UAB Digital Repository of Documents 153 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
1.
11 p, 901.0 KB Desenvolupament d'un mòdul de Moodle per implementar una aula interactiva de programació / Simó Marí, Rubén ; Valveny Llobet, Ernest, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest projecte té com a objectiu crear un plugin per integrar una eina de programació que s'ha desenvolupat en projectes anteriors. Aquesta eina permet als professors crear exercicis per a que els alumnes puguin realitzar-los durant les classes. [...]
This project aims to create a plugin to integrate a programming tool that has been developed in previous projects. This tool allows teachers to create exercises so that students can perform them. The tool allows to speed up the communication between the student and the teacher because while the student is doing the activity, the teacher can see and edit in real time what the student is doing. [...]
Este proyecto tiene como objetivo crear un plugin para integrar una herramienta de programación que se ha desarrollado en proyectos anteriores. Esta herramienta permite a los profesores crear ejercicios para que los alumnos puedan realizarlos durante las clases. [...]

2024
Enginyeria Informàtica [958]  
2.
10 p, 365.6 KB Repensar la robótica y la inteligencia artificial desde la ética de los cuidados / Vallès-Peris, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social)
En este artículo propongo la utilización de la ética de los cuidados como marco teórico y político para repensar la 'robótica' y la 'inteligencia artificial' (IA) en el ámbito de la salud. Utilizando la perspectiva teórica de los Estudios de Ciencia y Tecnología, desarrollo una aproximación a partir de la idea de continuum entre cuidados, política, ética y tecnologías. [...]
In this paper I propose the use of the ethics of care as a theoretical and political framework for rethinking 'robotics' and 'artificial intelligence' (AI) in healthcare. Using the theoretical perspective of Science and Technology Studies, I develop an approach based on the idea of a continuum between care, politics, ethics and technologies. [...]

2021 - 10.5209/tekn.73983
Teknokultura, Vol. 18 Núm. 2 (2021) , p. 137-146  
3.
19 p, 928.0 KB Translanguaging practices and metalinguistic reflection during negotiation of meaning in tandem virtual exchanges / Canals, Laia (Universitat Oberta de Catalunya)
Earlier studies exploring translanguaging in virtual exchanges (Walker, 2018; Zheng et al. , 2017) have mainly focused on identifying translanguaging in written chats to analyze discursive aspects and feedback processes. [...]
Estudis anteriors que exploren el transllenguatge en intercanvis virtuals (Walker, 2018; Zheng et al. , 2017) s'han centrat a identificar el transllenguatge en xats de text per analitzar aspectes discursius i retroalimentació. [...]
Estudios anteriores que exploran el translenguaje en intercambios virtuales (Walker, 2018; Zheng et al. , 2017) se han centrado en identificar el translenguaje en chats de texto para analizar aspectos discursivos y retroalimentación. [...]
Des études antérieures explorant le translangage dans les échanges virtuels (Walker, 2018 ; Zheng et al. , 2017) se sont concentrées sur l'identification du translangage dans les discussions textuelles afin d'analyser les aspects discursifs et les rétroactions. [...]

2023 - 10.5565/rev/jtl3.1135
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 16 Núm. 3 (2023) , p. e1135 (Invited Authors)  
4.
84 p, 4.3 MB Proceso de la traducción con la introducción de modelos de lengua : análisis y evaluación / Palenzuela Badiola, Leire ; Sánchez-Gijón, Pilar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Amb l'aparició dels grans models de llengua ens trobem en una nova tessitura en la qual la interacció humà-màquina es troba en un nou context. Aquest treball d'investigació consisteix en l'estudi de l'execució per part de ChatGPT de diverses tasques del procés de traducció des del punt de vista de Tradumàtica i es duu a terme mitjançant chain-of-thought prompts realitzats al model. [...]
Con la aparición de los grandes modelos de lengua nos encontramos en una nueva tesitura en la que la interacción humano-máquina se encuentra en un nuevo contexto. Este trabajo de investigación consiste en el estudio de la ejecución por parte de ChatGPT de diversas tareas del proceso de traducción desde el punto de vista de Tradumàtica y se lleva a cabo mediante chain-of-thought prompts realizados al modelo. [...]
With the emergence of large language models, we find ourselves in a new situation in which the human-machine interaction is in a new context. This research work consists of the study of the execution by ChatGPT of the different tasks of the translation process from the point of view of Tradumàtica and is carried out by prompting the model with chain-of-thought prompts. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Tecnologies de la Traducció [4315970]  
5.
5.2 MB ¿Qué enseñamos cuando enseñamos poesía? Un estudio de caso de la interacción didáctica y las actividades de aula en la educación secundaria chilena (o el qué, el cómo y el quién de la formación lectora en poesía) / Asfura Insunza, Eduardo Adolfo ; Real Mercadal, Neus, dir. ; Margalló González, Ana María, dir.
El propòsit d'aquesta tesi ha estat analitzar l'ensenyament de la poesia a l'educació secundària xilena, des de la interacció didàctica de professors i estudiants al voltant de les activitats d'aula. [...]
La presente tesis ha tenido como propósito analizar la enseñanza de la poesía en la educación secundaria chilena, desde la interacción didáctica de profesores y estudiantes en torno a las actividades de aula. [...]
The purpose of this thesis has been to analyze the teaching of poetry in chilean secondary education, from the didactic interaction of teachers and students around classroom activities. Thus, the aim has been to contribute to the training of poetry readers in the Language and Literature class, from an approach that reveals the links between discursive practices and the didactic proposals put into play in the interaction, with a special interest in the what, how and who of said interaction. [...]

