Depósito Digital de Documentos de la UAB Encontrados 15 registros  1 - 10siguiente  ir al registro: La búsqueda tardó 0.01 segundos. 
1.
Música popular urbana y feminismos : mirando a Eurovisión con perspectiva de género / Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La canción a base de latin-pop-dembow interpretada por Chanel ha reactivado el debate que surgió en España en 2017 cuando un gran escándalo sobre el reguetón abrumó a la opinión pública. La complejidad de aquel debate está recogida con detalle en otro texto (Martínez 2022), pero aquí querría destacar que, a diferencia de años atrás, hoy en día se escuchan sobre la misma cuestión opiniones mucho más diversas. [...]
2022
Chischay. Revista de Investigación Musical, Vol. 1 Núm. 1 (Diciembre 2022), p. 25-39
   
2.
6 p, 2.4 MB Courtiser la tradition : Rodrigo Cuevas et le sentiment du local dans l'Espagne contemporaine / Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; García Flórez, Llorián
Issu d'une étude de terrain effectuée dans le nord de la péninsule ibérique, cet article propose une synthèse des différents modes avec lesquels les musiques populaires participent à la « production de la localité ». [...]
Grounded in fieldwork done in the North of the Iberian Peninsula, this paper considers the different ways in which popular music participates in the "production of locality". It is based on Arjun Appadurai's work, which defines locality as a "structure of feeling", as well as on Ana María Ochoa Gautier's analyses of sonic expressions of locality and the conflicts that they give rise to within the modern aural public sphere. [...]

2022 - 10.4000/volume.10905
Volume! La revue des musiques populaires, Núm. 19 : 2 (2022) , p. 91-101  
3.
Mainstream popular music as a challenge to gender studies : latin music and feminism in contemporary Spain / Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Düren : Shaker Verlag, 2019
Recent Trends ans New Directions in Ethnomusicology : A European Perspective on Ethnomusicology in the 21st Century, 2018, p. 71-95  
4.
16 p, 302.3 KB Judges, guitars, freedom and the mainstream : problematizing the early cantautor in Spain / Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Cantautor is the word in the Spanish, Catalan and Galician languages coined in the 1960s to refer to a politically engaged singer who performed his/her own songs. In Basque, the term is kantari. 1 The output of these musicians was labelled canción de autor (literally author's song), or sometimes canción protesta (protest song). [...]
Surrey Ashgate 2016 - 10.4324/9781315552910
The Singer-Songwriter in Europe: Paradigms, Politics and Place, 2016, p. 123-135  
5.
13 p, 220.2 KB Challenges through Cultural Heritage in the North-Spanish Rural Musical Underground / García-Flórez, Llorián (Universidad de Oviedo) ; Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
This article analyzes musical practices of rurality in Asturias (northern Spain), focusing on these practices as transits beyond rural-urban, local-transnational, and music-life dichotomies. We map out three modes of the production of locality in relation to musical heritage in order to point out a prevalence of the phenomena of "aural friction" (García-Flórez) and "mutuality" (Colón-Montijo) in expressive practices connected to this underground scene in the context of 2008's rise of neo-liberalism. [...]
2020 - 10.1080/03007766.2020.1730652
Popular Music and Society, Vol. 43 Núm. 4 (2020) , p. 426-437  
6.
18 p, 370.3 KB A vueltas con el reggaeton : Polémicas feministas en torno a las músicas latinas en España / Martínez i García, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
La eclosión de las reivindicaciones feministas en España a partir de 2015 coincidió con un cambio en el perfil de las músicas de circulación masiva. El reggaeton y otros géneros afines de origen caribeño sustituyeron en un corto lapso de tiempo a los formatos habituales del pop angloamericano de las últimas décadas. [...]
Since 2015 concurred in Spain, both the rise of feminist activism and a remarkable turn in the profile of mainstream music have been highly noticeable. Reggaeton and similar genres from the Caribbean area replaced the usual Anglo-American hits in a short period of time. [...]

