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1.
15 p, 834.7 KB El uso de redes sociales por parte de los estudiantes de Comunicación de Colombia y Costa Rica / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Marín-Ochoa, Beatriz-Elena (Universidad Pontificia Bolivariana) ; Rodríguez, Carlos
Este artículo analiza el uso de las redes sociales por parte de los estudiantes de Comunicación de Costa Rica y Colombia. El principal objetivo es conocer el nivel de dominio que los estudiantes de comunicación poseen sobre las redes sociales, para contribuir al rediseño de los planes curriculares y tipificar la concepción que hacen de la Web 2. [...]
This article analyses the use of social networks by students of Communication in Costa Rica and Colombia. The main objective is to understand the level of knowledge that students of Communication have of social networking in order to contribute to the redesign of curricula, develop educational strategies and categorize the students' use of the Web 2. [...]

2018
Rev. Q. tecnol. comun. educ.Revista Q. tecnologia, comunicacion, educacion, Vol. 11 Núm. 21 (2018) , p. 18-32  
2.
10 p, 280.4 KB Los estudiantes de Comunicación en las redes sociales : Estudio comparativo entre Brasil, Colombia y España / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Carniel Bugs, Ricardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
El estudio de las redes sociales ha generado importantes datos y reflexiones sobre la concepción y el tipo de utilización que los jóvenes hacen de las plataformas digitales online. Sin embargo, se plantea la necesidad de trabajos que analicen el público joven desde una mayor segmentación y especificación de perfiles. [...]
Research on social media has generated important data and reflections on the conception and the type of use young users make of the digital online platforms. However, studies that analyze young people from a greater profile segmentation and specification are required. [...]

2018 - 10.1590/2318-08892018000200010
Transinformação, Vol. 30 Núm. 2 (2018) , p. 267-276  
3.
22 p, 191.0 KB Las Ciudades Universitarias MIL como propuesta de la UNESCO para la transformación de los campus universitarios : barreras y oportunidades / Chibás, Felipe (Universidad de São Paulo) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zottis, Karin Milani (Alianza UNESCO MIL Brasil) ; Dias, Ana Paula (Alianza UNESCO MIL)
El modelo de Ciudades MIL fue lanzado por la UNESCO en 2018 como una alternativa a las demandas de la sociedad en la era de la información, enfocándose en la promoción de la Alfabetización Mediática e Informacional (AMI) o Media and Information Literacy (MIL). [...]
The MIL Cities model was launched by UNESCO in 2018 as an alternative to the demands of society in the information age, focusing on the promotion of Media and Information Literacy (MIL). This concept encompasses actions in physical and digital spaces, with the participation of traditional actors of formal education, including public and private universities, media, artists and other civil society actors. [...]

2023 - 10.6035/adcomunica.6988
AdComunica, Núm. 25 (2023) , p. 51-72  
4.
16 p, 3.1 MB Integrated research model for web interfaces : toward a taxonomy of quantitative and qualitative analysis for digital native media / Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Romero-Rodríguez, Luis M. (Universidad Rey Juan Carlos) ; Codina Bonilla, Lluís (Universitat Pompeu Fabra)
In a context marked by the emergence of new platforms and interfaces, digital native media face the challenge of organizing and presenting their content in an effective and eloquent way. This milestone requires ongoing work toward the identification and conceptualization of the dimensions that map the structural and formal requirements necessary for fluid communication with audiences and adequate visibility in the digital ecosystem. [...]
En un contexto marcado por la eclosión de nuevas plataformas e interfaces, los medios nativos digitales afrontan el de-safío de organizar y presentar sus contenidos de forma eficaz y elocuente. Este hito requiere un trabajo recurrente en la identificación y conceptualización de las dimensiones que cartografían los requisitos estructurales y formales necesarios para una fluida comunicación con sus audiencias y una adecuada visibilidad en el ecosistema digital. [...]

2022 - 10.3145/epi.2022.nov.19
El Profesional de la información, Vol. 31 Núm. 6 (2022) , e310619
2 documents
5.
10 p, 706.8 KB Transparent information and access to citizen participation on municipal websites / Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferré Pavia, Carme, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Herrero Gutiérrez, Francisco Javier (Universidad de Salamanca)
This study analyses the information and tools for citizen participation on the institutional websites of local bodies to improve participation in the management of local resources in a context following the introduction of Spain's Transparency Law. [...]
2021 - 10.3145/epi.2021.mar.11
El Profesional de la información, Vol. 30 Núm. 2 (2021) , e300211  
6.
8 p, 618.5 KB La comunicación on line de las Federaciones Deportivas Españolas : web corporativa y RRSS desde la aparición de la Covid-19 / Fernández-Souto, Ana-Belén (Universidade de Vigo) ; Perona Páez, Juan José (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valderrama Santomé, Mónica (Universidade de Vigo)
La irrupción de la Covid-19 ha modificado las estrategias comunicativas de todas las organizaciones. Las Federaciones Deportivas españolas no escapan a este hecho y han tenido que adecuar sus políticas comunicativas a las nuevas necesidades sociales. [...]
The arrival of Covid-19 has changed the communication strategies of all organizations. The Spanish sports federations are not immune to this fact and have had to adapt their communication policies to the new social needs. [...]
O surto de Covid-19 modificou as estratégias de comunicação de todas as organizações. As federações desportivas espanholas não escapam a este facto e tiveram de adaptar as suas políticas de comunicação às novas necessidades sociais. [...]

