UAB Digital Repository of Documents 53 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1.
25 p, 1.4 MB "Belardo, el furioso" : modelo paradigmático de las reescrituras ariostescas de Lope de Vega / Trambaioli, Marcella (Università del Piemonte Orientale, Vercelli)
Belardo, el furioso presenta los típicos rasgos de una comedia pensada para una puesta en escena particular de teatro de cámara, en la que las octavas de Ariosto sirven como principal modelo paradigmático de reescritura y de literaturización autobiográfica con vistas a la autopromoción de Lope de Vega. [...]
"Belardo, el furioso" presents the typical features of a chamber courtisan dramatic practice in which Ariosto's verses function as the main paradigm for both intertextuality and autobiography used by Lope for his own propaganda. [...]

2020 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.368
Anuario Lope de Vega, Vol. 26 (2020) , p. 146-170 (Artículos. Sección monográfica)  
2.
22 p, 290.0 KB Tra Omero e Melville : Vinicio Capossela sulle tracce di Dante / Ciabattoni, Francesco (Georgetown University)
Questo saggio indaga i riferimenti letterari e specificamente danteschi nei testi delle canzoni del cantautore italiano Vinicio Capossela. Il saggio prende in considerazione alcuni romanzi scritti dal cantautore e i testi delle sue canzoni, in particolare l'album Marinai, profeti e balene del 2011. [...]
This essay investigates the literary and specifically Dantean references in the song lyrics of Italian singer-songwriter Vinicio Capossela. The essay takes into consideration some novels written by the cantautore as well as his song lyrics, especially the 2011 album Marinai, profeti e balene. [...]

2019 - 10.5565/rev/dea.124
Dante e l'Arte, Vol. 6 (2019) , p. 105-126 (Dossier monografico)  
3.
40 p, 2.2 MB Dante e il prog italiano / Berisso, Marco (Università di Genova)
L'articolo investiga gli espliciti riferimenti alla Commedia dantesca che hanno attraversato la produzione musicale cosiddetta progressive italiana. L'analisi è centrata soprattutto sui rapporti tra il testo dantesco e i testi dei dischi presi in esame, cercando di individuare le dinamiche di riuso dei versi del poema (si va dalla citazione letterale a semplici suggestioni di tipo strutturale) in un arco temporale che parte dal primo accenno a Dante nel disco Ut dei New Trolls (1972) per arrivare agli ultimissimi anni (l'ultimo disco di cui si parla, Il Pozzo dei Giganti dei Cherry Five è del 2015).
The essay investigates the explicit references to Dante's Commedia that can be found in the so-called Italian progressive music production. The analysis is centered above all on the relationships between Dante's poem and the lyrics of the musical works examined, trying to identify the dynamics of reuse of the verses of the poem, from literal quotation to structure's suggestions. [...]

2019 - 10.5565/rev/dea.123
Dante e l'Arte, Vol. 6 (2019) , p. 25-64 (Dossier monografico)  
4.
21 p, 1.1 MB El prócer trasvestido : Artigas zombi según los Silva Bros / Corti, Agustín (Universität Salzburg)
El presente trabajo analiza procesos intertextuales que establecen los dos cómics Prócer Zombie (2016) y Prócer Zombie II (2018) de los Silva Bros en relación con la figura del héroe de la nación uruguaya, José G. [...]
The present article analyzes intertextuality in the visual narratives Prócer Zombie (2016) and Prócer Zombie II (2018) by the Silva Bros in relation with the national hero of the Uruguayan nation, José G. [...]
El present treball analitza processos intertextuals que estableixen els dos còmics Prócer Zombie (2016) i Prócer Zombie II (2018) dels Silva Bros en relació amb la figura de l'heroi de la nació uruguaiana, José G. [...]

2019 - 10.5565/rev/mitologias.657
Mitologías hoy, Vol. 20 (2019) , p. 205-225 (Dossier)  
5.
13 p, 530.0 KB Al principi fou l'esquerda / Am anfang war der Sprung : la trilogia de Danzig / Jané-Lligé, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
L'article gira a l'entorn de la frase "Am Anfang war der Sprung" ("Al principi fou l'esquerda"), que Grass formulà en un petit tractat de l'any 1962, "Ohrenbeichte. Brief an ein ungeschriebenes Blatt", en el qual l'autor alemany descriu la manera com concep la tasca del novel·lista en retratar el món. [...]
This article focuses on the sentence "Am Anfang war der Sprung" ("At the beginning there was the crack") that Grass formulated in a 1962 small essay, "Ohrenbeichte. Brief an ein ungeschriebenes Blatt", which alludes to what the author conceives as his role in depicting the world. [...]

