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10 p, 2.3 MB Web 2.0 en los ciberdiarios de América Latina, España y Portugal / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Se analiza la presencia y el tipo de uso de las plataformas y recursos de diálogo de la web 2. 0 en los principales ciberdiarios de Iberoamérica. Los resultados derivan de una reciente investigación aplicada a 70 medios de comunicación online de América Latina, España y Portugal con el objetivo de diagnosticar la presencia de la web social en estos medios, el tipo de aplicación de los recursos 2. [...]
The present article analyzes the presence and the type of use of the platforms and resources of the web 2. 0 in the principal online newspapers of Latin America. The results derive from a recent study of 70 online mass media of Latin America, Spain and Portugal with the aim to diagnose the presence of the social web, the type of application of Web 2. [...]

2010 - 10.3145/epi.2010.nov.07
El Profesional de la información, Vol. 19 Núm. 6 (2010) , p. 610-619  
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12 p, 848.2 KB Misogyny and the construction of toxic masculinity in the Spanish Manosphere (Burbuja.info) / Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gómez Morales, Beatriz María (Universitat de Lleida) ; Vicent-Ibáñez, Mireya (Universidad Complutense de Madrid)
The anonymity of the Manosphere has provided a fertile breeding ground for the spread of misogyny through increased hate speech on the Internet. In recent years, this virtual space composed mostly of men, has been the subject of numerous studies aimed at identifying the discursive mechanisms of identity constructions that underlie the denigration of women. [...]
El incremento de los discursos de odio en internet encuentra en la anonimia de la Manosfera el terreno abonado donde diseminar la misoginia. En los últimos años, este espacio virtual integrado en su mayor parte por hombres, está siendo objeto de numerosos estudios dirigidos a identificar los mecanismos discursivos de las construcciones identitarias que subyacen a la denostación de las mujeres. [...]

