1.
|
|
2.
|
|
3.
|
21 p, 234.4 KB |
Gestión de la calidad y del conocimiento en la formación profesional en Europa
/
Sorribes Colell, Enric (Generalitat de Catalunya. Departament Ensenyament) ;
Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Barrera-Corominas, Aleix (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
El objetivo de este artículo es analizar, desde un planteamiento teórico, las características de la gestión del conocimiento y de la gestión de la calidad en los centros de formación profesional en Europa. [...] This article aims to analyze, from a theoretical approach, the characteristics of knowledge management and quality management in vocational education centers in Europe. A literature review has been carried out, including the revision of reports, doctoral theses, books, book chapters, and articles published in scientific journals, both in English and Spanish, without establishing a time limit. [...]
2023 - 10.18861/cied.2023.14.especial.3326
Cuadernos de Investigación Educativa, Vol. 14 Núm. 1 (2023) , p. 1-21
|
|
4.
|
30 p, 2.5 MB |
Redes de colaboración y objetos híbridos : mujeres citogenetistas en México, 1960s and 1970s
/
Barahona, Ana (Universidad Nacional Autónoma de México. Departamento de Biología Evolutiva)
Estudios recientes sobre la historia de la ciencia han enfatizado el enfoque transnacional que problematiza las narrativas eurocéntricas clásicas, las interpretaciones de difusión cultural y la oposición rígida de las categorías de «centro» y «periferia», para explicar la dinámica de los circuitos transnacionales y la circulación de conocimientos, personas, artefactos y prácticas científicas. [...] Recent studies on the history of science have emphasized the transnational approach that problematizes classic Eurocentric narratives, interpretations of cultural diffusion, and the rigid opposition of the categories of "center" and "periphery" to explain the dynamics of transnational circuits and the circulation of knowledge, people, artifacts, and scientific practices. [...]
2023
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 43 Núm. 2 (2023) , p. 399-427 (Dossier)
|
|
5.
|
|
Acknowledgement of child abuse by teachers of pre-school, primary and secondary education : Spanish sample
/
Badia Martín, M. del Mar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Garcia, Xènia (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Enginyeria Química) ;
Escotorin, Pilar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Brundelius, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
The European project WIDE (Witnessing Domestic Violence and Audit Education in school system ERASMUS + Cooperation for innovation and the exchange of good practices, Strategic Partnerships 2016-1-IT02-KA201-024390) focused on the design of a training model that provides tools and intervention protocols to teachers and school agents in order to detect and intervene properly in the event that students witness intra-family violence against women. [...]
2019
Sodobna Pedagogika/Journal of Contemporary Educational Studies, Vol. 70 Núm. 4 (2019) , p. 152-169
|
|
6.
|
23 p, 173.4 KB |
Materiales para una historia de la pedagogía social y la educación social en España
/
Ortega Esteban, José (Universidad de Salamanca) ;
Úcar, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ;
Pérez-de-Guzmán, Victoria (Universidad Pablo de Olavide)
Aínda non se escribiu unha historia exhaustiva da pedagoxía social en España. O que existen son numerosos relatos que describen e interpretan feitos, autorías, enfoques e sucesos relacionados coa orixe e construción da disciplina, a pedagoxía social e co desenvolvemento da profesión, a educación social. [...] Todavía no se ha escrito una historia exhaustiva de la pedagogía social en España. Lo que existen son numerosos relatos que describen e interpretan hechos, autorías, enfoques y sucesos relacionados con el origen y construcción de la disciplina, la pedagogía social y con el desarrollo de la profesión, la educación social. [...] While much research has been carried out on the facts, authors, approaches and events related to the origin and construction of social pedagogy and the development of social education, no single, comprehensive history of the discipline in Spain has ever been written. [...]
2023 - 10.17979/srgphe.2023.27.0.10106
Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, Vol. 27 (2023) , p. 27-49
|
|
7.
|
16 p, 7.3 MB |
Drought-tolerant indigenous crops decline in the face of climate change : A political agroecology account from south-eastern Senegal
/
Porcuna Ferrer, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Calvet Mir, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Faye, Ndèye Fatou (Institut Sénégalais de Recherches Agricoles) ;
Klappoth, Benjamin ;
Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Labeyrie, Vanesse (CIRAD, UMR SENS)
In south-eastern Senegal, Bassari farmers have historically cultivated and consumed a wide diversity of varieties of sorghum, fonio, and Bambara groundnut, most of which thrive in poor soils, are nutritious, and withstand drought. [...]
2024 - 10.1016/j.jrurstud.2023.103163
Journal of Rural Studies, Vol. 105 (2024) , article 103163
|
|
8.
|
24 p, 2.4 MB |
Ethnobotanical contributions to global fishing communities : a review
/
Mendoza, Jimlea Nadezhda (Università Ca' Foscari Venezia. Dipartimento di Scienze Ambientali, Informatica e Statistica) ;
Hanazaki, Natalia (Università Ca' Foscari Venezia. Dipartimento di Scienze Ambientali, Informatica e Statistica) ;
Prūse, Baiba (Vrije Universteit Amsterdam. Athena Institute) ;
Martini, Agnese (Università Ca' Foscari Venezia. Dipartimento di Studi sull'Asia e sull'Africa Mediterranea) ;
Bittner, Maria Viktoria (Università Ca' Foscari Venezia. Dipartimento di Studi sull'Asia e sull'Africa Mediterranea) ;
Kochalski, Sophia (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Economía Aplicada) ;
Macusi, Edison (Davao Oriental State University. Faculty of Agriculture and Life Sciences) ;
Ciriaco, Aimee (Tagalog Fisher Community of Mabato Asufre Pangil) ;
Mattalia, Giulia (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Sõukand, Renata (Ca' Foscari University of Venice. Department of Environmental Sciences, Informatics and Statistics)
Background: ethnobotanical knowledge about the role of plants in fisheries provides valuable ecological information vital for sustainable management of local resources; however, it is diluted and understudied globally. [...]
2023 - 10.1186/s13002-023-00630-3
Journal of ethnobiology and ethnomedicine, Vol. 19 (2023) , art. 57
|
|
9.
|
28 p, 735.8 KB |
Orígenes, evolución y retos de la etnobiología boliviana
/
Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ;
Moraes R., Mónica (Universidad Mayor de San Andrés. Instituto de Ecología) ;
Fernández-Llamazares, Álvaro (University of Helsinki. Helsinki Institute of Sustainability Science) ;
Paniagua-Zambrana, Narel (Universidad Mayor de San Andrés. Herbario Nacional de Bolivia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Antropologia Social i Cultural
La etnobiología estudia las relaciones que diferentes sociedades entablan con la naturaleza analizando conocimientos, usos y percepciones. Bolivia es un país con una gran diversidad biológica y cultural. [...] L'ethnobiologie étudie les relations que les différentes sociétés établissent avec la nature, en analysant les connaissances, les usages et les perceptions. La Bolivie est un pays présentant une grande diversité biologique et culturelle. [...] Ethnobiology is the study of the relationships that different societies establish with nature, through the anlysis of knowledge, uses and perceptions. Bolivia is a country with great biological and cultural diversity. [...]
2021 - 10.4000/ethnoecologie.8164
Revue d'Ethnoécologie, Núm. 20 (2021)
|
|
10.
|
|