2023  
6.
13 p, 987.6 KB NLP a les Aules / Prats Gili, Gerard ; Lladós, Josep, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest projecte busca analitzar l'estat d'art de les eines de processament de llenguatge natural en l'actualitat, i analitzar el paper que han tingut les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el sector educatiu des d'un punt de vista tècnic i filosòfic. [...]
Este proyecto busca analizar el Estado del Arte de las herramientas de Procesamiento de Lenguaje Natural (NLP), y examinar el papel que las Tecnologías de la Información y la Comunicación han tenido en el sector educativo desde una perspectiva técnica y filosófica. [...]
This project seeks to analyze the State of the Art of Natural Language Processing (NLP) tools, and to examine the role that Information and Communication Technologies have had in the educational sector from a technical and philosophical perspective. [...]

2023
Enginyeria Informàtica [958]  
7.
16 p, 168.6 KB El modelo VESS y el desarrollo de las funciones ejecutivas en edades tempranas para afrontar la vida en sociedad / Romero Esquinas, María Helena (Universidad de Córdoba) ; Muñoz González, Juan Manuel (Universidad de Córdoba) ; Hidalgo Ariza, María Dolores (Universidad de Córdoba)
Este trabajo pretende conocer la valoración que hacen los futuros profesionales de la educación que estudian el grado de Educación Infantil, Primaria y el máster en Educación Inclusiva, de la Universidad de Córdoba (España), acerca del uso de un modelo innovador basado en la creación de la cultura del pensamiento en el aula -modelo VESS-, así como identificar si creen que existe una mejora no solo pedagógica, sino también social al utilizar este método en la praxis educativa. [...]
Aquest treball pretén conèixer la valoració que fan els futurs professionals de l'educació que estudien el grau d'Educació Infantil, Primària i el màster en Educació Inclusiva, de la Universitat de Còrdova (Espanya), sobre l'ús d'un model innovador basat en la creació de la cultura del pensament a l'aula -model VESS-, així com identificar si creuen que hi ha una millora no només pedagògica, sinó també social en utilitzar aquest mètode durant la praxi educativa. [...]
This work aims to discover the opinion of future teachers and educators studying for a degree in Early Childhood Education or Primary Education, or a master's in Inclusive Education, at the University of Córdoba (Spain), of the use of the VESS Model, an innovative model based on creating a culture of thought in the classroom; and to discover whether they believe that using this method in educational praxis leads to an improvement not just pedagogically but also socially. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1593
Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 351-366 (Monográfico)  
8.
23 p, 191.3 KB El gobierno de la pandemia : la interrelación entre biología, sociedad y cultura / Revilla, Juan Carlos (Universidad Complutense de Madrid) ; Crespo, Eduardo (Universidad Complutense de Madrid) ; Belli, Simone (Universidad Complutense de Madrid)
Este texto desarrolla la tesis de la interrelación entre sociedad y mundo natural, como marco de comprensión de la pandemia de la COVID-19. Esta interrelación depende de las características de actantes no humanos y humanos. [...]
This text develops the thesis of the interrelation between society and the natural world, as a framework for understanding the COVID-19 pandemic. This interrelationship depends on the characteristics of the human and non-human actants. [...]

2023 - 10.5565/rev/athenea.3370
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 23 Núm. 2 (2023) , p. e3370 (Artículos)  
9.
19 p, 403.3 KB Un acercamiento etnográfico al estudio de las variedades lingüísticas de jóvenes latinoamericanos en Barcelona / Corona, Victor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Research-publishing.net, 2017
Qualitative approaches to research on plurilingual education - Enfocaments qualitatius per a la recerca en educació plurilingüe - Enfoques cualitativos para la investigación en educación plurilingüe, 2017, p. 151-188
2 documents
10.
8 p, 659.2 KB Designers Know the Human Brain / Jorge, Ana (Universidade Nova de Lisboa)
Huge amounts of information are increasingly being created and shared from various platforms with georeference playing a popular role. New and effective ways to manage and understand information are needed in order to deal with this growing complexity. [...]
Enormes cantidades de información son creados desde diferentes plataformas y los sistemas de coordenadas juega un papel popular. Se necesitan formas nuevas y potentes de comprender la información para hacer frente a esta creciente complejidad. [...]

2023 - 10.5565/rev/grafica.249
Grafica, Vol. 11 Núm. 22 (2023) , p. 187-194 (Ensayos)  

UAB Digital Repository of Documents : 153 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.