1.
|
14 p, 1.5 MB |
Seals', 'bitches', 'vixens', and other zoomorphic insults: the animalisation of women as an expression of misogyny in the Spanish Manosphere
/
Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Gómez Morales, Beatriz María (Universitat de Lleida) ;
Vicent-Ibáñez, Mireia (Universidad Complutense de Madrid) ;
Narvaiza Amengual, Sara
The animalisation of women is a recurrent strategy of dehumanisation in Manosphere discourses. Its normalisation as a social phenomenon and its popularity are rooted in short and sententious genres (proverbs, sayings, etc. [...]
2024 - 10.1080/23311983.2023.2298056
Cogent Arts & Humanities, Vol. 11 Núm. 1 (2024) , article 2298056
|
|
2.
|
18 p, 2.2 MB |
Improving the communication between farmers and veterinarians to enhance the acceptability of bovine tuberculosis eradication programmes
/
Ciaravino, Giovanna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals) ;
Espluga, Josep 1964- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Moragas Fernández, Carlota (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis de Comunicació) ;
Capdevila, Arantxa (Universitat Rovira i Virgili. Departament d'Estudis de Comunicació) ;
Freixa, Vanessa (Associació Obrador Xisqueta Montanyanes) ;
López i Gelats, Feliu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Vergne, Timothée (École Nationale Vétérinaire de Toulouse) ;
Allepuz Palau, Alberto (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals)
France and Spain have been fighting against bovine tuberculosis (bTB) for years, even though new outbreaks continue to appear on both sides of the border, generating misconceptions about the disease and social distrust in the eradication programme and competent authorities. [...]
2023 - 10.1016/j.prevetmed.2023.106046
Preventive Veterinary Medicine, Vol. 220 (2023) , p. 106046
|
|
3.
|
16 p, 258.7 KB |
Analogías y enseñanza de la genética y la biología evolucionista
/
Gónzalez-Galli, Leonardo (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina))
En este trabajo se distinguen tres modos de tener en cuenta las analogías en la enseñanza de las ciencias naturales y se discuten algunas implicancias didácticas de la perspectiva, poco mencionada en el ámbito de la didáctica, según la cual algunas metáforas y analogías son una parte no eliminable de las teorías científicas. [...] This paper distinguishes three ways of taking analogies into account when teaching natural sciences and discusses some didactic implications of the perspective, rarely mentioned in the field of didactics, according to which some metaphors and analogies are a non-removable part of scientific theories. [...]
2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5615
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 1 (2023) , p. 63-78 (Investigaciones Didácticas)
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
20 p, 151.1 KB |
"Si això és un animal" : el concepte d'animal i la deshumanització a la «Trilogia d'Auschwitz»
/
Vicedo Bethencourt, Faina Loreto (Universitat de València)
Trobar la forma d'expressar quelcom per al qual no hi ha paraules fou un dels reptes que assumí Levi quan volgué explicar la cruel deshumanització que va sofrir com a presoner al Lager. Nogensmenys, hi va trobar la solució mitjançant el concepte d'animal. [...] Finding a way to express something you do not have words for was one of the challenges Primo Levi faced in trying to describe the cruel dehumanisation he suffered as a prisoner in a Nazi concentration camp. [...] Encontrar la forma de expresar algo para lo cual no hay palabras fue uno de los retos que asumió Levi cuando quiso explicar la cruel deshumanización que sufrió como prisionero en el Lager. Sin embargo, encontró la solución mediante el concepto de animal. [...]
2021 - 10.5565/rev/enrahonar.1312
Enrahonar, Vol. 67 (2021) , p. 53-72 (Articles)
|
|
7.
|
16 p, 216.2 KB |
El humor en la crónica deportiva : recursos humorísticos de Andrés Montes en las narraciones de la NBA
/
Galindo Merino, Maria del Mar (Universitat d'Alacant) ;
López Fernández, Ángel (Skyhook Magazine & El Remate RSV)
El humor es un fenómeno interdisciplinar a la vez que polifuncional. Como género, ha dado lugar a distintos formatos (chiste, monólogo, parodia, sketch…), pero es, además, un poderós recurso del que se sirven otros géneros no propiamente humorísticos (Ruiz Gurillo 2012, 2019). [...] Humor is an interdisciplinary and multifunctional phenomenon. As a genre, humor appears under different formats (jokes, monologues, parodies, sketches…), and, at the same time, is a powerful resource for non humorous genres (Ruiz Gurillo 2012, 2019). [...]
2021
Estudios de lingüística del español, Vol. 43 (2021) , p. 35-50 (Articles)
|
|
8.
|
21 p, 718.2 KB |
Figurative lexicon of olive oil tasting in Spanish and Arabic : comparative analysis
/
El Ghalayni, Yara (South Mediterranean University (Tunísia)) ;
Fendri, Mahdi (Institut de l'Olivier (Tunísia)) ;
Shehadeh, Taghreed (Palestinian Standards Institution (Palestina))
En las últimas décadas, se ha despertado un gran interés en el mundo del olivo y su aceite en diferentes países y culturas como un elemento de gran movimiento económico y turístico. Como resultado, la industria ha sido testigo del desarrollo de un léxico especializado, en diferentes idiomas, marcado por su carácter metafórico, que ha sido objeto de investigación lingüística. [...] In the last decades, a great interest has aroused in the world of the olive tree and its oil in different countries and cultures as an element of significant economic and touristic movement. As a result, the industry has witnessed the development of a specialized lexicon, in different languages, marked by its metaphorical character, which has been the subject of linguistic research. [...]
2020
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 22 (2020) , p. 105-125 (Articles)
|
|
9.
|
101 p, 1.1 MB |
The Power of Words : contrastive Analysis of Conceptual Metaphors in American English and Peninsular Spanish Press
/
Cazorla Sitges, Sadie ;
Fernández-Montraveta, Ana, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Filosofia i Lletres ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament de Filologia Anglesa i de Germanística
This paper examines the role conceptual metaphors have in reproducing and justifying certain cognitive models-and, by extension, certain courses of action. After reviewing the sociocultural and neural aspects of conceptual metaphors, this paper will present the empirical study conducted to illustrate the relationship between linguistic metaphors and cognitive patterns that ultimately determine courses of action. [...] Aquest estudi examina quin és el paper de les metàfores conceptuals a l'hora de reproduir i justificar certs models cognitius-i, per extensió, certes línies d'acció. Després de revisar els aspectes socioculturals i neurals de les metàfores conceptuals, es presentarà l'anàlisi empíric realitzat, il·lustrant la relació entre metàfores lingüístiques i patrons cognitius que ens determinen a l'hora d'actuar. [...] Este estudio examina el papel de las metáforas conceptuales a la hora de reproducir y justificar ciertos modelos cognitivos-y, por extensión, ciertas líneas de acción. Después de revisar los aspectos socioculturales y neurales de las metáforas conceptuales, se presentará el análisis empírico realizado para ilustrar la relación entre metáforas lingüísticas y patrones cognitivos que determinan nuestras acciones. [...]
2021 Grau en Estudis d'Anglès i de Francès [997]
|
|
10.
|
|