Results overview: Found 11 records in 0.02 seconds.
Articles, 11 records found
Articles 11 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
14 p, 365.8 KB Algunas posibilidades del artículo de investigación como recurso didáctico orientado a cuestionar ideas inadecuadas sobre la ciencia / Campanario, Juan Miguel (Universidad de Alcalá)
Resumen. En este trabajo se propone el uso de los artículos científicos como un recurso para la enseñanza de las ciencias. Se analizan las posibilidades didácticas de los artículos científicos y se sugieren formas de utilizar este recurso para cuestionar ideas inadecuadas sobre la ciencia y el conocimiento científico.
Summary. In this paper I suggest the use of scientific articles as a tool in science teaching. I analyse the didactic possibilities of scientific articles and I suggest some ways to use this resource to challenge some inadequate ideas about science and scientific knowledge.

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3870
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 3 (2004) , p. 365-378  
2.
12 p, 60.6 KB El enfoque conexionista en psicología cognitiva y algunas aplicaciones sencillas en didáctica de las ciencias / Campanario, Juan Miguel
En este artículo se presenta el enfoque conexionista utilizado en psicología cognitiva para entender algunos procesos de comprensión y aprendizaje de las ciencias.
In this article I introduce the connectionist approach used in Cognitive Psychology in order to understand some comprehension and learning processes in science education.

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3905
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 1 (2004) , p. 93-104  
3.
10 p, 466.8 KB Contra algunas concepciones y prejuicios comunes de los profesores universitarios de ciencias sobre la didáctica de las ciencias / Campanario, Juan Miguel
En este trabajo se analizan y cuestionan algunas ideas y concepciones sobre la didáctica de las ciencias comunes entre el profesorado universitario de ciencias.
In this work I analyze and challenge some ideas and misconceptions on Science teaching that are common in university teachers of sciences.

2003 - 10.5565/rev/ensciencias.3934
Enseñanza de las ciencias, V. 21 N. 2 (2003) , p. 319-328  
4.
12 p, 233.1 KB De la necesidad, virtud : cómo aprovechar los errores y las imprecisiones de los libros de texto para enseñar física / Campanario, Juan Miguel
En este trabajo se presentan y analizan ejemplos concretos de cómo aprovechar los errores e imprecisiones de los libros de texto de física con el fin de conseguir diversos objetivos educativos de distinto nivel.
In this aticle I present and analyze examples on how to profit from errors and inacuracies in Physics textbooks to achieve some several educational goals.

2003 - 10.5565/rev/ensciencias.3949
Enseñanza de las ciencias, V. 21 N. 1 (2003) , p. 161-172  
5.
11 p, 53.6 KB Asalto al castillo : ¿a qué esperamos para abordar en serio la formación didáctica de los profesores universitarios de ciencias? / Campanario, Juan Miguel
Se plantea la necesidad de abordar la formación didáctica de los profesores universitarios de ciencias. Se discuten algunos enfoques inadecuados y algunas posibles alternativas que se estiman útiles.
The need for the pedagogical training of university professors of sciences is analysed. I discuss some inadequate approaches and some workable alternatives.

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3973
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 2 (2002) , p. 315-325  
6.
14 p, 158.0 KB ¿Qué puede hacer un profesor como tú o un alumno como el tuyo con un libro de texto como éste? Una relación de actividades poco convencionales / Campanario, Juan Miguel
In this paper I suggest some non conventional activities and tasks for teachers and students to be carried out using usual science textbooks. These activities and tasks are intended to foster a deeper processing of information from the textbook and to foster learning about their own learning by students.
2001 - 10.5565/rev/ensciencias.3987
Enseñanza de las ciencias, V. 19 N. 3 (2001) , p. 351-364  
7.
12 p, 91.2 KB Invocaciones y usos inadecuados de la ciencia en la publicidad / Campanario, Juan Miguel (Universidad de Alcalá. Departamento de Física) ; Moya, Aida (Universidad de Alcalá. Departamento de Física) ; Otero Gutierrez, Jose (Universidad de Alcalá. Departamento de Física y Matemáticas)
The use of science in advertising as a source of authority to back claims concerning products is studied in this article. We also examine inappropiate uses of scientific knowledge in advertising. The analyzed examples present an image of science as an activity always in progress that is able to guarantee the quality of products. [...]
2001 - 10.5565/rev/ensciencias.4013
Enseñanza de las ciencias, V. 19 N. 1 (2001) , p. 45-56  
8.
12 p, 57.5 KB El desarrollo de la metacognición en el aprendizaje de las ciencias : estrategias para el profesor y actividades orientadas al alumno / Campanario, Juan Miguel
In this paper we review some teaching approaches and teaching resources suggested in the literature on science teaching to encourage the use of metacognitive strategies by students when learning science.
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4025
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 3 (2000) , p. 369-380  
9.
15 p, 130.5 KB Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje : las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias / Campanario, Juan Miguel (Universidad de Alcalá. Departamento de Física) ; Otero Gutierrez, Jose (Universidad de Alcalá. Departamento de Física y Matemáticas)
In this article we try to go beyond students misconceptions as the only explanation for difficulties in the learning of sciences. We review the main components of a kind of «cognitive conspiration» against the work of science teachers: the preconceptions of students, their patterns of thinking and reasoning, their epistemological beliefs and their metacognitive strategies. [...]
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4036
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 2 (2000) , p. 155-169  
10.
14 p, 498.3 KB La ciencia que no enseñamos / Campanario, Juan Miguel (Universidad de Alcalá)
Although it is acknowledged that the history and philosophy of science can help in science teaching, an important part of these contents that are included in the curriculum do not take into account key features of this activity. [...]
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4069
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 397-410  

Articles : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.