Resultats globals: 98 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 10 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 2 registres trobats
Llibres i col·leccions, 3 registres trobats
Documents de recerca, 4 registres trobats
Materials acadèmics, 79 registres trobats
Articles 10 registres trobats  
1.
44 p, 582.0 KB Hesitations in Primary Progressive Aphasia / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Machuca Ayuso, María Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Los hablantes a menudo utilizan las vacilaciones en el habla espontánea no solo para organizar y preparar su discurso, sino también para abordar cualquier obstáculo que pueda surgir durante la entrega. [...]
Hesitations are often used by speakers in spontaneous speech not only to organise and prepare their speech but also to address any obstacles that may arise during delivery. Given the relationship between hesitation phenomena and motor and/or cognitive-linguistic control deficits, characterising the form of hesitation could be potentially useful in diagnosing specific speech and language disorders, such as primary progressive aphasia (PPA). [...]

2023 - 10.3390/languages8010045
Languages, Vol. 8 Núm. 1 (2023) , p. 45-44  
2.
11 p, 282.4 KB Perception des proéminences accentuelles en français langue maternelle et langue étrangère : effet de l'intonation et de la composante lexicale / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Barquero Armesto, Maria Ángeles (Université de Genève. École de langue et de civilisation françaises) ; Estrada Medina, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Schwab, Sandra (Université de Genève. École de langue et de civilisation françaises)
This research aims at examining the perception of accentual groups in French by French-speaking listeners and by Spanish/Catalan-speaking learners of French. The material was composed of French five-syllable sequences produced by native speakers of French and by Spanish/Catalanspeaking learners of French. [...]
2014
Cahiers de linguistique française, Núm. 31 (2014) , p. 105-115  
3.
21 p, 751.9 KB "¿Yo hablo o él/ella habló?" : ¿Cómo contrarrestar la tendencia al "equal stress" en la apraxia del habla para marcar las diferencias acentuales entre formas verbales en español / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
This preliminary study sought to investigate whether participants with apraxia of speech are able to mark stress patterns that convey verbal morphological values in Spanish (amovsamó). Two groups of three participants (apraxia of speech and control) performed three tasks (sentence denomination, sentence reading and word reading). [...]
Este estudio preliminar tiene por objetivo analizar en qué medida los sujetos con apraxia del habla marcan los patrones acentuales que vehiculan valores morfológicos verbales en español (amovsamó). [...]
Exemplar dedicat a: Investigación en Lingüística Clínica.

2020 - 10.25267/pragmalinguistica.2020.iextra2.01
Pragmalinguistica, Núm. 2 (2020) , p. 10-29  
4.
14 p, 332.0 KB Analyse de la fonction discursive de différentes formes prosodiques de segments parenthétiques / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Catena, Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Estrada Medina, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem)
L'analyse du corpus d'interviews politiques télévisés DEBAPOL (Baqué, 2000) a eu comme objectif, dans un premier temps, d'étudier la manifestation au plan prosodique (variations mélodiques) de deux types de segments parenthétiques propositionnels (syndétiques et asyndétiques) (Kaltenböck (2007). [...]
The aim of this paper is twofold. Firstly, to analyse the prosodic (melodic) characteristics of two types of propositional parentheticals (syndetic and asyndetic) (Kaltenböck, 2007) in the corpus of television political interviews DEBAPOL (Baqué, 2000). [...]
L'analyse du corpus d'interviews politiques télévisés DEBAPOL (Baqué, 2000) a eu comme objectif, dans un premier temps, d'étudier la manifestation au plan prosodique (variations mélodiques) de deux types de segments parenthétiques propositionnels (syndétiques et asyndétiques) (Kaltenböck (2007). [...]

