Results overview: Found 17 records in 0.03 seconds.
Articles, 16 records found
Research literature, 1 records found
Articles 16 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
10 p, 4.2 MB Els Nonell de Picasso / Mendoza, Cristina
Picasso sempre va conservar tres dibuixos i una litografia d'Isidre Nonell, una informació desconeguda fins ara. De les quatre obres, dues són inèdites, una només es coneixia per una reproducció en blanc i negre i un altre exemplar de la litografia es conserva al Museu Nacional d'Art de Catalunya. [...]
Throughout his life, Picasso kept three drawings and a lithograph by Isidre Nonell, a fact that has only now come to light for the first time. Of the four works, two are uncatalogued, one was only known from a black and white reproduction, and the Museu Nacional d'Art de Catalunya has another copy of the lithograph. [...]
Picasso siempre conservó tres dibujos y una litografía de Isidre Nonell, una información desconocida hasta ahora. De las cuatro obras, dos son inéditas, una solo se conocía por una reproducción en blanco y negro y el Museu Nacional d'Art de Catalunya conserva otro ejemplar de la litografía. [...]

2022 - 10.5565/rev/locus.478
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 163-172 (Articles)  
2.
8 p, 1.2 MB The value of sketching in the teaching of graphic design : Developing skills in a higher education institution / Springer, Leonardo (Instituto Superior de Educação e Cièncias-ISEC (Lisboa, Portugal))
Design is a comprehensive discipline encompassing several processes, tools, and methodologies, to create and communicate solutions. This requires research, gathering evidence, creative thinking, designing, refining, testing and, foremost, conveying an idea to a specific audience with a purpose. [...]
El diseño es una disciplina integral que abarca varios procesos, herramientas y metodologías, para crear y comunicar soluciones. Esto requiere investigación, recopilación de evidencia, pensamiento creativo, diseño, refinamiento, prueba y, sobre todo, transmitir una idea a una audiencia específica con un propósito. [...]

2022 - 10.5565/rev/grafica.254
Grafica, Vol. 11 Núm. 21 (2023) , p. 113-119 (Ensayos)  
3.
17 p, 948.6 KB Processos d'aprenentatge creatiu a través del joc. Experiència a l'escola dels Encants / París Romia, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació)
En aquest article proposem una recerca en relació amb la importància del joc com a espai de creació necessari dins l'entorn educatiu, posant èmfasi en la potencialitat de la imaginació i creativitat dels infants com a eines essencials dins l'escola. [...]
In this paper we propose a research in relation to the importance of play as a necessary space of creation in educational settings, emphasizing the potential of imagination and creativity in children as essential tools within the school. [...]

2019 - 10.2436/20.3007.01.127
Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 16 (2019) , p. 125-141  
4.
14 p, 514.5 KB Propuesta metodológica para el análisis de imágenes informativas impresas y en línea / Puebla Martínez, Belén (Universidad Rey Juan Carlos) ; González Díez, Laura (Universidad San Pablo-CEU) ; Pérez Cuadrado, Pedro (Universidad Rey Juan Carlos)
Este trabajo propone la utilización de un conjunto de categorías y variables a la hora de analizar las imágenes que invaden los medios informativos de cualquier índole. Mediante una bibliografía especializada y una propuesta de análisis de contenido -no únicamente cuantitativo- se concluyen dos premisas básicas: una, que cualquier análisis de la imagen no tiene sentido sin un objetivo; y dos, que nunca se hace necesario contemplar absolutamente todas las variables existentes. [...]
This work proposes the use of categories and variables when analyzing the images that invade the news media of any kind. Through a highly bibliography and a content analysis proposal -not only quantitative- two basic premises are concluded: one, that any analysis of the image is meaningless without an objective; and two, that it is never necessary to contemplate absolutely all the existing variables. [...]

2022 - 10.5565/rev/grafica.214
Grafica, Vol. 10 Núm. 20 (2022) , p. 91-103 (Investigación)  
5.
26 p, 11.0 MB Novedades en torno a obras de Fortuny desaparecidas / Berenguer Amat, Mireia (Museu Nacional d'Art de Catalunya) ; Quílez Corella, Francesc (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
El objetivo de este artículo es rescatar un grupo de obras muy destacadas del pintor Mariano Fortuny (1838-1874) que quedaron en el olvido hace muchos años, algunas de ellas determinantes para forjar la leyenda del pintor. [...]
L'objectiu d'aquest article és rescatar un grup d'obres molt destacades del pintor Marià Fortuny (1838-1874) que van quedar en l'oblit fa molts anys, algunes d'elles determinants per forjar la llegenda del pintor. [...]
The aim of this article is to track down a group of very notable works by the painter Mariano Fortuny (1838-1874) that have been lost for many years, some of which were decisive in forging the painter's reputation. [...]

2021 - 10.5565/rev/locus.439
Locus amoenus, Vol. 19 (2021) , p. 151-176 (Articles)  
6.
8 p, 150.2 KB Les débuts du peintre Joseph-Marie Bouton (1768-1823), entre Toulouse et Carcassonne (1776-1788) / Marty, Pierre (École Pratique des Hautes Études (Paris))
Le parcours international du peintre en miniature Joseph-Marie Bouton (1768-1823), entre France, Espagne et Angleterre, reste méconnu. Cet article entend éclairer une période importante de la carrière de cet artiste, celle de sa formation, au sein de l'Académie royale de peinture, sculpture et architecture de Toulouse, et documenter son premier emploi, celui de professeur, à l'âge de 18 ans, au sein de l'école de dessin fondée à Carcassonne par Jean-Auguste Chastenet de Puységur.
The transnational trajectory of the miniaturist Joseph-Marie Bouton between France, Spain and Britain remains largely unknown. This article uncovers the crucial period of the artist's formation in the Académie royale de peinture, sculpture et architecture of Toulouse and his rise at the young age of 18 to the drawing chair at the drawing school founded in Carcassonne by Jean-Auguste Chastenet de Puységur.

