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1.
Effects of attention on the production of Spanish consonants by SFL learners / Liu, Zhao (East China Normal University) ; Machuca Ayuso, María Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona)
The aim of this paper is to analyse the production of Spanish stops/b, d, g, p, t, k/and liquids/l, f/by Mandarin Chinese learners of Spanish (N=10). Two different tasks were used to elicit data: one induced a focus on stops and the other a focus on liquids. [...]
2021
Estudios de fonética experimental, Vol. 30 (2021) , p. 209-224  
2.
22 p, 999.2 KB Reading, phonological memory and handwriting develop in parallel in the first years of school : evidence from a cross-sectional study / Pagliarini, Elena (Università di Padova) ; Stucchi, Natale (Università di Milano-Bicocca) ; Vernice, Mirta (Università di Urbino) ; Guasti, Maria Teresa (Università di Milano-Bicocca)
This study attempt to bring together the investigation of reading and writing, which have been traditionally considered separately. In particular, our cross-sectional study aimed at outlining the developmental trajectory of reading abilities and handwriting kinematic aspects of children in their first years of school. [...]
2022 - 10.4454/graphos.13
Graphos. Rivista internazionale di pedagogia e didattica della scrittura, Vol 1 (2022) , p. 119-140  
3.
17 p, 338.8 KB Caracteristiques de l'alumnat de català L2 fora del domini lingüistic / Tudela Isanta, Anna (Universitat Oberta de Catalunya) ; Arráez, Josep Vidal (Universitat de Tolosa - Joan Jaurés) ; Repiso-Puigdelliura, Gemma (University of California, Los Angeles) ; Manuel-Oronich, Ruben (Universitat de Manchester)
In spite of the substantial enrolment of students in Catalan language courses outside the Catalan-speaking regions (6,690 students according to data from the Institut Ramon Llull), second-language (L2) Catalan learners still form an under-researched population and few studies have examined the profile of these learners. [...]
Tot i l'alt nombre d'estudiants matriculats en cursos de llengua catalana fora del domini lingüístic (6. 690, segons dades de l'Institut Ramon Llull), encara disposem de molt pocs estudis que defineixin el perfil d'aquests nous parlants de català. [...]

2020
Treballs de sociolingüística catalana, Núm. 30 (2020) , p. 39-55  
4.
21 p, 575.3 KB Modernity and politics : a study of cultural identity in Manipur / Chaudhry, Ishmeet Kaur (Central University of Gujarat (Índia)) ; Meitei, Longjam Loyaangamba (Central University of Gujerat (Índia))
Cultural identity resonates with the categories of 'personal' and 'social' identity vis-à-vis the ideas of politics and culture. The emergence and evolution of the idea of social identity in any society's political, social, and cultural context are determined by imperialism. [...]
En relación con las ideas de política y cultura, la identidad cultural resuena con las categorías de identidad 'personal' y 'social'. El surgimiento y evolución de la idea de identidad social en el contexto político, social y cultural de cualquier sociedad están determinados por el imperialismo. [...]

2024 - 10.5565/rev/indialogs.232
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 11 (2024) , p. 81-101 (Articles)  
5.
10.5 MB La enseñanza y aprendizaje de léxico portugués por hablantes de español : los equivalentes dobles Español-Portugués / Moreno Herrero, Noelia ; Vázquez Diéguez, José Ignacio, dir. ; Cerdà, Jordi, dir.
Enquadrat en els estudis de Lingüística Aplicada, el present treball de recerca pretén realitzar una contribució a la Didàctica de Llengües Segones (L2), concretament en l'àmbit de l'ensenyament i aprenentatge de lèxic en la classe de Portuguès Llengua Estrangera per Parlants d'Espanyol (PLE-HE), mitjançant una proposta metodològica per a l'ensenyament dels equivalents dobles espanyol-portuguès. [...]
Encuadrado en los estudios de Lingüística Aplicada, el presente trabajo de investigación pretende realizar una contribución a la Didáctica de Lenguas Segundas (en adelante, L2), concretamente en el ámbito de la enseñanza y aprendizaje de léxico en la clase de Portugués Lengua Extranjera por Hablantes de Español (en adelante, PLE-HE), mediante una propuesta metodológica para la enseñanza de los equivalentes dobles español-portugués. [...]
Within the field of Applied Linguistics, this research work aims to make a modest contribution to Second Language Didactics (L2), specifically in the field of lexical teaching and learning in the Portuguese as a Foreign Language class for Spanish Speakers, by means of a methodological proposal for the teaching of the double equivalents Spanish-Portuguese. [...]

