UAB Digital Repository of Documents 1,736 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.00 seconds. 
1.
8 p, 170.2 KB Elfrida and Maria Carolina, between music and power / Caciagli, Stefano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
This speech aims to demonstrate that Elfrida, melodrama born under the collaboration between the librettist Ranieri de Calzabigi and the composer Giovanni Paisiello, is a clear example of how political power can influence, through culture, the society and the public opinion. [...]
2022
Jornades d'Estudis Doctorals d'Art i de Musicologia, Vol. 3 (15-16 de desembre 2022) , p. 155-162  
2.
30 p, 348.5 KB El cuerpo cantante como configurador de la identidad de género : una aproximación teórica para el estudio del teatro lírico del Setecientos hispánico / Pessarrodona, Aurèlia 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Este artículo propone herramientas teóricas y conceptuales para analizar el papel del cuerpo cantante en la configuración de las identidades de género en el siglo XVIII, momento en que se pasa de una concepción "barroca", fluida, del cuerpo en la que hombres hacen de mujeres, mujeres de hombres y seres híbridos de héroes míticos, a otra moderna en la que se sientan las bases para una visión supuestamente "naturalista" y "realista" de las tipologías vocales asociadas a los géneros femenino y masculino que se consolidará en los años 1840. [...]
This article proposes theoretical and conceptual tools to analyze the role of the singing body in shaping gender identities in the18th century. In this period there is a shift from a baroque, fluid conception of the body in which men perform women, women perform men,and hybrid beings mythical heroes, to a modern conception laying thefoundations for a supposedly naturalistic and realistic view of vocal typologies associated with the female and male genders that will be consolidated in the 1840s. [...]

2023 - 10.32621/ACOTACIONES.2023.51.04
Acotaciones. Revista de investigación y creación teatral, Vol. 2 Núm. 51 (2023) , p. 101-130  
3.
37 p, 1.8 MB Concertantes, finales y acción en las tonadillas de Jacinto Valledor / Pessarrodona, Aurèlia 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Dentro del impulso que desde hace unos años están viviendo los estudios sobre el teatro musical hispánico del siglo XVIII también debe incluirse el género de la tonadilla, que recientemente ha tomado una notable revitalización después de muchos años arrastrando un pesado lastre nacionalista. [...]
The recent tonadilla studies must be included within the renewed attention that since some years are living the Spanish eighteenth-century musical theatre research. In fact, the tonadilla has recently taken a significant revitalization after years carrying a nationalist dead weight. [...]

Institución Fernando el Católico, 2015
Nassarre. Revista aragonesa de musicología, Vol. 31 (2015) , p. 101-137  
4.
36 p, 4.0 MB Cimarosa a la Garrotxa : recepció i pràctica domèstica de l'òpera italiana del segle XVIII i inicis del XIX a Olot / Pessarrodona, Aurèlia 1978- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Aquest treball estudia la presència d'una trentena de manuscrits amb números d'òpera italiana del segle xviii i inicis del segle xix al fons musical de Sant Esteve d'Olot (Arxiu Comarcal de la Garrotxa), localitzats dins del projecte IFMuC. [...]
This paper deals with the presence of about thirty manuscripts of 18th­ and early 19th­century Italian operas in the musical archive of Sant Esteve d'Olot (Regional Archive of La Garrotxa), found in the course of the IFMuC project. [...]

2019
Revista catalana de musicologia, Vol. 12 (2019) , p. 223-258  
5.
16 p, 100.4 KB La Inexorabilidad de la tragedia humorística pirandelliana en el episodio I del film Tu ridi de los hermanos Taviani / Chamorro Moreno, Jose Alberto (Universitat de Barcelona)
Profundos conocedores de la obra de Luigi Pirandello, los hermanos Taviani amplifican con su mirada cinematográfica y el añadido perfectamente entretejido de elementos de otros textos del autor, la poética pirandelliana presente en la novella Tu ridi, de la cual toman el título para su película, un filme impregnado del pesimismo existencial y la crítica a la hipocresía social propias de su cinematografía. [...]
Els germans Taviani, profunds coneixedors de l'obra de Luigi Pirandello, amplifiquen, amb la seva mirada cinematogràfica i l'afegit perfectament entreteixit d'elements d'altres textos de l'autor, la poètica de Pirandello present a la novella Tu ridi, de la qual agafen el títol per a la seva pel·lícula amarada del pessimisme existencial i de la crítica a la hipocresia social característics de la seva cinematografia. [...]
Great experts in the work of Luigi Pirandello, the brothers Taviani amplify the poetic art of Pirandello's novella Tu ridi through their cinematographic lens and the perfectly interwoven addition of elements coming from other works by the author. [...]
Profondi conoscitori dell'opera di Luigi Pirandello, i fratelli Taviani allargano con il loro sguardo cinematografico e con l'aggiunta di elementi di altri testi dell'autore perfettamente intrecciati nell'opera, la poetica pirandelliana presente nella novella Tu ridi, di cui prelevano il titolo per il loro film, un film impregnato del pessimismo esistenziale e della critica all'ipocrisia sociale propri della loro cinematografia. [...]

