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16 p, 188.7 KB Quantifying digital-native and legacy, national and local news websites in Spain, their topic scope and platforms / Negredo, Samuel (Universidad de Navarra) ; Sánchez-García, Pilar (Universidad de Valladolid) ; Amoedo-Casais, Avelino (Universidad de Navarra) ; Martínez-Costa, María-Pilar (Universidad de Navarra) ; Salaverría, Ramón (Universidad de Navarra)
Digital media have become an integral part of the journalism industry and of audience habits - in 2021 our research registered 2873 active news websites in Spain. First, this paper explores trends facing online news; it sets out the criteria used to identify a news brand as digital-native or non-native; and it presents the results of our classification. [...]
Els mitjans digitals s'han convertit en una part integral de la indústria del periodisme i dels hàbits de l'audiència: el 2021, la nostra recerca va registrar 2. 873 llocs web de notícies actius a Espanya. [...]
Los medios digitales se han convertido en una parte integral de la industria del periodismo y de los hábitos de la audiencia: en 2021, nuestra investigación registró 2. 873 sitios web de noticias activos en España. [...]

2023 - 10.5565/rev/analisi.3542
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 81-96 (Articles)  
2.
18 p, 193.1 KB Digital-native news media : Reach in 46 countries, top brands and user profiles in Spain / Kaufmann-Argueta, Jürg (Universidad de Navarra) ; Negredo, Samuel (Universidad de Navarra)
Digital-pure news publications have become competitive players in many countries, populating audience rankings in the context of a high-choice media environment. With the aim of gaining insight into the performance of digital-native news brands around the world and into how their audiences are similar or different to those of media with traditional roots in Spain, we draw on survey data for 2021 and 2022, respectively. [...]
Les publicacions de notícies purament digitals han esdevingut actors competitius en molts països i ocupen llocs destacats en les classificacions d'audiència en el context d'un entorn mediàtic d'alta capacitat d'elecció. [...]
Las publicaciones de noticias puramente digitales se han convertido en actores competitivos en muchos países y ocupan puestos destacados en las clasificaciones de audiencia en el contexto de un entorno mediático de alta capacidad de elección. [...]

2023 - 10.5565/rev/analisi.3543
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 63-79 (Articles)  
3.
20 p, 211.8 KB Perceptions of journalism and trust in news among traditionalist and digitalist media users : A comparative analysis of Denmark, Spain and USA / Sierra, Aurken (Universidad de Navarra) ; Serrano-Puche, Javier (Universidad de Navarra) ; Rodríguez.Virgili, Jordi (Universidad de Navarra)
This study analyses trust in news and the relevance granted to journalism by different user profiles in three countries (Denmark, Spain and the United States), each from a different media system as identified by Hallin and Mancini (2004). [...]
Aquest estudi analitza la confiança en les notícies i la rellevància atorgada al periodisme per diferents perfils d'usuaris en tres països (Dinamarca, Espanya i els Estats Units), pertanyents a cadascun dels sistemes mediàtics identificats per Hallin i Mancini (2004). [...]
Este estudio analiza la confianza en las noticias y la relevancia otorgada al periodismo por diferentes perfiles de usuarios en tres países (Dinamarca, España y Estados Unidos), pertenecientes a cada uno de los sistemas mediáticos identificados por Hallin y Mancini (2004). [...]

2023 - 10.5565/rev/analisi.3585
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 7-25 (Articles)  
4.
16 p, 3.1 MB Integrated research model for web interfaces : toward a taxonomy of quantitative and qualitative analysis for digital native media / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos) ; Codina Bonilla, Lluís (Universitat Pompeu Fabra)
In a context marked by the emergence of new platforms and interfaces, digital native media face the challenge of organizing and presenting their content in an effective and eloquent way. This milestone requires ongoing work toward the identification and conceptualization of the dimensions that map the structural and formal requirements necessary for fluid communication with audiences and adequate visibility in the digital ecosystem. [...]
En un contexto marcado por la eclosión de nuevas plataformas e interfaces, los medios nativos digitales afrontan el de-safío de organizar y presentar sus contenidos de forma eficaz y elocuente. Este hito requiere un trabajo recurrente en la identificación y conceptualización de las dimensiones que cartografían los requisitos estructurales y formales necesarios para una fluida comunicación con sus audiencias y una adecuada visibilidad en el ecosistema digital. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.nov.19
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 6 (2022) , e310619
2 documents
5.
309 p, 15.0 MB El desarrollo del Noticiero Científico y Cultural Iberoamericano (NCC), proyecto educativo multiplataforma y en red, para la alfabetización científica (Investigación sobre la segmentación de contenidos, narrativas, audiencias, canales, recursos comunicativos, tecnológicos y audiovisuales) / Torres Espinoza, Gabriel ; Pérez Tornero, José Manuel, dir. ; Tejedor, Santiago, dir.
El propòsit d'aquesta investigació és l'anàlisi metodològic, com a estudi de cas, de l'Noticiero Científic i Cultural Iberoamericà (NCC), afavorit per l'Associació de les Televisions Educatives i Culturals Iberoamericanes (ATEI). [...]
El propósito de esta investigación es el análisis metodológico, como estudio de caso, del Noticiero Científico y Cultural Iberoamericano (NCC), auspiciado por la Asociación de las Televisiones Educativas y Culturales Iberoamericanas (ATEI). [...]
The aim of this research is the methodological analysis, through a case study of the Ibero-American Scientific and Cultural Newscast (NCC), sponsored by the Association of Ibero-American Educational and Cultural Television Channels (ATEI). [...]