2016 - 10.5565/rev/languesparole.31
Langue(s) & Parole, Núm. 2 (2016) , p. 131-144 (Articles)  
5.
54 p, 3.2 MB How do persons with apraxia of speech deal with morphological stress in Spanish. A preliminary study / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Equal stress across adjacent syllables and extended syllable durations are amongst the most salient features of acquired Apraxia of Speech (AOS). Most studies conclude that there is a deficit in durational cue processing, whereas the other acoustic stress correlates remain relatively unimpaired. [...]
2019 - 10.1080/02699206.2019.1622155
Clinical linguistics & phonetics, 2019  
6.
2 p, 159.5 KB Voicing and Tension : When one Phonetic Paremeter Compensates for the Dysfunction of Another: A Case Study of an Anarthric Catalan Native Speaker / Rosas, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Marczyk, Anna Katarzyna (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Nespoulous, Jean-Luc (Jacques Lordat & Université de Toulouse II - Le Mirail (COGNIFON II))
2011 - 10.1016/j.sbspro.2011.09.219
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 23 (2011) , p. 160-161  
7.
2 p, 159.6 KB On the Nature of Speech Errors in Aphasia : Acoustic Analysis of the Speech Output of 8 Native Speakers of Spanish with Aphasia / Marczyk, Anna Katarzyna (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Rosas, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Laboratori fLexSem) ; Nespoulous, Jean-Luc (Université de Toulouse II. Le Mirail)
2011 - 10.1016/j.sbspro.2011.09.181
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 23 (2011) , p. 84-85  
8.
43 p, 1.0 MB Lexical stress contrast marking in fluent and non-fluent aphasia in Spanish : the relationship between acoustic cues and compensatory strategies / Baqué Millet, Lorraine
This study sought to investigate stress production in Spanish by patients with Broca's (BA) and conduction aphasia (CA) as compared to controls. Our objectives were to assess whether: a) there were many abnormal acoustic correlates of stress as produced by patients, b) these abnormalities had a phonetic component and c) ability for articulatory compensation for stress marking was preserved. [...]
2017 - 10.1080/02699206.2017.1305449
Clinical linguistics & phonetics, Vol. 31, Núm. 7-9 (2017) , p. 642-664  
9.
12 p, 299.5 KB Acentuación y desacentuación en FLE en un contexto de aprendizaje universitario : ¿hacia la adquisición del patrón acentual de la L2? / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Daoussi, Syrine (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Estrada Medina, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los elementos prosódicos son elementos determinantes en el contexto de la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras al ser los primeros elementos percibidos (Billières 2002). En estudios anteriores, se pudo demostrar que para los locutores no nativos (FLE), reproducir el acento adecuado es tan difícil como percibirlo (Baqué y al. [...]
Prosodic elements are determining factors in the context of the teaching and learning foreign languages as they are the first perceived elements (Billières 2002). For non-native learners (FLE), reproducing the "correct" accent is as difficult as perceiving it, as Baqué and al. [...]

2017
e-AESLA, Núm. 3 (2017) , p. 18-29  
10.
15 p, 659.3 KB Predicting segmental substitution errors in aphasic patients with phonological and phonetic encoding impairments / Marczyk, Anna Katarzyna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona)
This paper analyses the factors that predict substitution errors produced by four Broca's and four conduction aphasic subjects, all native speakers of Spanish, in reading and repetition tasks. Errors were elicited using a list of words where type of consonant, lexical stress and phonetic context were controlled for and where variables related to frequency of occurrence (word and syllable) and phonological neighbourhood characteristics were assigned using available online corpora. [...]
Este estudio se propone identificar los factores que permiten predecir la aparición de errores segmentales de sustitución producidos por pacientes con afasia de Broca y de conducción en tareas de lectura y de repetición. [...]

2016 - 10.3989/loquens.2015.023
Loquens, Vol. 2, núm. 2 (2015) , e023  

Contribucions a jornades i congressos 2 registres trobats  
1.
14 p, 1.6 MB Typologie prosodique de quelques fonctions discursives / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
El debate, ya clásico, sobre la congruencia entre las estructuras entonativas y las características sintácticas de los enunciados no ha permitido hasta la fecha zanjar la cuestión, y, por otra parte, el componente discursivo no suele tenerse en cuenta en la descripción de la organización fónica del lenguaje. [...]
Le débat, déjà classique, sur la congruence entre les structures intonatives et les caractéristiques syntaxiques des énoncés n'a pas permis à ce jour de trancher la question, mais, de plus, la composante discursive est souvent négligée dans la description de l'organisation phonique du langage. [...]
The classical debate about congruency between intonative structures and syntactical characteristics of sentences has not yet resolved the problem. In another hand the discoursive components has not been considered in description of language phonic organization. [...]

