Results overview: Found 9 records in 0.02 seconds.
Articles, 5 records found
Books and collections, 2 records found
Research literature, 2 records found
Articles 5 records found  
1.
27 p, 1.6 MB ¿El complemento indirecto, un desconocido? : dativos argumentales y no argumentales / Martín, Núria (Institut Bisaura) ; Pineda i Cirera, Anna (Universität zu Köln)
Este artículo está dedicado a los conceptos fundamentales, teóricos y prácticos, acerca del complemento indirecto (CI). Primero hacemos referencia a la relación entre el CI y la noción de dativo, y explicamos la diferencia esencial entre los CI argumentales y los CI que no son argumentales, es decir, los adjuntos de dativo. [...]
Aquest article està dedicat als conceptes fonamentals, teòrics i pràctics, al voltant del complement indirecte (CI). Primer fem referència a la relació entre el CI i la noció de datiu, i expliquem la diferència essencial entre els CI argumentals i els CI que no són argumentals, és a dir, els adjunts de datiu. [...]
This paper is devoted to the fundamental (both theoretical and practical) concepts about the indirect object (IO). We first refer to the relation between the IO and the dative case, and explain the essential difference between argumental IOs and non-argumental IOs (i. [...]

2022 - 10.5565/rev/regroc.87
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 5 Núm. 1 (2022) , p. 53-79 (Artículos)  
2.
20 p, 331.3 KB When Restructuring and Clause Union Meet in Catalan and Beyond / Pineda i Cirera, Anna (Universitat de Barcelona) ; Sheehan, Michelle (Newcastle University)
This paper considers what happens when clause union meets restructuring by examining contexts where the causative FACERE verb takes a restructuring verb as its complement in Catalan, in comparison with French and Italian. [...]
Aquest article estudia què ocorre quan hi ha unió de clàusules i reestructuració i, per fer-ho, examina els contextos en què el verb causatiu fer pren un verb de reestructuració com a complement en català, francès i italià. [...]

2022 - 10.5565/rev/catjl.383
Catalan journal of linguistics, Vol. 21 (2022) , p. 109-128 (Articles)  
3.
17 p, 338.1 KB Qüestions terminològiques en l'ensenyament de la gramàtica catalana : els verbs transitius i la distinció argument/adjunt / Paradís Pérez, Anna (University of Oxford) ; Pineda i Cirera, Anna (Sorbonne Université)
Aquest article presenta una prospecció d'un seguit de qüestions terminològiques rellevants referides a l'ensenyament de la gramàtica de la llengua catalana. En concret, en el primer apartat s'indaga la dicotomia transitiu/intransitiu i s'examina les implicacions que tenen les definicions d'aquests termes a l'hora de comprendre el funcionament de la gramàtica. [...]
Este artículo presenta una prospección de una serie de cuestiones terminológicas relevantes referidas a la enseñanza de la gramática de la lengua catalana. En concreto, en el primer apartado se indaga la dicotomía transitivo / intransitivo y examina las implicaciones que tienen las definiciones de estos términos a la hora de comprender el funcionamiento de la gramática. [...]
This article presents a series of relevant terminological issues related to the teaching of Catalan grammar. Specifically, the first section investigates the transitive / intransitive dichotomy and examines the implications of the definitions of these terms in understanding the workings of grammar. [...]

2020 - 10.5565/rev/regroc.49
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 147-163 (Gramática en el aula)  
4.
28 p, 721.9 KB Surgimiento y expansión del marcado diferencial de objeto en la diacronía del catalán / Pineda i Cirera, Anna (Sorbonne Université)
La existencia del marcaje diferencial de objeto (MDO) es un fenómeno bien conocido en muchas lenguas y variedades románicas, como el español o el rumano, donde este fenómeno aparece con distintos tipos de objetos directos (OD). [...]
The existence of differential object marking (DOM) is well established for several Romance languages and varieties, like Spanish and Romanian, where its use extends to several types of direct objects (DOs). [...]

2020 - 10.5565/rev/scriptum.106
Scriptum digital, Núm. 9 (2020) , p. 117-144 (Articles)  
5.
22 p, 4.9 MB Gramàtica comparada a l'aula : una proposta per als llibres de text / Llop Naya, Ares (Cardiff University) ; Paradís Pérez, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pineda i Cirera, Anna (Universitat Pompeu Fabra)
Aquest article presenta l'experiència de Gramàtica com parada a l'aula, que constitueix una iniciativa per introduir als llibres de text de llengua catalana de l'educació secundària obligatòria un enfocament de l'ensenyament gramatical a partir de la comparació del català amb altres llengües. [...]
This paper presents an experience entitled Gramàtica comparada a l'aula, an initiative aiming to provide obligatory secondary school (Educació Secundària Obligatòria) Catalan language textbooks with an approach to grammar teaching based on the comparison between Catalan and other languages. [...]

2019 - 10.5565/rev/regroc.43
ReGroc : revista de gramática orientada a las competencias, Vol. 2 Núm. 1 (2019) , p. 67-88 (Articles)  

Books and collections 2 records found  
1.
11 p, 105.8 KB Dative constructions across languages : An introduction / Pineda i Cirera, Anna (Sorbonne Université) ; Mateu Fontanals, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
Berlin Language Science Press 2020
Dative constructions in Romance and beyond, 2020, p. iii-xiii  
2.
440 p, 1.5 MB Dative constructions in Romance and beyond / Pineda i Cirera, Anna, ed. (Sorbonne Université) ; Mateu Fontanals, Jaume, ed. (Universitat Autònoma de Barcelona)
This book offers a comprehensive account of dative structures across languages -with an important, though not exclusive, focus on the Romance family. As is well-known, datives play a central role in a variety of structures, ranging from ditransitive constructions to cliticization of indirect objects and differentially marked direct objects, and including also psychological predicates, possessor or causative constructions, among many others. [...]
Berlin : Language Science Press, 2020 (Open Generative Syntax ; 7)  

Research literature 2 records found  
1.
444 p, 3.3 MB Les fronteres de la (in)transitivitat. Estudi dels aplicatius en llengües romàniques i basc / Pineda i Cirera, Anna ; Rigau, Gemma, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana
La tesi que presentem té per objectiu l'estudi de diversos fenòmens que se situen en la frontera que separa la intransitivitat i la transitivitat. Ens centrem, en concret, en les alternances datiu/acusatiu, que ens condueixen, de retruc, a l'estudi de les construccions ditransitives i, particularment, de les construccions de doble objecte. [...]
The present dissertation aims to explore different phenomena at the border between intransivity and transitivity. More precisely, we focus on dative/accusative alternation, which leads us to study ditransitive structures and, in particular, double-object structures. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  
2.
64 p, 553.7 KB Estructures diferents, interpretacions convergents : estudi bascoromànic de les alternances acusatiu / datiu / Pineda i Cirera, Anna ; Rigau, Gemma, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
L'objectiu d'aquest treball és donar compte d'un fenomen de microvariació sintàctica present en l'àmbit romànic i en basc. Es tracta de l'alternança de dues estructures sintàctiques diferents amb un significat paral·lel. [...]
2010  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.