2023 - 10.5565/rev/qdi.606
Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 209-224 (Articoli)  
6.
41 p, 4.2 MB Conchita Supervía: breu interpretació biogràfica / Vilarós Ferrer, Marcel ; Jiménez Sureda, Montserrat, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Aquest treball se centra en la mezzo-soprano Conchita Supervía i Pascual (1895-1936), de notabilíssima trajectòria en el seu moment. Debutà al Teatro Colón de Buenos Aires als 14 anys d'edat, i poc després va encisar el públic del Liceu Barceloní i d'arreu del món. [...]
Este Trabajo se centra en la mezzo-soprano Conchita Supervía Pascual (1895-1936), de notabilíssima trayectoria en su momento. Debutó en el Teatro Colón de Buenos Aires a lo 14 años de edad, y poco después encandiló al público del Liceu barcelonés y en otros alrededor del mundo. [...]
This paper focuses on Spanish famous mezzo-soprano Conchita Supervía i Pascual (1895-1936), whose career was remarkable at that time. Her debut was in Buenos Aires's Teatro Colón at the age of 14, and shortly afterwards, Conchita pleased the audience of Barcelona's Liceu. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Història [803]  
7.
3.3 MB La audiodescripción para ópera en España : estudio desde la lingüística de corpus y la semiótica / Hermosa Ramírez, Irene ; Edo i Julià, Miquel, dir.
Els dos principals teatres d'òpera a Espanya (el Gran Teatre del Liceu a Barcelona i el Teatro Real a Madrid) ofereixen, per al públic cec i amb baixa visió, un servei d'accessibilitat que combina l'audiodescripció (AD), l'audiointroducció (AI) i els audiosubtítulos. [...]
Los dos principales teatros de ópera en España (el Liceu en Barcelona y el Teatro Real en Madrid) ofrecen, para el público ciego y con baja visión, un servicio de accesibilidad que combina la audiodescripción (AD), la audiointroducción (AI) y los audiosubtítulos. [...]
The combination of audio description (AD), audio introduction (AI) and audio subtitles has been the access modality of choice for blind and partially sighted audiences at the two major opera houses in Spain (the Gran Teatre del Liceu in Barcelona and Teatro Real in Madrid). [...]

2022  
8.
3 p, 352.1 KB Global Science Opera. STEAM Projects. Spain experience / Díez Calzada, Carmen
Global Science Opera the challenge to build STEM knowledge with Opera scenes. Eight anual editions arround world. Each scene of GSO complete the acquisition of 4C skills, discovering a STEM content and developing Artistic elements, with Interdisciplinarity, Inquiry Methodology and Open School work . [...]
Global Science Opera el desafío de construir conocimiento STEM con escenas de Opera. Ocho ediciones anuales en todo el mundo. Cada escena de GSO completa la adquisición de habilidades 4C, descubriendo un contenido STEM y desarrollando elementos Artísticos. [...]
Global Science Opera the challenge to build STEM knowledge with Opera scenes. Eight anual editions arround world. Each scene of GSO complete the acquisition of 4C skills, discovering a STEM content and developing Artistic elements, with Interdisciplinarity, Inquiry Methodology and Open School work . [...]

2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (TIC, robòtica, STEAM, IA)  
9.
19 p, 241.7 KB A la sombra de la Cultura: la ética de la intervención, los derechos de la IA y la utopía en El algebrista de Iain M. Banks / Martín Alegre, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
The Algebraist (2004, El algebrista) de Iain M. Banks, nominada al Premio Hugo a la Mejor Novela en 2005, ha atraído mucha menos atención crítica que sus novelas sobre la Cultura a pesar de ser una obra notable. [...]
Iain M. Banks's The Algebraist (2004), a Hugo Award nominee for Best Novel in 2005, has attracted far less critical attention than his Culture novels despite being a remarkable work. Born of the author's wish to develop his science fiction beyond the Culture's universe, The Algebraist is a complex novel displaying in its dense pages Banks's wondrous imagination. [...]

2023  
10.
14 p, 115.8 KB Rescrituras escénicas de la Divina Comedia en clave argentina / López, Liliana (Universidad Nacional de las Artes)
En este trabajo se analizan tres apropiaciones de la Commedia en las que se observan diversos procedimientos de la reescritura teatral. Como forma canónica de la intertextualidad, la reescritura puede operarse bajo la forma más sutil de la alusión, la cita, la condensación, o bien, la organización estructural. [...]
En aquest treball s'analitzen tres apropiacions de la Commedia on s'observen diversos procediments de la reescriptura teatral. Com a forma canònica de la intertextualitat, la reescriptura es pot operar sota la forma més subtil de l'al·lusió, la cita, la condensació, o bé l'organització estructural. [...]
In this work three appropriations of the Commedia are analyzed in which different procedures of theatrical rewriting are observed. As a canonical form of intertextuality, rewriting can take place in the most subtle form of allusion, citation, condensation, or structural organization. [...]
Dans cet article, trois appropriations de la Commedia sont analysées dans lesquelles sont observées diverses procédures de réécriture théâtrale. En tant que forme canonique d'intertextualité, la réécriture peut s'opérer sous la forme la plus subtile d'allusion, de citation, de condensation, voire d'organisation structurelle. [...]
In questo contributo vengono analizzate tre appropriazioni della Commedia in cui si osservano diversi procedimenti di riscrittura teatrale. In quanto forma canonica di intertestualità, la riscrittura può operare nella forma più sottile di allusione, citazione, condensazione o persino organizzazione strutturale. [...]

2022 - 10.5565/rev/dea.169
Dante e l'Arte, Vol. 9 (2022) , p. 115-128 (Monogràfic)  

UAB Digital Repository of Documents : 1,736 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.