió per part de l'alumnat sord dels documents televisius subtitulats i criteris de millora / Cambra, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ; Leal, Aurora (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ; Silvestre, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia)
Aquest article analitza com l'alumnat sord entén els dibuixos animats subtitulats de la televisió de Catalunya. Els resultats indiquen que l'alumnat amb sordesa te dificultats per comprendre els dibuixos animats no sols perquè la velocitat dels subtítols és excessiva, sinó també perquè la subtitulació literal no els permet mirar la imatge i extreure'n una significació del seu contingut. [...]
This article analyses how deaf students understand subtitled cartoon programmes on Catalan television. Results indicate that students with deafness have problems in understanding cartoons, not only because the subtitles are too fast, but because literal subtitling does not allow them to look at the image and extract meaning from its content. [...]

2009
Quaderns del CAC, Núm. 31-32 (Juny 2009) , p. 145-148  
7.
27 p, 1.3 MB El silencio como metáfora : una aproximación a la Comunidad Sorda y a su sentimiento identitario / Rodríguez Martín, Dolors (Universitat de Barcelona)
El colectivo de personas sordas puede ser conceptualizado desde dos perspectivas dicotómicas. Por un lado la perspectiva biomédica, que entenderá la sordera como un déficit, una patología; y por otro la sociocultural, que la entenderá como una particularidad haciendo que se perciba e interprete el mundo a partir del rasgo visual. [...]
The deaf people can be conceptualized from two dichotomous perspectives. The biomedical perspective that understanding deafness as a deficit, pathology. And the sociocultural perspective that understanding deafness as a peculiarity that makes the person perceives and interprets the world from the eyesight. [...]

2013 - 10.5565/rev/periferia.378
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 18 núm. 1 (Juny 2013) , p. 1-27  
8.
17 p, 95.2 KB Les famílies que tenen criatures amb necessitats educatives específiques: les famílies oïdores que tenen criatures sordes / Silvestre, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Aquest article té com a punt de partença els processos adaptatius que fan les famílies davant de la presència d'un fill amb necessitats educatives especials, i se centra en el cas concret de les famílies oïdores que tenen criatures sordes. [...]
Este artículo tiene como punto de partida los procesos adaptativos que deben realizar las familias ante la presencia de un hijo con necesidades educativas especiales, y se centra en el caso concreto de las familias que oyen pero que tienen criaturas sordas. [...]
This article arises from an adaptive process that families should undertake with their children with special needs, and most specifically in the case of families with deaf children. It exposes recent progress in the development of deaf children and in the quality of family life through early application of new technologies and advances in early education. [...]

2010 - 10.5565/rev/educar.96
Educar, Núm. 45 (2010) , p. 99-115  
9.
14 p, 126.2 KB "Signando" juntos : conversaciones sobre la transformación de la materia / Vázquez Martínez, Susana (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais) ; Garcia-Rodeja-Gayoso, Isabel (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais)
En este trabajo, se analizan las respuestas a cuestionarios y las conversaciones de seis estudiantes sordos a la hora de interpretar fenómenos relacionados con la transformación de la materia. Los resultados muestran que los modelos utilizados son similares a los descritos para alumnos oyentes. [...]
This paper reports findings from a group interwiew study of how deaf pupils reason about phenomena related to transformation of matter. The results show that deaf students use similar models to those described in hearing students. [...]

2005 - 10.5565/rev/ensciencias.3845
Enseñanza de las ciencias, V. 23 n. 2 (2005) p. 237-250  
10.
14 p, 680.3 KB Percepción de la sordera y la integración por parte del alumnado sin necesidades educativas especiales / Cambra, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Una de les questions socioafectives que preocupa especialment els professionals dedicats al'educació de l'alumnat sord és el grau d'acceptació d'aquests estudiants a l'aula ordinaria. L'objectiu d'aquest estudi és avaluar la percepció de l'alumnat sense necessitats educatives especials del deficit auditiu i de la integració de l'alumnat sord a l'aula, i veure si existiesen diferencies en lunció de l'edat. [...]
Acceptance of deaf students by their hearing peers in regular classrooms is one of the socio-affective questions which interests specialists on education of the deaf. This study evaluates non-special educational needs students' perception of deafness and integration of deaf children in regular classrooms. [...]
Una de las cuestiones socioafectivas que preocupa especialmente a los profesionales dedicados a la educación del alumnado sordo es el grado de aceptación de estos estudiantes en el aula ordinaria. El objetivo de este estudio es evaluar la percepción del alumnado sin necesidades educativas especiales del déficit auditivo y de la integración del alumnado sordo en el aula, y ver si existen diferencias en función de la edad. [...]

2005 - 10.5565/rev/educar.202
Educar, N. 36 (2005) p. 155-168  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.