2022 - 10.47197/retos.v46.93753
Retos, Vol. 46 (2022) , p. 996-1003  
7.
18 p, 241.0 KB La comunicación de los activistas en Instagram : el caso de los influencers de habla hispana / Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aguilera Morilla, Cristina (Universitat de Girona) ; Oliveira, Andrea (Universitat de Girona)
Instagram se ha convertido en una herramienta de comunicación clave para los activistas. En esta red social, los influencers activistas difunden contenidos con la finalidad de que sus seguidores conozcan y se adhieran a las causas que defienden. [...]
Instagram has become an essential communication tool for activist influencers, allowing them to create content to raise awareness of and support for their causes among their followers. The aim of this study is to analyse the communication strategies of some of the most prominent Spanish-speaking activist influencers on Instagram. [...]

2020 - 10.17979/redma.2020.24.2.6987
Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, Vol. 24 Núm. 2 (2020) , p. 26-43  
8.
20 p, 641.0 KB La estrategia aplicada a las relaciones públicas en el medio digital : el caso español / Cuenca-Fontbona, Joan (Universitat Ramon Llull) ; Compte-Pujol, Marc (Universitat Oberta de Catalunya) ; Zeler, Ileana Lis (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introducción: El propósito de este artículo es el de conocer si los departamentos de comunicación de las empresas españolas de mayor facturación planifican estratégicamente la actividad de relaciones públicas (RP) en el medio digital, cuál es la tipología y la función comunicativa de los planes que se diseñan y cuáles son las herramientas más utilizadas del ecosistema digital. [...]
ABSTRACT Introduction: The purpose of this article is to find out if the communication departments of the Spanish companies with the highest turnover strategically plan the public relations (PR) activity in the digital environment; what the typology and the communicative orientation of the plans that they design are; and which the most used tools in the digital ecosystem are. [...]

2022 - 10.4185/RLCS-2022-1537
Revista latina de comunicación social, Núm. 80 (2022) , p. 163-182
2 documents
9.
31 p, 301.2 KB Political participation and the internet : a field essay / Anduiza Perea, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Gallego Dobón, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic) ; Cantijoch Cunill, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Política i de Dret Públic)
The aim of this paper is to review the main questions dealt with by the literature on the effect of Internet on political participation. The paper distinguishes three relevant aspects: the estimation of the impact of Internet on the levels and types of political participation; the analysis of the causal mechanisms that lie behind the relationship between Internet use and participation; and the effect of the Internet on participatory inequalities. [...]
2009 - 10.1080/13691180802282720
Information, communication & society, Vol. 12 (2009) , p. 860-878  
10.
18 p, 353.9 KB Sonic identity and audio branding elements in Spanish radio advertising / Barrio Fraile, Estrella (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Enrique, Ana Mª (Ana María) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Barbeito Veloso, Ma. Luz (María Luz) (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fajula, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona.)
The emotional potential of sound is an excellent resource for companies and institutions seeking to test new ways of communicating with their stakeholders through the senses. However, there are still few organizations that include sound as a conveyer of their corporate identity. [...]
El potencial emocional que té el so és un recurs excel·lent per a les empreses i institucions que busquen testar noves vies de comunicació amb els seus públics interessats a través dels sentits. [...]
El potencial emocional que tiene el sonido es un excelente recurso para las empresas e instituciones que buscan testar nuevas vías de comunicación con sus públicos de interés a través de los sentidos. [...]

2021 - 10.5565/rev/analisi.3330
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 65 (2021) , p. 103-119  

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1.
30 p, 717.9 KB Guías didácticas de historia de la comunicación para experimentar las posibilidades de Internet para la producción de contenidos de forma cooperativa e interactiva / Moreno Sardà, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Perceval, José María (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Molina Rodríguez-Navas, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Simelio i Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ibarz Gelabert, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Jiménez Chávez, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Aguilar Pérez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las posibilidad de registrar, organizar y producir todo tipo de documentos escritos, sonoros, audiovisuales. . . , en un único formato digital, y de distribuirlos por la red y con posibilidades de interactuar, obliga a un cambio radical del paradigma que ha orientado hasta ahora la producción de contenidos: de la producción y difusión vertical y unidireccional, pasamos a la producción y difusión horizontal y plural, en red, cooperativa e interactiva. [...]
The new possibilities of organize and produce all types of documents in digital format, to distribute them by network and their interactive possibilities provoke a radical change in the paradigm that have oriented the content production: from vertical and unidirectional to horizontal, plural, cooperative and interactive. [...]

2008
V Congrés Internacional Docència Universitària i Innovació, CIDUI. Lleida, : 2008  

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