2022
Trans (Barcelona), Vol. 26 (2022) , p. 11-18  
7.
35 p, 635.6 KB Identitats a la cruïlla : les cançons emblemàtiques en el col·lectiu queer valencià / Arribas Miranzo, Alejandro ; Martínez i García, Sílvia, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
La bibliografia escrita fins el moment sobre música en valencià és encara escassa i fragmentària, amb una manca de perspectives musicològiques al respecte. Al seu torn, això propicia que s'haja estudiat molt poc o pràcticament res la relació d'aquesta indústria musical amb les lluites i debats socials que han marcat el País Valencià contemporani, com son les reivindicacions feministes o els moviments queer i d'alliberament sexual. [...]
2022
Grau en Musicologia [809]  
8.
253 p, 2.5 MB Sonido, cuerpo y música : Ubiquitous listening y espacio autobiográfico en piezas de performance y video arte / San Cristóbal Opazo, Úrsula ; Martínez i García, Sílvia, dir.
Aquesta tesi s'ocupa de el rol dels elements sonors i musicals en peces que combinen els llenguatges de la performance i del vídeo art, i que no són considerades art sonor. Proposo les nocions d'espai autobiogràfic i ubiquitous listening com a instruments per analitzar obres que aborden aspectes autobiogràfics fent ús d'elements sonors i visuals, aportant a més una revisió crítica de la bibliografia sobre el so i l'escolta en l'art contemporani. [...]
Esta tesis se ocupa del rol de los elementos sonoros y musicales en piezas que combinan los lenguajes de la performance y del video arte, y que no son consideradas arte sonoro. Propongo las nociones de espacio autobiográfico y ubiquitous listening como instrumentos para analizar obras que abordan aspectos autobiográficos haciendo uso de elementos sonoros y visuales, aportando además una revisión crítica de la bibliografía sobre el sonido y la escucha en el arte contemporáneo. [...]
This thesis deals with the role of sound and music in artworks merging the languages of performance art and video art, which are not considered sound art. I propose the notions of autobiographical space and ubiquitous listening as tools to analyze artworks addressing autobiographical aspects through sonic and visual elements. [...]

2020  
9.
429 p, 15.6 MB Evolució del paisatge sonor del seguici festiu de la festa major de Santa Tecla a Tarragona / González González, Sergi ; Martínez i García, Sílvia, dir. ; Knighton Bolton, Tess, 1957-, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
La Festa Major de Santa Tecla de Tarragona ha esdevingut, durant els darrers trenta anys, un fet social que cap tarragoní es vol perdre. La ciutat es paralitza del dia 14 al 24 de setembre, sent el moment àlgid el 23 als voltants de les 21. [...]
The Santa Tecla Festival of Tarragona has become, over the last thirty years, a social event that no person who lives in Tarragona wants to miss out on. The city is brought to a standstill between 14 and 24 September, the climax being on the 23rd at about 9pm when the procession in honor of the saint ends. [...]

2019  
10.
443 p, 5.9 MB Aproximación musicológica a las palmas flamencas a través de la fonografía y la praxis contemporánea / Jiménez de Cisneros Puig, Bernat ; Martínez i García, Sílvia, dir. ; Manuel, Peter Lamarche, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia
El presente estudio aborda las palmas flamencas a la vez como lenguaje musical y expresión cultural. Centrado en el análisis de su tecnología y repertorio, se aproxima también a los aspectos antropológicos y culturales del palmeo, contemplando el rol de las palmas en contextos flamencos espontáneos como los corros i corrillos, revelando su potencial psicológico y social como estímulo y cohesionador de la fiesta. [...]
This study deals with flamenco hand clapping as both a musical language and a cultural expression. Focused on the analysis of its technology and repertoire, it also approaches its anthropological and cultural aspects, considering the role of palmas in spontaneous flamenco contexts such as corros and corrillos, revealing their psychological and social potential as a cohesive device and a stimulus of the flamenco fiesta. [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.  

Depósito Digital de Documentos de la UAB : Encontrados 15 registros   1 - 10siguiente  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.