Results overview: Found 23 records in 0.06 seconds.
Articles, 21 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 1 records found
Articles 21 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
49 p, 396.9 KB En el origen y la difusión europea del 'Te Lutherum damnamus', parodia antiluterana de la primera mitad del siglo XVI / Martín Baños, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Se esboza en este trabajo la historia de una parodia antiluterana del himno 'Te Deum laudamus', que debió de surgir algo antes de 1530, probablemente en Italia, y que conoció una amplísima difusión por toda Europa. [...]
This paper traces the history of an anti-Lutheran parody of the Te Deum laudamus hymn, which could have been composed a few years before 1530, probably in Italy, and which had a wide diffusion throughout Europe. [...]

University of Massachusetts Amherst ; Universitat Autònoma de Barcelona, 2023 - 10.7275/gsrx-8133
Translat Library, Vol. 5 (2023) , article número 3  
2.
18 p, 140.8 KB "Gardaz vostre garnir" : Garin Lo Brun's / Wells, Courtney Joseph (Hobart and William Smith Colleges)
In this note, the author demonstrates that, although the ensenhamen of Garin lo Brun serves as a metrical and formal model for the anonymous obscene cobla "De bona domna voill," it is also parodied by another cobla in the same anthology of parodic and scatological coblas contained in songbook G. [...]
2021 - 10.7275/ys28-4t21
Translat Library, Vol. 3 Núm. 1 (2021) , p. 5  
3.
25 p, 180.7 KB Territorios y transformaciones interdisciplinares : la recepción (paródica) de la obra de Oscar Lewis / Picornell, Mercè (Universitat de les Illes Balears)
La interdisciplinariedad, en los estudios literarios, ha sido tanto celebrada como un avance hacia la consideración de la literatura como saber transversal, como criticada como una banalización de la especificidad de la disciplina. [...]
In literary studies, interdisciplinarity has been both celebrated as an advance towards the consideration of literature as transversal knowledge, and criticized as a trivialization of the specificity of the discipline. [...]

2019 - 10.32112/2174.2464.2019.336
Impossibilia. Revista Internacional de Estudios Literarios, Núm. 18 (2019) , p. 233-257  
4.
25 p, 7.7 MB El humor en los graffiti y textos epigráficos de la antigua Roma / del Hoyo, Javier (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Filología Clásica)
Recogemos en esta contribución distintas inscripciones latinas donde podemos ver cómo era la vida cotidiana en una ciudad cualquiera, así como toda una epigrafía no oficial. Toques de humor por vía de ironía o parodia. [...]
We collect in this contribution different Latin inscriptions where we can see what everyday life was like in any city, and also a whole unofficial epigraphy. Touches of humor through irony or parody. [...]

2020
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2020) , p. 319-343  
5.
11 p, 188.0 KB Sonreír ante lo insólito : Incidente en Atocha, de José Ferrer-Bermejo / Velasco Marcos, Emilia (Universidad de Salamanca)
La crítica especializada reconoce en José Ferrer-Bermejo a un narrador merecedor de estar en la nómina de los más destacados del panorama español de las últimas décadas del siglo XX, pero paradójicamente su obra no ha sido apenas estudiada. [...]
Critics recognise that José Ferrer-Bermejo is deserving of a place among the most prominent narrators in the Spanish scene of the last decades of the 20th century. Nevertheless, his work has barely been studied. [...]

2020
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2020) , p. 261-271  
6.
17 p, 627.7 KB Defensa de una hermosa lavandera o los riesgos de la lectura prejuiciada (en las "Rimas de Tomé de Burguillos" de Lope de Vega) / Arellano, Ignacio (Universidad de Navarra)
El artículo muestra que, contra las ideas habituales expuestas en la bibliografía al uso, el cancionero a Juana de las Rimas de Tomé de Burguillos, no pretende atacar al código de la lírica petrarquista, y que Juana, la inspiradora de la mayoría de las rimas amorosas de Burguillos, no es fea ni rústica, ni pertenece, como se ha dicho, a la serie de serranas brutales del Arcipreste de Hita o al modelo villanesco de Teresa Panza, sino que es una hermosa lavandera definida precisamente por el modelo petrarquista, sometido a una parodia amable sin ninguna intención destructiva por parte de Lope.
The article shows that, against the usual ideas expressed in the current bibliography, the cancionero to Juana of the Rimas de Tomé de Burguillos, does not intend to attack Petrarchism, and that Juana, who inspires the love rhymes of Burguillos, is neither ugly nor rustic, nor does she belong, as has been said, to the series of brutal serranas of Arcipreste de Hita or to the villanesque model of Teresa Panza, but, on the contrary, she is a beautiful washerwoman defined precisely by the Petrarchist model, subjected to a kind parody without any destructive intention on the part of Lope.

2020 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.374
Anuario Lope de Vega, Vol. 26 (2020) , p. 298-314 (Artículos. Sección miscelánea)  
7.
6 p, 150.6 KB Tiranos Temblad : signos paródicos para una comunidad latinoamericana imaginada / Andacht, Fernando (Universidad de la República)
El artículo analiza el proceso de significación de la serie creada para YouTube Tiranos Temblad. Resumen de Acontecimientos Uruguayos. Su peculiar forma de parodiar videos caseros cuya temática gira en torno a la nación uruguaya subidos a esa red social genera una nueva forma de hacer política y de concebir el nacionalismo en la era de internet. [...]
The article analyzes the signification process of the YouTube series Tiranos Temblad. Resumen de Acontecimientos Uruguayos. Its odd way of parodying amateur videos uploaded to that social media website whose subject matter is the ways of the Uruguayan nation generates a new-fangled way of doing politics and of construing nationalism in the age of internet. [...]