2020 - 10.5565/rev/locus.380
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 115-122 (Articles)  
7.
18 p, 591.2 KB Trajectòria artística del dibuixant Pere Ynglada (1881-1958) : de la Belle Époque a la síntesi oriental / Bru Turull, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
A partir de la dècada de 1920 Pere Ynglada va esdevenir un nom imprescindible i un referent del dibuix animalista a Catalunya. Aquest article indaga en la trajectòria vital d'Ynglada i posa èmfasi en les seves aportacions artístiques, des dels inicis en temps del modernisme i l'etapa de plenitud viscuda a París, fins als últims anys de la seva vida, de retorn a Barcelona.
From the 1920s onwards, the artist Pere Ynglada became a reference in Catalonia in the field of animal drawing. This article explores his vital trajectory and emphasizes Ynglada's artistic contributions from the beginnings of Catalan modernism and the stage of plenitude in Paris, to the last years of his life after returning to Barcelona.
A partir de la década de 1920 Pere Ynglada se convirtió en un nombre imprescindible y en un referente del dibujo animalista en Cataluña. Este artículo indaga en la trayectoria vital de Ynglada y pone énfasis en sus aportaciones artísticas, desde los inicios en tiempos del modernismo y la etapa de plenitud vivida en París, hasta los últimos años de su vida, de vuelta en Barcelona.

2019 - 10.5565/rev/locus.343
Locus amoenus, Vol. 17 (2019) , p. 151-167 (Articles)  
8.
39 p, 617.0 KB El procedimiento de impugnación de disposiciones y resoluciones autonómicas sin rango de ley previsto en el artículo 161.2 CE y en el título V de la LOTC / Pérez Francesch, Joan Lluís 1959- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)
El objeto del presente trabajo es estudiar el procedimiento de impugnación de disposiciones y resoluciones autonómicas, regulado en el Título V de la LOTC, en desarrollo del art. 161. 2 CE. En dicho proceso, el Gobierno goza de la legitimación activa para impugnar cualquier actividad infralegal, normativa o no, de una Comunidad Autónoma, por motivo de una inconstitucionalidad no competencial. [...]
This study is focused on the challenge procedure for autonomous communities' provisions and resolutions contained in Part V LOTC and developed in section 161. 2 CE. By this procedure, the Goverment has active legal capacity for contesting activities of a lower jurisdiction, statutes or not, related to a non conflict of competence inconstitutionality of the Self-governing Communities. [...]

2008 - 10.5944/rdp.71-72.2008.9048
Revista de derecho político, Núm. 71-72 (2008) , p. 397-435  
9.
12 p, 356.6 KB Dibujando el respeto en la pareja : un estudio sobre simbolizaciones gráficas / Leal, Aurora (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació)
La idea de respeto en una relación de pareja puede ser fácil de compartir. No obstante, consideramos importante poner de relieve la existencia de distintos significados, distintas formas de entender esta particular relación. [...]
The idea of respect in a couple relationship can be easy to agree. However, we consider that's important to emphasize the existence of various meanings, several ways of understanding this kind of relationship. [...]

2017 - 10.5565/rev/qpsicologia.1358
Quaderns de psicologia, Vol. 19 Núm. 2 (2017) , p. 125-136 (Artículos)  
10.
28 p, 824.3 KB La enseñanza del dibujo a través de los libros de texto de educación obligatoria publicados en España (1915-1990) : estudio bibliométrico de contenidos / Collados, Esther
Este artículo recoge los resultados de una investigación desarrollada durante el período 1998-2004, como trabajo de tesis doctoral, y que se planteó como principal cuestión indagar algunos aspectos relativos a cómo se enseñó a dibujar en la escuela de nuestro país en los niveles correspondientes a la educación obligatoria en el periodo comprendido entre 1915 y 1990. [...]
This article gathers the results of an investigation developed during 1998-2004, as a doctoral thesis work, which it is considered as main issue to investigate some aspects related to how drawing was taught in Spain on high school educational level between 1915 and 1990. [...]

2009
Revista de educación (Madrid), Núm. 352 (Mayo-Agost 2010)  

Articles : 16 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 1 records found  
1.
322 p, 7.7 MB Experiències de qualitat estètica : una aproximació multimodal a la lectoescriptura / Pons i Bartrolí, Bàrbara ; Álvarez Cánovas, Isabel, 1971-, dir.
L'aprenentatge multimodal de la lectoescriptura és un tema cabdal per a la societat actual. L'aportació, que, entre d'altres, ofereixen les il·lustracions o els dibuixos dels mateixos infants, són una font de riquesa per poder estudiar i arribar a entendre les dificultats que puguin arribar a tenir en aquest procés complex d'aprenentatge. [...]
El aprendizaje multimodal de la lectoescritura es un tema rellevant para la sociedad actual. La aportación, que, entre otros, ofrecen las ilustraciones o los dibujos de los mismos niños/as, son una fuente de riqueza para poder estudiar y llegar a entender las dificultades que pueden llegar a tener en este complejo proceso de aprendizaje. [...]
Multimodal literacy learning is a key issue for today's society. The contribution, which, among others, is offered by the illustrations or drawings of the children themselves, is a source of wealth to be able to study and come to understand the difficulties they may have in this complex learning process. [...]

2021  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.