1998
Coloquio APFUE : Relaciones culturales entre España, Francia y otros paises de lengua francesa. Cádiz, : 1998  
2.
13 p, 551.7 KB Les marques phoniques de l'inscription des interactants dans le discours / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
1997
Coloquio da APFUE : Les Chemins du texte. Santiago, : 1997  

Llibres i col·leccions 3 registres trobats  
1.
18 p, 601.2 KB Etude des parenthétiques en français : analyse d'un corpus de paroloe spontanée / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
1997
Asociación de Profesores de Francés de la Universidad Española . IV Coloquio : Centenario de François Rabelais, 1997, p. 55-72  
2.
6 p, 559.8 KB L'extériorité des segments parenthétiques du point de vue prosodique / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Recull els continguts presentats a : Congreso Internacional de Lingüística Francesa (2. 1995. Sevilla).
Sevilla Universidad de Sevilla. Grupo Andaluz de Pragmática 1996
La lingüística francesa : gramática, historia, epistemología (Vol.2), 1996, p. 9-14  
3.
12 p, 82.1 KB Adaptació a l'EEES en la formació de professionals en processament automàtic del llenguatge natural / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Catena, Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Innovació Docent en Educació Superior
La globalització ha suposat un augment exponencial de la comunicació multilingüe. Els progressos tecnològics associats a la democratització de l'accés a la informació i al coneixement global en una multitud de llengües, exigeix nous instruments multilingües que permetin gestionar i estructurar el flux de documents escrits i audiovisuals que es van produint. [...]
La globalización ha supuesto un aumento exponencial de la comunicación multilingüe. Los progresos tecnológicos asociados a la democratización del acceso a la información y al conocimiento global en una multitud de lenguas, exige nuevos instrumentos multilingües que permitan gestionar y estructurar el flujo de documentos escritos y audiovisuales que se van produciendo. [...]
Globalisation has meant an exponential increase in multilingual communication. The technological advances associated with the democratisation of access to information and global knowledge in a multitude of languages require new multilingual instruments that enable us to manage and organise the flow of written and audiovisual documents that are being produced. [...]

IDES : 2008
Experiències docents innovadores de la UAB en ciències socials i en ciències humanes: cap a l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), 2008, p. 213-224
4 documents

Documents de recerca 4 registres trobats  
1.
539 p, 10.9 MB La « surdité accentuelle » chez les francophones en espagnol langue étrangère ou seconde. Analyse des effets sur la production et la compréhension de la parole / Daoussi, Syrine ; Baqué Millet, Lorraine, dir. ; Estrada Medina, Marta, dir.
Situant-se en el corrent de les investigacions acústiques i psicolingüístiques entorn de la 'sordesa accentual' dels francòfons (Dupoux et al. 1997, 2001, 2008), el primer objectiu d'aquest treball és determinar en quina mesura els francòfons són 'sords' a l'accent en castellà en una tasca de comprensió oral en L2. [...]
Situándose en la corriente de las investigaciones acústicas y psicolingüísticas entorno a la 'sordera acentual' de los francófonos (Dupoux et al. 1997, 2001, 2008), el objetivo de este trabajo es determinar en qué medida los francófonos son 'sordos' al acento en español L2 en una tarea de comprensión oral y observar o no si el fenómeno de sordera acentual es 'persistente' en alumnos de inmersión (nivel avanzado de español) en comparación con un grupo de francófonos de nivel intermedio en español mediante una tarea de detección de errores acentuales o segmentales. [...]
This research aims to shed more light on the hypothesis of 'stress deafness' in French speakers in L2 Spanish and to determine the extent to which French speakers are 'stress deaf' to L2 Spanish stress violations in a listening comprehension task. [...]