2022  
6.
19 p, 4.7 MB Comunicación mediática y social en el entorno de crisis, polarización e inconformismo colombiano / Barrios Rubio, Andrés (Universidad Antonio de Nebrija) ; Gutiérrez, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
La industria de la comunicación en Colombia ha impulsado a lo largo de la última década un proceso de transformación y diseño de nuevas propuestas tanto en medios tradicionales como en nativos digitales, gama de estrategias operativas para distribuir formatos textuales, sonoros y visuales a través de las redes sociales, adaptando los contenidos a las particularidades y atributos de cada una de ellas. [...]
The communication industry in Colombia has promoted over the last decade a process of transformation and design of new proposals in both traditional media and digital natives, a range of operational strategies to distribute textual, sound, and visual formats through the social networks, adapting the content to the particularities and attributes of each one of them. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.may.20
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 3 (2022) , e310320  
7.
20 p, 738.7 KB Las alertas noticiosas como micronarrativas periodísticas : lenguaje y prácticas profesionales / Lugo-Ortiz, Lourdes (Universidad de Puerto Rico. Recinto de Río Piedras) ; Rodríguez Sánchez, Israel (Universidad de Puerto Rico. Recinto de Río Piedras)
Las alertas noticiosas en los móviles no solo representan vehículos para distribuir contenido o aumentar el tráfico en las aplicaciones y en las páginas web, sino también micronarrativas periodísticas o una forma única de storytelling (contar historias). [...]
Les alertes de notícies als mòbils no sols representen vehicles per distribuir contingut o augmentar el trànsit a les aplicacions i a les pàgines web, sinó també micronarratives periodístiques o una forma única de storytelling. [...]
Push-notifications are not just vehicles to distribute content or increase traffic to applications and web pages; they can also be seen as journalistic micro-narratives, or a unique form of storytelling. [...]
Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. [...]

2022 - 10.5565/rev/analisi.3465
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 66 (2022) , p. 25-44 (Articles)
2 documents
8.
18 p, 316.2 KB Theorizing platformization from the perspective of the connection between mobile journalism and political participation / Zhang, Wei (Guangzhou University) ; Pérez Tornero, José Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona)
Digital media platforms are used to make social contacts, especially during the COVID-19 pandemic. Journalism also adopts mobile and social platforms into news production and distribution. The usage of digital media platforms in journalistic practices has shown some interlinkage with political participation. [...]
2022 - 10.15581/003.35.3.173-190
Communication & Society, Vol. 35 Núm. 3 (2022) , p. 173-190  
9.
15 p, 473.6 KB Enseñanza técnico-digital en los estudios de Periodismo en España : hacia una formación híbrida genérica y especializada en lenguajes y formatos / Sánchez-García, Pilar (Universidad de Valladolid) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las transformaciones tecnológicas y, especialmente, el acelerado proceso de digitalización, han cambiado los perfiles y las rutinas productivas de los medios de comunicación. Paralelamente, las universidades han tenido que adaptar sus planes de estudio de Periodismo a las nuevas necesidades formativas. [...]
Technological transformations and, especially, the accelerated process of digitalization have changed the profiles and production routines of the media. At the same time, universities have had to adapt their journalism curricula to new training needs. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.ene.05
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 1 (2022)  
10.
14 p, 246.8 KB Organización laboral y perfiles profesionales de los nuevos medios digitales españoles creados por periodistas en tiempos de crisis / Martínez García, Luisa del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Navarro Bosch, Celina (Universitat Autònoma de Barcelona)
La transformación digital de la prensa española se ha desarrollado en paralelo a una profunda crisis económica y propiciando el principio de nuevas formas de hacer periodismo y redefiniendo los perfiles profesionales. [...]
The digital transformation of the Spanish press has developed in parallel to a deep economic crisis leading to new ways of practicing journalism and redefining the professional profiles. The closure of 375 Spanish media since the beginning of the economic crisis in 2008 has favoured the creation of digital media created and/or directed by the journalists themselves. [...]

2018 - 10.5209/ESMP.62227
Estudios sobre el mensaje periodístico, Vol. 24 Núm. 2 (2018) , p. 1445-1458  

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