1.
|
12 p, 2.8 MB |
A note on Loewe-Marchand's Soul of Mhyrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés)
/
Bartoli, Lorenzo (Universidad Autónoma de Madrid)
The painting by Frédéric Loewe-Marchand, The soul of Myrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés), exhibited in Rome in 2021, in the context of the exhibition on Inferno, curated by Jean Clair for the Scuderie del Quirinale, is a wonderful example, vurtually unknown prior to the roman exhibition to the general public, of the interest of French Academic pianters towards Dante's Comedy. [...] El quadre de Frédéric Loewe-Marchand, L'ànima de Myrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés), exposat a Roma l'any 2021, en el marc de l'exposició sobre l'Infern, comissariada per Jean Clair per a la Scuderie del Quirinale, n'és un meravellós exemple, pràcticament desconegut per a el gran públic abans de l'exposició romana, de l'interès dels pianistes acadèmics francesos per la Comèdia de Dante. [...] El cuadro de Frédéric Loewe-Marchand, El alma de Myrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés), expuesto en Roma en 2021, en el contexto de la exposición sobre el Infierno, comisariada por Jean Clair para la Scuderie del Quirinale, es un magnífico ejemplo, prácticamente desconocido para el gran público antes de la exposición romana, del interés de los pintores académicos franceses por la Comedia de Dante. [...] Le tableau de Frédéric Loewe-Marchand, L'âme de Myrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés), exposé à Rome en 2021, dans le cadre de l'exposition sur l'Enfer, organisée par Jean Clair pour la Scuderie del Quirinale, est un merveilleux exemple, pratiquement inconnu du grand public avant l'exposition romaine, de l'intérêt des peintres académiques français pour la Comédie de Dante. [...] Il dipinto di Frédéric Loewe-Marchand, L'anima di Myrra (Madrid, Galería Nicolás Cortés), esposto a Roma nel 2021, nell'ambito della mostra sull'Inferno, curata da Jean Clair per le Scuderie del Quirinale, è un mirabile esempio, pressoché sconosciuto al grande pubblico prima dell'esposizione romana, dell'interesse dei pianisti accademici francesi per la Commedia dantesca. [...]
2023 - 10.5565/rev/dea.203
Dante e l'Arte, Vol. 10 (2023) , p. 63-74 (Dossier monografico)
|
|
2.
|
22 p, 3.8 MB |
Heroum virtutes : intessere eroi, intessere tele, intessere chiose, "artigiani" del mondo antico
/
Caciorgna, Marilena (Università degli Studi di Siena)
Le fil rougedi questo breve saggio è l'arte del "tessere" che lega gli antichi ai "moderni": dall'èkphrasisdi Catullo intessuta nella coperta nuziale alla spalliera di Girolamo del Pacchia con l'abbandono di Arianna fino alle eroine intrecciate da artisti del Rinascimento, da Penelope che tesse il sudario di Laerte a Minerva maestra nell'arte della tessitura ai commentatori dei testi antichi, umanisti-artigiani che intessono chiose, contaminano fonti e creano nuovi "tessuti narrativi", come nel caso delle spalliere de Musée du Petit Palais di Avignone raffigurantiStorie di Minosse, Pasifae, Teseo, Arianna e Fedra. [...] El fil conductor d'aquest breu assaig és l'art de "teixir" que uneix els antics amb els "moderns": des de la ècfrasi de Catullo teixida en la manta nupcial fins al respatller de la cadira de Girolamo del Pacchia amb l'abandonament d'Arianna, fins a les heroïnes trenades per artistes renaixentistes; des de Penèlope que teixeix el sudari de Laertes fins a Minerva, mestra en l'art de teixir, fins als comentaristes de textos antics; humanistes-artesans que teixeixen glosses, contaminen fonts i creen nous "teixits narratius", com en el cas dels respatllers de les cadires del Museu del Petit Palais a Avinyó representant Històries de Minos, Pasífae, Teseu, Ariadna i Fedra. [...] The guiding thread of this short essay is the art of "weaving" that binds the ancients to the "moderns": from Catullus' èkphrasiswoven into the wedding blanket to the chair back by Girolamo del Pacchia with the abandonment of Ariadne up to the weaving heroines by artists of the Renaissance, from Penelope who weaves the shroud of Laertes to Minerva, teacher of the art of weaving, to the commentators of ancient texts, humanist-artisans who weave glosses, blend together sources and create new "narrative fabrics", as in the case of the chair backs now in the Musée du Petit Palais in Avignon depicting stories of Minos, Pasiphae, Theseus, Ariadne and Phaedra. [...] El hilo conductor de este breve ensayo es el arte de "tejer" que une los antiguos con los "modernos": desde la écfrasis de Catullo tejida en la manta nupcial hasta el respaldo de la silla de Girolamo del Pacchia con el abandono de Ariadna, hasta las heroínas trenzadas por artistas renacentistas; desde Penélope que teje el sudario de Laertes hasta Minerva, maestra en el arte de tejer, hasta los comentaristas de textos antiguos; humanistas-artesanos que tejen glosas, contaminan fuentes y crean nuevos "tejidos narrativos", como en el caso de los respaldos de las sillas del Museo del Petit Palais en Aviñón representando Historias de Minos, Pasifae, Teseo, Arianna y Fedra. [...]
2021 - 10.5565/rev/qdi.513
Quaderns d'Italià, Vol. 26 (2021) , p. 59-80 (Dossier 1)
|
|
3.
|
|
4.
|
|