UAB Digital Repository of Documents 81 records found  1 - 10nextend  jump to record: Search took 0.02 seconds. 
1.
21 p, 865.5 KB Beyond classroom walls : high school foreign language learning with Linguistic Landscape activities / Bal, Nesrin (Ministry of National Education)
In addition to its widespread use in various disciplines, LL has garnered attention from researchers in education for its role in enhancing language learning and promoting linguistic diversity. However, its systematic integration into language teaching contexts, particularly in high school settings, remains limited. [...]
A més del seu ús generalitzat en diverses disciplines, la Lingüística del Paisatge (LP) ha cridat l'atenció dels investigadors en l'àmbit de l'educació pel seu paper en millorar l'aprenentatge de llengües i promoure la diversitat lingüística. [...]
Además de su uso generalizado en diversas disciplinas, el Paisaje Lingüístico (PL) ha captado la atención de los investigadores en educación por su papel en mejorar el aprendizaje de idiomas y promover la diversidad lingüística. [...]
En plus de son utilisation généralisée dans diverses disciplines, la Linguistique du Paysage (LP) a attiré l'attention des chercheurs en éducation pour son rôle dans l'amélioration de l'apprentissage des langues et la promotion de la diversité linguistique. [...]

2024 - 10.5565/rev/jtl3.1345
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1345 (Articles)  
2.
16 p, 314.3 KB Conocimiento, uso y forma en las prácticas docentes para promover la sostenibilidad curricular en Educación Secundaria Obligatoria / Sáenz-Rico, Belén (Universidad Complutense de Madrid) ; Mendoza Carretero, María del Rosario (Universidad Complutense de Madrid) ; Biencinto, Chantal (Universidad Complutense de Madrid)
Esta investigación pretende indagar acerca del nivel de ecoalfabetización social del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria desde el enfoque del desarrollo sostenible, además de conocer cómo lo incardina en su práctica educativa para experimentar un mayor acercamiento a la realidad teórico-práctica de la sostenibilidad en el ámbito educativo en España. [...]
Aquesta investigació pretén indagar sobre el nivell d'ecoalfabetització social del professorat d'educació secundària obligatòria des de l'enfocament del desenvolupament sostenible, a més de conèixer com l'incardina en la seva pràctica educativa per experimentar un apropament més gran a la realitat teoricopràctica de la sostenibilitat en l'àmbit educatiu a Espanya. [...]
This paper aims to study the level of social eco-literacy around sustainable development among teachers at secondary school level (ESO), and to understand how they incorporate this into their educational practice, in order to better understand the theoretical-practical state of sustainability in education in Spain. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1724
Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 67-82 (Monográfico)  
3.
31 p, 211.0 KB Saber pedagógico en evaluación del profesorado de escuelas vulnerables de la comuna de Arica y sus demandas a la formación inicial docente / Roberts-Sánchez, Katherine (Universidad Católica de la Santísima Concepción (Xile)) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Silva, Patricia (Universitat de Lleida)
Esta investigación tuvo como objetivo analizar las prácticas pedagógicas en evaluación del profesorado que se desempeña en contextos escolares vulnerables, identificando las demandas que, desde su experiencia profesional docente, realizan a la formación inicial. [...]
The objective of this research was to analyze pedagogical practices in the evalua-tion of teachers working in vulnerable school contexts, identifying the demands that they make on initial teacher education from their professional experience. [...]

2019 - 10.29393/Pa64-3NSKRS30003
Paideia, Revista de Educación, Núm. 64 (2019) , p. 65-95  
4.
20 p, 272.5 KB Tensiones entre el saber pedagógico en evaluación y la práctica docente en escuelas vulnerables de la Comuna de Arica / Roberts-Sánchez, Katherine (Universidad Católica de la Santísima Concepción) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Silva García, Patricia (Universitat de Lleida)
Este artículo analiza las prácticas evaluativas del profesorado que se desempeña en quince escuelas vulnerables de la comuna de Arica, ubicada en el extremo norte de Chile. Se trata de un estudio cualitativo cuyos datos han sido recogidos mediante entrevistas semiestructuradas y grupos de discusión. [...]
This article analyzes the evaluative practices of teachers working in fifteen vulnerable schools in the Arica Commune, located in the extreme north of Chile. This is a qualitative study whose data has been collected through semi-structured interviews and discussion groups. [...]

2020 - 10.15359/ree.24-3.15
Educare (San José), Vol. 24 Núm. 3 (2020) , article 15  
5.
8.8 MB The Efficacy of the Subskills Training Approach on the Rendition of Numerical Data, Proper Names, and Abbreviations in the Teaching of Simultaneous Interpreting from English into Arabic / Aldabbagh, Abeya ; Arumí Ribas, Marta, dir. ; Gil-Bardají, Anna, dir.
Es poden emprar molts enfocaments diferents en la formació de la interpretació simultània (SI en les seves sigles en anglès). Atès que la SI és un procés complex que inclou diverses subhabilitats interdependents, val la pena explorar l'eficàcia d'un enfocament pedagògic basat en subhabilitats, és a dir, en microhabilitats específiques de la SI, com ara l'atenció dividida, la fluïdesa, l'autocontrol, el control sobre la producció oral, la interpretació d'informació numèrica, els noms o les abreviatures. [...]
Se pueden emplear muchos enfoques diferentes en la formación de la interpretación simultánea (SI en sus siglas en ingés). Dado que SI es un proceso complejo que incluye varias subhabilidades interdependientes, vale la pena explorar la eficacia de un enfoque pedagógico basado en subhabilidades, es decir, en microhabilidades específicas de la SI, como la atención dividida, la fluidez, el autocontrol, el control sobre la producción oral, la interpretación de información numérica, los nombres o las abreviaturas. [...]
Many different approaches can be employed in the training of simultaneous interpreting (SI). As SI is a complex process that includes several inter-dependent subskills, it is worthwhile to explore the efficacy of a subskills training approach in the teaching of SI; it is an approach that targets specific SI micro-skills such as split-attention, fluency, self-monitoring, output control, interpreting of numerical data, proper names, or abbreviations. [...]