2023  
6.
34 p, 1004.8 KB El ensordecimiento de las sibilantes : una cuestión de oído / Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat de les Illes Balears)
El proceso de ensordecimiento de las sibilantes del español supone la desfonologización de los tres fonemas sonoros existentes en castellano medieval, a saber, /z/, /ʒ/, /d͡z/. Las explicaciones que se han ofrecido tradicionalmente para dar cuenta de un cambio tan drástico se centran en aspectos de reorganización fonológica o en el contacto de lenguas con el vasco, pero no suelen tener en cuenta la posibilidad de que la evolución tenga un origen puramente fonético, como defienden Alonso (1967) o Pensado (1993). [...]
One of the most analysed phenomena in the evolution of Spanish is the sibilant devoicing process, which started in Medieval Spanish. It entailed the dephonologization of the three voiced segments /z/, /ʒ/, /d͡z/. [...]

Asociación de Historia de la lengua Española, 2024
Revista de historia de la lengua española  
7.
30 p, 328.3 KB Las laterales del español : ¿un sistema con necesidad de reformas? / Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Las descripciones fonéticas y fonológicas del español señalan la presencia de diversas realizaciones que se asocian a los fonemas tradicionales /l/ y /ʎ/. Así, para /l/, se reconoce la existencia de una consonante lateral alveolar así como soluciones dentalizadas, velarizadas y palatalizadas que aparecen en función del segmento consonántico contiguo a la lateral. [...]
Phonetic and phonological descriptions of Spanish usually point out the existence of various allophones of /l/ and /ʎ/. For /l/, dentalized, velarized and palatalized solutions depending on the following consonant are attested. [...]

2014
Revista española de lingüística, Vol 44 Num 1 (2014) , p. 115-144  
8.
12 p, 113.3 KB El seseo en el castellano de Mallorca : una aproximación diacrónica / Miguel Franco, Ruth (Universitat de les Illes Balears) ; Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
The aim of this work is to analyse the seseo (confusion between [s] and [θ]) in Mallorca from a diachronical point of view. This seseo appears in the context of the contact of Spanish and Catalan in this island. [...]
2014
Vox Romanica, Vol 73 Num 1 (desembre 2014) , p. 58-69  
9.
10 p, 689.7 KB El tratamiento de los galicismos en los diccionarios académicos a través del léxico armamentístico / Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
El objeto de este trabajo es estudiar el tratamiento que reciben las voces procedentes del francés en los diccionarios de la Real Academia de la Lengua (DRAE), análisis que también nos permitirá observar cuál ha sido la evolución de los galicismos a lo largo de tres siglos de lexicografía académica. [...]
2009
Interlingüística, Vol. 18 (2009) , p. 959-968  
10.
25 p, 582.2 KB L'aprenentatge autònom dels criteris de pronunciació de la llengua catalana estàndard : Resultats d'una experiència basada en l'obra en línia 'Diccionari de dubtes del català oral' / Paloma, David, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Montserrat, Mònica
Aquesta comunicació presenta els resultats d'una experiència d'aprenentatge autònom dels criteris de pronunciació de la llengua catalana estàndard. Els protagonistes són estudiants de grau i de postgrau de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
This presentation shows the results of an autonomous learning experience of the pronunciation criteria of standard Catalan language. The participants are graduate and undergraduate students of the Universitat Autònoma de Barcelona. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)  

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