2017
DeSignis, Núm. 26 (Enero-Junio 2017) , p. 151-160  
8.
13 p, 329.6 KB La parodia del viaje al inframundo en la Novella di Ferondo (ottava della terza giornata), del Decameron, de Giovanni Boccaccio (1313-1375) / Swiderski, Liliana Noemí (Universidad Nacional de Mar del Plata)
En la Novella di Ferondo, Boccaccio recupera dos líneas argumentales presentes en la tradición medieval, pero cuyo tratamiento conjunto es claro indicio del pasaje a la cosmovisión renacentista. Por un lado, el tópico del adulterio propio de los fabliaux, que reúne personajes tipificados: el marido estulto y vigilante, la esposa seductora y controlada, el amante astuto y lujurioso. [...]
The Novella di Ferondo develops two plot-lines typical of the medieval tradition, but whose joint approach shows the passage to the Renaissance worldview. On the one hand, the topic of adultery characteristic of the fabliaux, with their main characters: the stupid and vigilant husband, the seductive and submissive wife, the astute and lustful lover. [...]

2019
Mirabilia, Núm. 28 (jan-jun 2019) , p. 202-214 (Special issue)  
9.
25 p, 274.0 KB HP Lovecraft on screen, a challenge for filmmakers (allusions, transpositions, rewritings) / Menegaldo, Gilles (Université de Poitiers)
This article first delineates the reasons why it is difficult to adapt Lovecraft's fiction to the screen. It then analyses different types of adaptation, either straight or more loose, focusing in particular on the work of Stuart Gordon, one of the main adapters of Lovecraft with films ranging from parody (Herbert West Reanimator) to more serious adaptations which however depart in various ways (especially adding women characters and sex) from their source text (Dagon, The Dreams in the Witch House). [...]
En primer lugar, este artículo describe las razones que hacen difícil adaptar la ficción de Lovecraft a la pantalla. A continuación, se analizan diferentes tipos de adaptación, ya sea estricta o más o menos libre, centrándose en particular en el trabajo de Stuart Gordon, uno de los principales adaptadores de Lovecraft con películas que van desde la parodia (Herbert West Reanimator) hasta versiones más serias, que, sin embargo, toman diversas vías (en especial, agregando personajes femeninos y sexo) a partir de su texto fuente (Dagon, The Dreams in the Witch House). [...]

2019 - 10.5565/rev/brumal.591
Brumal, Vol. 7 Núm. 1 (2019) , p. 55-79 (Monograph)  
10.
16 p, 229.3 KB Naipaul's Magic Seeds : a Parody of Political Mimicry / Díaz de Olarte, Miren Karmele (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria)
As a colonial author, Naipaul is deeply concerned with the exploration of the nature of the colony from a cultural and a political perspective. Being of Indian descent, his interest in pondering over Indian history and understanding its cultural identity is central to his fiction. [...]
La exploración de la naturaleza de la colonia desde un punto de vista cultural y político es un elemento central en la literatura de Naipaul, autor de ascendencia india nacido en la India colonial. [...]

2019 - 10.5565/rev/indialogs.116
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 6 (2019) , p. 81-96 (Articles)  

Articles : 21 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
25 p, 156.8 KB Francisco Santos : ¿un heredero de «Quevedo el Grande», en el último tercio del siglo XVII? / Tourneur, Alain (Université de Lille)
En el último tercio del siglo xvii, el moralista madrileño Francisco Santos desarrolló una obra literaria exitosa, rica de quince libros de ficción, deleitosos y provechosos, satíricos y devotos. [...]
In the last third of the seventeenth Century, Francisco Santos, a Spanish moralist from Madrid, developed a successful literary work, rich in fifteen fiction books, entertaining and edificant, satirical and devote. [...]

2018 (Studia aurea monográfica ; 7)
Studia aurea monográfica, Núm. 7 (2018) , p. 93-117  

Research literature 1 records found  
1.
62 p, 1.4 MB Humor y autoparodia : del Lazarillo a Woody Allen / Martínez Martínez, Albert ; Perceval Verde, Josep Maria, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Aquest treball de final de grau ha tingut com a objectiu la definició d'humor autoirònic o autoparòdic, a través de les principals i diferents branques artístiques, obres o personalitats que n'han fet ús durant la història, des dels seus inicis literaris fins a l'actualitat. [...]
Este trabajo de final de grado ha tenido como objetivo la definición del humor autoirónico o autoparódico, a través de las principales y distintas ramas artísticas, obras o personalidades que se han beneficiado de él a lo largo de la historia, desde sus inicios literarios hasta la actualidad. [...]
This end-of-degree paper has had the objective of defining self-ironic or self-parodic humour through the main and different artistic branches, works or personalities that have benefited from it throughout history, from its literary beginnings to the present. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020
Grau en Humanitats [1139]  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.