2023  
6.
70 p, 2.5 MB La traducció pedagògica i l'ús de ChatGPT-3 a classes d'anglès com a segona llengua per a nens i nenes / Salguero Romero, Paula ; Sánchez-Gijón, Pilar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Aquest treball tracta sobre la traducció pedagògica, és a dir, ensenyar un idioma estranger amb l'ajuda de la traducció. També tracta sobre les tecnologies, concretament sobre la intel·ligència artificial. [...]
Este trabajo trata sobre la traducción pedagógica, es decir, enseñar un idioma extranjero mediante la traducción. También trata sobre las tecnologías, concretamente sobre la inteligencia artificial. [...]
This dissertation is about pedagogical translation, i. e. , teaching a foreign language with translation. It is also about technologies, specifically about artificial intelligence. Moreover, this dissertation aims to bring together these two very interesting topics. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Traducció i Interpretació [1204]  
7.
32 p, 605.3 KB Educar en el "hábito científico" : Modesto Bargalló y la ciencia en las aulas normalistas en España (1912-1939) / Moreno Martínez, Luis (Universitat de València. Instituto Interuniversitario López Piñero)
El presente trabajo indaga en los saberes, los espacios, las prácticas pedagógicas y la cultura material que definieron la adquisición del "hábito científico" como fin principal de la enseñanza de las ciencias en las aulas normalistas en España en el periodo 1912-1939. [...]
This work addresses the knowledge, spaces, pedagogical practices, and material culture that defined the acquisition of the "scientific habit" as the main objective of science teaching in school classrooms in Spain between 1912 and 1939. [...]

2022 - 10.30827/dynamis.v42i2.27722
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 42 Núm. 2 (2022) , p. 551-581 (Articles)  
8.
21 p, 284.9 KB Translation problems across the ocean : testing a pedagogical typology in Chile and Spain / Orozco-Jutorán, Mariana (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Araya, Cristián (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)
Identifying translation problems, classifying them, and thinking about the most adequate strategies for solving them can be a useful learning approach as well as a formative assessment tool to develop strategic competence in translation trainees. [...]
Identificar problemas de traducción, clasificarlos y pensar sobre las estrategias más adecuadas para resolverlos puede ser un buen enfoque pedagógico para desarrollar la competencia estratégica en la formación de traductores. [...]

2023  
9.
20 p, 467.9 KB Aprenent a categoritzar el món : la relació entre composició social i pedagogia invisible. Un estudi de cas a un centre de màxima complexitat / García García, Cèlia ; Tarabini-Castellani Clemente, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
En els últims anys s'ha impulsat la incorporació de projectes pedagògics en centres públics de Catalunya que proposen nous models socials relacionats amb la pedagogia invisible. En la següent recerca es vol estudiar què porta a una escola pública en una àrea caracteritzada pel baix nivell socioeconòmic i cultural a desmarcar-se del model tradicional i adoptar-ne un de nou amb elements de pedagogia invisible. [...]
En los últimos años se ha impulsado la incorporación de proyectos pedagógicos en centros públicos de Cataluña que proponen nuevos modelos sociales relacionados con la pedagogía invisible. En la siguiente investigación se quiere estudiar qué lleva a una escuela pública en un área caracterizada por un bajo nivel socioeconómico y cultural a desmarcarse del modelo tradicional y adoptar uno nuevo con elementos de la pedagogía invisible. [...]
In recent years, the incorporation of educational projects in public centres in Catalonia proposing new social models related to invisible pedagogy has been promoted. The following research aims to study what leads a public school in an area characterized by low socio-economic and cultural level to separate itself from the "traditional" scholar model and adopt a new one with elements of invisible pedagogy. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
10.
56 p, 650.5 KB Desigualtats educatives : model pedagògic i les formes de vinculació educativa de l'alumnat / Lluch Calvet, Raquel ; Tarabini-Castellani, Aina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
L'educació com a eina per combatre les desigualtats socials, com les derivades de la classe social (Bernstein, 1985) ha estat el centre de molts debats. Aquestes desigualtats poden reproduir-se i agreujar-se a través de l'escola, donant lloc a diferents desigualtats educatives. [...]
La educación como herramienta para combatir las desigualdades sociales, como las derivadas de la clase social (Bernstein, 1985) ha sido el centro de muchos debates. Estas desigualdades pueden reproducirse y agravarse a través de la escuela, dando lugar a desigualdades educativas. [...]
Education as a tool to combat social inequalities, such as those derived from social class (Bernstein, 1985) has been the focus of many debates. These inequalities can be reproduced and exacerbated through school, leading to educational inequalities. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents

UAB Digital Repository of Documents : 81 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.