2021  
2.
686 p, 13.0 MB Descripció acústica de l'estructuració dels contrastos de sonoritat entre oclusives del castellà en l'apràxia de la parla (AOS) : entre el dèficit, la preservació i la compensació / Rosas Salvans, Alba ; Baqué Millet, Lorraine, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica
El present estudi proposa una anàlisi del comportament fònic i perceptiu de pacients amb apràxia de la parla amb l'objectiu de contribuir a una millor comprensió dels mecanismes subjacents a les manifestacions de superfície observables en la parla característica d'aquest perfil clínic de parlants. [...]
El presente estudio propone un análisis del comportamiento fónico y perceptivo por parte de pacientes con apraxia del habla con el objetivo de contribuir a una mejor comprensión de los mecanismos que subyacen a las manifestaciones de superficie observables en el habla característica de este perfil clínico de hablantes. [...]
The present study proposes an analysis of speech production and perception by patients/speakers with apraxia of speech (AOS) with the aim of contributing to a better understanding of the mechanisms underlying the observable surface speech manifestations that are characteristic of this clinical profile. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.  
3.
486 p, 7.7 MB Déficits de la composante phonético-phonologique dans l'aphasie et stratégies compensatoires : analyse acoustique et perceptive de productions consonantiques de sujets hispanophones / Marczyk, Anna Katarzyna ; Baqué Millet, Lorraine, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica
El presente trabajo se propone examinar los déficits que afectan al componente fonético-fonológico en la afasia. Su principal objetivo consiste en dar cuenta, en función del cuadro clínico, del determinismo subyacente a las alteraciones observadas en pacientes afásicos hispanohablantes. [...]
Le présent travail s'intéresse aux déficits qui affectent la composante phonético-phonologique chez des patients aphasiques. Son objectif principal consiste à rendre compte du déterminisme sous-jacent des perturbations observées auprès des sujets aphasiques hispanophones en fonction du tableau clinique. [...]
The present study is concerned with deficits that affect the phonetic and phonological component of speech in aphasia. Its main objective is to account for the underlying determinism of errors observed in the speech output of Spanish-speaking aphasic patients, according to the clinical type of aphasia. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
4.
588 p, 21.4 MB Exploration des stratégies de catégorisation implicite et explicite de haut niveau dans l'aphasie / Serrano Rivas, Martha Cynara ; Baqué Millet, Lorraine, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica) ; Blanco Escoda, Xavier, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Cette recherche s'intéresse au fonctionnement des mécanismes de catégorisation orale de haut niveau dans l'aphasie. Elle s'inscrit dans le cadre théorique de la catégorisation cognitive, pierre angulaire de la cognition humaine, notamment en ce qui concerne la théorie du prototype. [...]
This investigation assesses higher-order auditory categorisation mechanisms in aphasia. The theoretical background builds upon the basic premises of the prototype theory and on recent studies on cognitive categorisation, considered to be one of the core mechanisms of human cognition. [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013  

Materials acadèmics 79 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
6 p, 116.0 KB Llengua Francesa II [106609] / Baqué Millet, Lorraine ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
L'assignatura Llengua Francesa II té com a objectiu aprofundir en la formació en llengua francesa instrumental de l'estudiant a través de la producció de documents de diferent tipologia en llengua francesa avançada i comprensió de documents autèntics de diferent tipologia en llengua francesa actual. [...]
The subject Lengua francesa II is intended to deepen the student's instrumental French language learning through the production of documents of different types in advanced French language and understanding of authentic documents of different types in the French language current The contents discussed in this course are also aimed at providing students with the necessary tools for accessing the contents of literary and cultural language subjects planned in later courses. [...]
La asignatura Lengua Francesa II tiene como objetivo profundizar en la formación en lengua francesa instrumental del estudiante a través de la producción de documentos de diferente tipología en lengua francesa avanzada y comprensión de documentos auténticos de diferente tipología en lengua francesa actual. [...]

2023-24
Grau en Filologia i Cultura Franceses [1498]
Grau en Estudis d'Anglès i Francès [1502]
3 documents
2.
5 p, 239.8 KB Treball de Final de Grau [103396] / Coll Alfonso, Mercè ; Baqué Millet, Lorraine ; Tubau Muntaña, Susagna ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Objectius generals 1 L'objectiu formatiu únic de l'assignatura és l'elaboració i la presentació d'un treball acadèmic que permeti avaluar de forma global i sintètica el nivell d'assoliment de les competències específiques i transversals del grau per part de l'estudiantat. [...]
General Aims The TFG is a piece of work that must allow a global and synthetic assessment of the specific and 1 The TFG is a piece of work that must allow a global and synthetic assessment of the specific and cross-curricular competences of the degree. [...]
Objectivos generales 1 El objectivo formativo único de la asignatura es la elaboración y presentación de un trabajo académico que permita evaluar de forma global y sintética el logro de las competencias específicas y transversales por parte del estudiante. [...]