2017 - 10.1344/AFLC2017.7.5
Anuari de filologia. Literatures contemporànies, Vol. 7 (2017) , p. 57-69  
6.
10 p, 105.8 KB Origenes y variaciones simbólicas / Santander Ferreira, Hugo (Universidad Javeriana de Bogotá)
A través de un recorrido del melodrama Yo soy Betty la fea se identificaron algunos vínculos intertextuales para la construcción de esta obra. Por medio un análisis comparativo entre historias con un eje temático similar, se demuestran las estrategias de adaptación de la estructura de un argumento universal en la construcción del nuevo relato. [...]
This article identifes some intertextual links in the construction of Yo soy Betty la fea / Ugly Betty as melodrama. Through a comparative analysis between stories with a similar thematic axis, this paper shows how some adaptation strategies of the structure of a universal plot are used in the construction of this new narrative. [...]

2015
DeSignis, Núm. 23 (Julio-Diciembre 2015) , p. 181-190  
7.
29 p, 2.8 MB An Icarus/Daedalus Dynamic : the construction of the father and of autobiographical truth in Alison Bechdel's Fun Home / García Serrano, Isabel ; Martín Alegre, Sara, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
The use of archival elements in Alison Bechdel's graphic memoir Fun Home (2006) has been amply studied by critics. However, little to no attention has been given to the role of intertextuality within the memoir. [...]
El uso de elementos archivísticos en la novela gráfica Fun Home (2006), de Alison Bechdel, ha sido estudiado ampliamente por la crítica. Sin embargo, se le ha prestado poca o ninguna atención a la función de la intertextualidad dentro de estas memorias. [...]
L'ús d'elements arxivístics en la novel·la gràfica Fun Home (2006), d'Alison Bechdel, ha estat estudiat àmpliament per la crítica. Això no obstant, se li ha dedicat poca atenció a la funció que la intertextualitat té en aquestes memòries. [...]

2019
Graduat o Graduada en Estudis Anglesos [801]  
8.
8 p, 92.8 KB Reflections on a trio of poetry transfers / Minnet, Jacqueline (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació)
L'objectiu d'aquesta reflexió és oferir un breu comentari referit a la lectura del diàleg sobre la figura del traductor i el procés creatiu de la traducció que entaulen els tres poemes que formen la instal·lació mural del Jardí Kokoro de la Facultat de Traducció i d'Interpretació de la UAB, des del punt de vista de la seva traductora a l'anglès. [...]
This reflection provides a brief commentary on the translator's reading of the dialogue on the translator and the creative process of translation established by the three poems that form the mural installation in the Japanese garden of the Faculty of Translation and Interpreting. [...]

2019
Quaderns : revista de traducció, Núm. 26 (2019) , p. 309-316 (Experiències)  
9.
13 p, 631.7 KB La voz del autor en la escritura académica : una propuesta para su análisis / Castelló, Montserrat (Universitat Ramon Llull) ; Corcelles Seuba, Mariona (Universitat Ramon Llull) ; Iñesta, Anna (Universitat Ramon Llull) ; Bañales, Gerardo (Universidad Autónoma de Tamaulipas (Mèxic)) ; Vega, Norma (Universidad Autónoma de Tamaulipas (Mèxic))
La escritura académica ha perdido gradualmente su etiqueta tradicional de discurso objetivo e impersonal y se ha convertido en una empresa persuasiva que implica la interacción entre escritor y lector. [...]
Academic writing has gradually lost its traditional label of objective and impersonal discourse becoming a persuasive endeavour involving the interaction between writer and reader. Despite its popularity, the notion of voice is far from being a univocal concept and its meaning varies according to the perspective adopted. [...]

2011 - 10.4067/S0718-09342011000200001
Revista Signos: estudios de lingüística, Vol. 44, num. 76 (2011) , p. 105-117  
10.
16 p, 229.3 KB Naipaul's Magic Seeds : a Parody of Political Mimicry / Díaz de Olarte, Miren Karmele (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria)
As a colonial author, Naipaul is deeply concerned with the exploration of the nature of the colony from a cultural and a political perspective. Being of Indian descent, his interest in pondering over Indian history and understanding its cultural identity is central to his fiction. [...]
La exploración de la naturaleza de la colonia desde un punto de vista cultural y político es un elemento central en la literatura de Naipaul, autor de ascendencia india nacido en la India colonial. [...]

2019 - 10.5565/rev/indialogs.116
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 6 (2019) , p. 81-96 (Articles)  

UAB Digital Repository of Documents : 53 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.