2023 - 10.3145/epi.2023.mar.15
El Profesional de la información, Vol. 32 Núm. 2 (2023)
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13 p, 1.4 MB Understanding radio art reception / Soto Sanfiel, María Teresa (National University of Singapore) ; Freeman, Bradley C. (Sunway University, Malaysia) ; Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Oberta de Catalunya)
Radio art is understood as radio made by artists. The term is typically applied to sound-based artifacts produced and broadcast by means of the creative use of radio media affordances, infrastructure, and technologies. [...]
Radioarte es el nombre que recibe la radio hecha por artistas. Usualmente, el término se aplica a los objetos sonoros producidos mediante el uso creativo de las aplicaciones, infraestructuras y tecnologías radiofónicas. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.jul.16
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 4 (2022) , e310416
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16 p, 3.1 MB Integrated research model for web interfaces : toward a taxonomy of quantitative and qualitative analysis for digital native media / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos) ; Codina Bonilla, Lluís (Universitat Pompeu Fabra)
In a context marked by the emergence of new platforms and interfaces, digital native media face the challenge of organizing and presenting their content in an effective and eloquent way. This milestone requires ongoing work toward the identification and conceptualization of the dimensions that map the structural and formal requirements necessary for fluid communication with audiences and adequate visibility in the digital ecosystem. [...]
En un contexto marcado por la eclosión de nuevas plataformas e interfaces, los medios nativos digitales afrontan el de-safío de organizar y presentar sus contenidos de forma eficaz y elocuente. Este hito requiere un trabajo recurrente en la identificación y conceptualización de las dimensiones que cartografían los requisitos estructurales y formales necesarios para una fluida comunicación con sus audiencias y una adecuada visibilidad en el ecosistema digital. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.nov.19
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 6 (2022) , e310619
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18 p, 1.1 MB No habit, no listening. Radio and generation Z : snapshot of the audience data and the business strategy to connect with it / Robert-Agell, Francesc (Universitat Internacional de Catalunya) ; Justel-Vazquez, Santiago (Universitat Internacional de Catalunya) ; Bonet Bagant, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article describes the most comprehensive study of the relationship between Generation Z and radio carried out in Spain to date, broadening the focus beyond data known from previous research and offering a structural view of the market from the perspective of media economics. [...]
Se muestra la radiografía más completa sobre la relación de la generación Z y la radio que se ha hecho en España hasta la fecha, amplía el foco más allá de los datos conocidos en investigaciones precedentes, y ofrece una visión estructural del mercado desde la perspectiva de media economics. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.sep.15
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 5 (2022) , e310515
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13 p, 2.7 MB Opinion of television managers about their viewers and their interest in science : audience images and lack of scientific content on television / Soto Sanfiel, María Teresa (National University of Singapore) ; Villegas-Simón, Isabel (Universitat Pompeu Fabra) ; Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Oberta de Catalunya)
Science does not occupy a prominent place on Spanish television, possibly due to those in charge of the creation, production, organization, and programming of content. Previous research has shown that television executives have mental images of their audiences that they actively use in their professional practice. [...]
2021 - 10.3145/epi.2021.nov.09
El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 6 (2021)  
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13 p, 723.0 KB The sound of responsibility : evolution of the use of radio advertising as a corporate social responsibility (CSR) communication channel before and after Covid-19. A significant increase / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Mª (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona)
Radio is an audio communication medium that has always stood out for its credibility and close relationship to its audience, which makes it an appealing option for organizations that want to make their responsible behavior known. [...]
La radio es un medio de comunicación sonoro que siempre ha destacado por su credibilidad y cercanía con la audiencia, lo que la convierte en una interesante opción para las organizaciones que quieren dar a conocer sus actuaciones responsables. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.sep.21
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 5 (2022)
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10 p, 706.8 KB Transparent information and access to citizen participation on municipal websites / Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferré Pavia, Carme, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Herrero Gutiérrez, Francisco Javier (Universidad de Salamanca)
This study analyses the information and tools for citizen participation on the institutional websites of local bodies to improve participation in the management of local resources in a context following the introduction of Spain's Transparency Law. [...]
2021 - 10.3145/epi.2021.mar.11
El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 2 (2021) , e300211  
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15 p, 764.7 KB Riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes / Masanet, Maria-Jose (Universitat de Barcelona) ; Pires de Sa, Fernanda (Universitat Pompeu Fabra) ; Gómez Puertas, Lorena (Universitat Pompeu Fabra)
Se analiza la brecha digital de género entre adolescentes de siete países de Europa, en Australia y países de Sudamérica a través de una perspectiva socio-cultural, comparando qué hábitos de uso y consumo son atribuidos y desempeñados por adolescentes en los múltiples medios y redes sociales y si ellos se enmarcan en roles estereotipados de género. [...]
The gender digital divide between teens from seven countries in Europe, in Australia, and in countries of South America through a socio-cultural perspective is analyzed. The article compares which habits of use and consumption are attributed and performed by adolescents in multiple media and social media, and explores if these uses are grounded in the historically established gender roles. [...]

2021 - 10.3145/epi.2021.ene.12
El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 1 (2021)  
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19 p, 4.7 MB Comunicación mediática y social en el entorno de crisis, polarización e inconformismo colombiano / Barrios Rubio, Andrés (Universidad Antonio de Nebrija) ; Gutiérrez, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
La industria de la comunicación en Colombia ha impulsado a lo largo de la última década un proceso de transformación y diseño de nuevas propuestas tanto en medios tradicionales como en nativos digitales, gama de estrategias operativas para distribuir formatos textuales, sonoros y visuales a través de las redes sociales, adaptando los contenidos a las particularidades y atributos de cada una de ellas. [...]
The communication industry in Colombia has promoted over the last decade a process of transformation and design of new proposals in both traditional media and digital natives, a range of operational strategies to distribute textual, sound, and visual formats through the social networks, adapting the content to the particularities and attributes of each one of them. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.may.20
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 3 (2022) , e310320  

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