UAB Digital Repository of Documents 9 records found  Search took 0.01 seconds. 
1.
20 p, 4.5 MB Teorías sobre la conducción operacional : las gramáticas bélicas, desde Clausewitz a la actualidad / Valdés Guía, Pedro
La práctica totalidad del pensamiento militar contemporáneo coincide en el carácter sistémico y complejo de la guerra. Las divergencias surgen a la hora de interpretar esa complejidad que, a su vez, constituye el cauce para concepciones diversas, e incluso opuestas, sobre la conducción operacional. [...]
La pràctica totalitat del pensament militar contemporani coincideix en el caràcter sistèmic i complex de la guerra. Les divergències sorgeixen a l'hora d'interpretar aquesta complexitat que, al seu torn, constitueix la llera per concepcions diverses, i fins i tot oposades, sobre la conducció operacional. [...]
Virtually all of contemporary military thinking agrees in the sytemic and complex nature of war. The differences arise in interpreting that complexity which, in turn, is the channel for different, and even opposing, views about operational warfare. [...]

2016
Tiempo devorado, Vol. 3 Núm. 3 (2016) , p. 491-510 (Articles)  
2.
5 p, 861.6 KB Llenguatges de la Física i recursos digitals dels docents / Gras-Martí, Albert (Universitat d'Alacant. Departament Física Aplicada) ; Cano-Villaba, Marisa (Universitat d'Alacant. Departament Física Aplicada) ; Milachay, Yuri (Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Departamento Física) ; Sifredo, Carlos (Ministerio de Educación (Cuba)) ; Soler-Selva, Vicent ; Valdés, Pablo (Instituto Superior de Tecnologías y Ciencias Aplicadas (Cuba))
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-5  
3.
4 p, 106.6 KB ¿Cómo promover el interés por la cultura científica? una propuesta didáctica fundamentada / Macedo, B. ; Gil-Pérez, D. ; Vilches, A. ; Martínez Torregrosa, J. ; Sifredo, C. ; Valdés, P.
2005
Enseñanza de las Ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-4  
4.
4 p, 219.9 KB Utilización de los ordenadores en la enseñanza de las ciencias / Valdés Castro, Pablo (Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona (Cuba)) ; Valdés Castro, Ronaldo (Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona (Cuba))
The object of this article is to discuss the relevance of the use of microcomputers in science teaching. The authors consider that using microcomputers in order to let students get familiar with the methodological changes they have caused in contemporary scientific-technical activity, could produce radical transformations in science teaching.
1994
Enseñanza de las Ciencias, V. 12 n. 3 (1994) p. 412-415  
5.
10 p, 525.3 KB La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación : un ejemplo ilustrativo / Gil Pérez, D. ; Valdés Castro, Pablo
This paper offers a detailed example of transformation of a science practical work, from the usual simple recipe into an open problematic situation capable of favouring pupils' research.
1996
Enseñanza de las Ciencias, V. 14 n. 2 (1996) p. 155-163  
6.
16 p, 952.2 KB El trabajo práctico en la enseñanza de las ciencias : una revisión / Barberá, Óscar (Universitat de Valencia. Departament de Didactica de les Ciencies Experimentals) ; Valdés, P. (Instituto Superior Pedagógico Enrique J. Varona (La Habana, Cuba))
This article is a review about the effectiveness of practicals in science education at the secondary and tertiary levels. Through more than one hundred references, the authors conclude solid arguments have not been provided to justify the great deal of material and human resources needed for the implementation of this educational tool. [...]
1996
Enseñanza de las Ciencias, V. 14 n. 3 (1996) p. 365-379  
7.
11 p, 396.9 KB Características del proceso de enseñanza-aprendizaje de la física en las condicionescontemporáneas / Valdés Castro, Pablo ; Valdés Castro, Rolando
The thesis that one of the fundamental objectives of science education is «to transmit» to the new generations the essential elements of scientific research experience acquired by mankind is argued. [...]
1999
Ensenanza de las Ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 521-531  
8.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel ; Carrascosa Alís, Jaime ; Dumas Carré, Andrée ; Furió Mas, Carles ; Gallego, Rómulo ; Gené Duch, Anna ; González, Eduardo ; Guisasola, Jenaro ; Martínez-Torregrosa, Joaquín ; Pessoa de Carvalho, Anna M. ; Salinas, Julia ; Tricárico, Hugo ; Valdés, Pablo
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999
Ensenanza de las Ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  
9.
10 p, 108.1 KB ¿Tiene sentido seguir distinguiendo entre aprendizaje de conceptos, resolución de problemas de lápiz y papel y realización de prácticas de laboratorio? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Furió-Más, Carles (Universitat de València) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba)) ; Salinas, Julia (Universidad de Tucumán (Argentina)) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universidad de Alicante) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Dumas Carré, Andrée (Université París 7) ; Goffard, Monique (Université París 7) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo)
Nuestra pretensión en este trabajo es cuestionar la distinción clásica entre «teoría», «prácticas de laboratorio» y «problemas». Intentaremos mostrar qué investigaciones realizadas en los tres campos privan de sentido a esta separación que, conviene notar, no guarda paralelismo alguno con la actividad científica real.
Our aim with this paper is to question the typical distinction between «theory», «lab» and «paper and pencil problemsolving» activities. We intend to show that research done on these domains does not support their separation in the teaching/learning process. [...]

1999
Ensenanza de las Ciencias, V. 17 N. 2 (1999) , p. 311-320  

See also: similar author names
3 Valdés, Pablo
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.