2022-23
Grau en Estudis d'Anglès i de Francès [997]
3 documents
3.
5 p, 107.8 KB Tècniques d'Expressió Oral i Escrita en Llengua Francesa II [103362] / Baqué Millet, Lorraine ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
En aquesta assignatura, es pretén sensibilitzar els i les estudiants en les tècniques d'expressió oral i escrita en llengua francesa a partir de l'anàlisi crítica de documents audiovisuals i escrits de diferent tipologia en llengua francesa actual. [...]
In this subject, we aim to raise students' awareness of oral and written expression techniques in French through the critical analysis of audiovisual and written documents of different types in the current French language. [...]
En esta asignatura, se pretende sensibilizar a los y las estudiantes en las técnicas de expresión oral y escrita en lengua francesa a partir del análisis crítico de documentos audiovisuales y escritos de diferente tipología en lengua francesa actual. [...]

2022-23
Grau en Estudis de Francès i Espanyol [1001]
Grau en Estudis de Francès i de Clàssiques [1002]
Grau en Estudis Francesos [988]
Grau en Estudis d'Anglès i de Francès [997]
Grau en Estudis de Francès i de Català [999]
3 documents
4.
9 p, 124.8 KB Component Fònic i Oralitat [43807] / Baqué Millet, Lorraine ; Estrada Medina, Marta ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Aquest mòdul té per objectiu dotar l'estudiant amb els recursos necessaris per a dur a terme una anàlisi fonètica de produccions en francès com a llengua segona o extrangera (L2/LE) Aplica les teories de l'adquisició de la pronunciació de segones llengües a l'aprenentatge i l'ensenyament del francès L2/LE i se centra en els coneixements i tècniques que un profesor de francès ha de conèixer, especialment en relació amb el mètode verbo-tonal. [...]
This course aims to provide the student with the necessary resources to carry out a phonetic analysis of oral productions in French as a foreign or second language (L2/FL) It applies theories of Second Language Pronunciation Acquisition to the learning and teaching of French (L2/FL) and focuses on the knowledge and teaching techniques that a French language teacher needs to know, especially related to the verbo-tonal method. [...]
Este módulo tiene por objetivo dotar al/a la estudiante con los recursos necesarios para llevar a cabo un análisis fonético de producciones en francés como lengua segunda o extranjera (L2/LE). Aplica las teorías de la adquisición de la pronunciación de segundas lenguas al aprendizaje y enseñanza del francés L2/LE y se centra en los conocimientos y técnicas que un profesor de francés debe conocer, especialmente en relación con el método verbo-tonal. [...]

2022-23
Màster Universitari en Francès Llengua Estrangera i Diversitat Lingüística [1376]
3 documents
5.
2 p, 719.4 KB Langue française pratiques de laboratoire [22715] / Baqué Millet, Lorraine ; Alonso, Monique ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
1999-00
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  
6.
2 p, 747.6 KB Langue française: Techniques d'expression orale [21712] / Baqué Millet, Lorraine ; Tello, Monique ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
1999-00
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  
7.
2 p, 851.2 KB Phonétique et phonologie de la langue française [21708] / Baqué Millet, Lorraine ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
1999-00
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  
8.
232.5 KB Linguistique applíqué aux "interlagues" [22723] / Baqué Millet, Lorraine ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
2001-02
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  
9.
959.6 KB Phonétique et phonologie de la langue française [21708] / Baqué Millet, Lorraine ; Estrada Medina, Marta ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
2002-03
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  
10.
802.8 KB Fonètica Correctiva de la Llengua Francesa [28546] / Baqué Millet, Lorraine ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
2003-04
Llicenciat en Filologia Francesa [502]  

Materials acadèmics : 79 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.