1.
|
17 p, 462.1 KB |
Following the trail of the 5th dimension : learning from contradictions in a university-community partnership
/
Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Romero, David (Universitat Autònoma de Barcelona)
Over the past 20 years, our research group has developed a set of action research projects inspired by the Laboratory of Comparative Human Cognition's Fifth Dimension. In this article, we analyze their historical trajectories by examining their sustainability from the perspective of the experiment by design, as developed by Michael Cole. [...]
2019 - 10.1080/10749039.2019.1611859
Mind, culture, and activity, Vol. 27 Issue 2 (2019) , p. 132
|
|
2.
|
|
3.
|
10 p, 100.6 KB |
Proyectos de aprendizaje-servicio para la docencia, intervención e investigación educativa sostenible en contextos de exclusión social
/
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Romero, David (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Padrós Castells, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Macías Gómez-Estern, Beatriz (Universidad Pablo de Olavide) ;
Marco Macarro, María José (Universidad Pablo de Olavide) ;
Martínez Lozano, Virginia (Universidad Pablo de Olavide)
'Clase Mágica-Sevilla' y 'Proyecto Shere Rom' son proyectos de aprendizaje-servicio universitarios que trabajan con minorías culturales en contextos de exclusión social. Desarrollan innovaciones educativas en las cuales estudiantes universitarios colaboran con miembros de minorías culturales. [...] 'Clase Mágica-Sevilla' and 'Shere Rom Project' are university-based Learning-Service projects that work with cultural minorities in contexts of social exclusion. They develop educational innovations in which university students collaborate with members of cultural minorities. [...] 'Clase Mágica-Sevilla' et 'Projet Shere Rom' sont des projets universitaires d'apprentissage, qui s'adressent aux minorités culturelles en situation d'exclusion social. L'objectif est de développer des innovations éducatives, réussir à atteindre son but grâce aux étudiants universitaires qui collaborent avec des membres des minorités culturelles. [...]
2018
Revista española de desarrollo y cooperación, Núm. 42 (2018) , p. 64-96
|
|
4.
|
|
5.
|
37 p, 412.2 KB |
Creando vínculos entre Universidad y Comunidad : el proyecto Shere Rom, una experiencia de aprendizaje servicio en la Facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona
/
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Padrós Castells, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este trabajo se describe el proyecto Shere Rom, un entramado de vínculos entre la Universitat Autònoma de Barcelona, comunidades gitanas y escuelas públicas del área metropolitana de Barcelona. [...] In this article we describe the project Shere Rom, a network of links between the Autonomous University of Barcelona, gypsie communities and public schools in the metropolitan area of Barcelona. The analysis of the experience highlights two key elements of service learning: a) the project promotes the social return of the university to society, responding to real needs through educational intervention that is developed under the frame of research projects; b) promotes, in college students, the acquisition of knowledge and the development of its own training curriculum skills through participation in a real project and community involvement. [...]
2016
RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, Núm. 2 (2016) , p. 33-69
|
|
6.
|
5 p, 226.6 KB |
La escuela vista por las familias. : Proyecto migratorio frente a construcción minoritaria
/
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Padrós Castells, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)
La inclusión escolar de los miembros de grupos minoritarios presenta un patrón irregular. Mientras que la mayoría de los estudiantes que pertenecen a ciertas comunidades de inmigrantes tienen un rendimiento escolar similar a los estudiantes autóctonos, otros grupos tienen tasas alarmantes de absentismo, abandono y fracaso escolar. [...] School inclusion of minority groups' members presents an uneven pattern. While most students belonging to certain immigrant communities have a school achievement similar to native students, other groups have alarming rates of school failure, absenteeism and early drop out. [...]
2015
Papeles de trabajo sobre cultura, educación y desarrollo humano, Vol. 11, núm. 2 (2015) , p. 64-68
|
|
7.
|
25 p, 126.4 KB |
El proyecto Shere Rom. : Fundamentos de una comunidad de prácticas para la inclusión educativa de grupos culturales minoritarios y en riesgo de exclusión social
/
Crespo García, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Lamas Aicón, Macarena (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Padrós Castells, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se analizan los fundamentos de la sostenibilidad del Proyecto Shere Rom, una red de comunidades de prácticas basadas en el modelo de la Quinta Dimensión. Esta red, coordinada por un servicio de Psicología aplicada de la Universidad Autónoma de Barcelona, cuenta con diversos centros de actividad fuera y dentro de la escuela, en entornos con alto riesgo de exclusión social, y con participantes pertenecientes a minorías culturales entre las que predomina la de los gitanos. [...] This article describes the basics of sustainability of Shere Rom's Project, a network of practice communities based on Fifth Dimension model. This network, coordinated by a service of Applied Psychology at Universitat Autònoma de Barcelona, has several activity centers in and outside school, in environments with high risk of social exclusion, with participants from cultural minorities -being Roma community the predominant group-. [...]
2014
Psicología, conocimiento y sociedad, Vol. 4, núm. 2 (2014) , p. 138-162
|
|
8.
|
|
9.
|
16 p, 350.3 KB |
Identidad docente y estrategias de resolución de incidentes críticos en contextos universitarios de alta diversidad sociocultural
/
Weise, Crista (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Este estudio identifica las estrategias de los profesores cuando se enfrentan a incidentes críticos (IC) en contextos de alta diversidad sociocultural, reconociendo el peso de la identidad y de las emociones en la toma de decisiones, así como la efectividad de las mismas para promover cambios en las prácticas docentes. [...]
2013 - 10.1080/11356405.2013.10783162
C&E, cultura y educación, Vol. 25, núm. 4 (2013) , p. 561-576
|
|
10.
|
22 p, 97.3 KB |
L'educació com a creació de microcultures : de la comunitat local a la xarxa virtual
/
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Bria Ramírez, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Crespo García, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Luque Cubero, María José (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI))
Este artículo presenta el trabajo llevado a cabo por un grupo multidisciplinario que comprende investigadores del campo de la psicología, la educación y la tecnología, dado que se quieren desarrollar nuevas herramientas virtuales para el aprendizaje colaborativo. [...] Cet article présente le travail mené à terme par un groupe multidisciplinaire qui comprend des chercheurs des domaines de la psychologie, de l'éducation et de la technologie, afi n de développer de nouveaux outils virtuels pour l'apprentissage en collaboration. [...] This paper presents the study carried out by a multi-disciplinary group encompassing psychology, education and technology field researchers with the aim of developing new virtual tools for collaborative learning. [...]
2005
Temps d'educació, Núm. 29 (2005) , p. 53-74
|
|