Results overview: Found 57 records in 0.02 seconds.
Articles, 49 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 7 records found
Articles 49 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
30 p, 140.1 KB Las funciones de la tolerancia en la resocialización política de la ciudadanía / Fondevila, Gustavo (Universität Alexander von Humboldt)
Este trabajo analiza críticamente la caracterización del comunitarismo (Michael Walzer y Amitai Etzioni) respecto de los problemas de desintegración social de las sociedades post-industriales (diagnóstico social) y las categorías propuestas (tolerancia, solidaridad y resocialización moral) para solucionar dichos problemas y sus consecuencias (apatía ciudadana, desinterés por los asuntos públicos, falta de compromiso social, criminalidad, vandalismo, etc. [...]
This papers analyzes the communitarian project of social integration exposed in the Walzer and Etzioni's work as a possible answer to the disintegration of social bonds in the advanced societies (family breakdown, unchecked criminality and social disorder). [...]

2001 - 10.1590/S0101-31732001000100013
Trans/Form/Acao, 2001, p. 183-212  
2.
11 p, 586.1 KB Sport as a tool for integration and social inclusion. The case study "EsportInclou" of the Sport Institute of Barcelona / Della Sala, Valerio (Universitat Autònoma de Barcelona)
The note intends to introduce some specific points of reflection about how the "diversity", in various forms, can be reduced through physical activity and sport practice. First of all, the note will introduce the European framework on the topic concerning inclusion and integration through sport and after will be observed the case study "EsportInclou" developed by the Sport Institute of Barcelona. [...]
2021
Culture e Studi del Sociale (CuSSoc), Vol. 6 Núm. 2 (2021) , p. 365-373  
3.
13 p, 127.9 KB Hacia una pedagogía para la convivencia, basada en el trabajo colaborativo / Valls Molins, M. Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo reflexionamos sobre la importancia del factor convivencia como elemento educativo en sí mismo. La convivencia en sí, en una escuela participativa, ya es un factor educativo. El concepto de orientación hacia las metas es relevante. [...]
Education is moving towards innovative practices, driven by the interconnection fostered by the use of the Internet in the classroom. It also moves towards a more holistic conception of educational practices, where students are more actively involved. [...]

2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (Col·laboracions)  
4.
28 p, 191.7 KB La integración de servicios sociales y de empleo en el debate entre protección y activación / Laparra Navarro, Miguel (Universidad Pública de Navarra) ; Martínez Sordoni, Laureano (Universidad Pública de Navarra)
La integración de servicios es una de las principales vías de reforma del estado de bienestar que ha promovido Europa para evitar la fragmentación de sus sistemas de protección social y dar respuestas más eficaces a las necesidades de los sectores más vulnerables de la población. [...]
La integració de serveis és una de les principals vies de reforma de l'estat de benestar que ha promogut Europa per evitar la fragmentació dels seus sistemes de protecció social i donar respostes més eficaces a les necessitats dels sectors més vulnerables de la població. [...]
The integration of social services is one of the main ways of reforming the Welfare State promoted in Europe. These reforms are aimed at avoiding the fragmentation of social protection systems and providing more effective responses to the needs of the most vulnerable people. [...]

2021 - 10.5565/rev/papers.2839
Papers : revista de sociologia, Vol. 106 Núm. 3 (2021) , p. 467-494 (Artículos)  
5.
18 p, 610.2 KB Estudio de caso sobre la integración socio-educativa de familias inmigrantes en Granada (España) / García Carmona, Marina (Universidad de Granada) ; Conde Lacárcel, Alfonso (Universidad de Granada)
La integración socioeducativa de las familias inmigrantes es uno de los pilares de una sociedad multicultural, multiétnica y generadora de oportunidades para el conjunto de las personas. El estudio presentado ha sido realizado en un barrio suburbano de fuerte acogida inmigrante de la ciudad de Granada (España) y tiene como objetivo comparar el marco legislativo actual con los recursos que pueden encontrar a su disposición los progenitores extranjeros para favorecer una adecuada incorporación y participación en los centros educativos de sus hijos e hijas. [...]
The socio-educational integration of immigrant families is one of the pillars of multicultural, and multiethnic society and it generates opportunities for all. The study presented was conducted in a suburban neighborhood of strong immigrant reception in the city of Granada (Spain), and it seeks to compare the current legislative framework with the resources that immigrant families can find available to encourage an adequate incorporation to schools and their participation in the education of their children. [...]
Integração sócio-educativa das famílias imigrantes é um dos pilares de uma sociedade multicultural e multiétnica, gerando oportunidades para todas as pessoas. O estudo apresentado foi realizado em um bairro suburbano da cidade com forte acolhimento de imigrantes de Granada (Espanha) e tem como objetivo comparar o atual quadro legislativo com os recursos que os pais estrangeiros podem encontrar disponíveis para promover adequada participação nas escolas de seus filhos. [...]

2016 - 10.21723/riaee.v11.n3.8979
Revista Ibero-Americana de estudos em educação, Vol. 11, núm. 3 (2016) , p. 1073-1090  
6.
9 p, 171.1 KB Pluridisciplinarité et plurilinguisme, une expérience autour de la Révolution française / Mellado Guardiola, Matías (Universitat Autònoma de Barcelona)
Cette contribution présente la mise en place dans un établissement d'enseignement secondaire d'un programme de formation pluridisciplinaire en langue française autour de la commémoration de l'anniversaire de la Révolution française. [...]
This paper presents the setting up in a secondary school of an educational multidisciplinary project in French language about the commemoration of French Revolution anniversary. This project, which required the participation of teachers of different subjects (French and History, among others) but also of students' parents, proved to be a specially motivating experience for the learners.
La presente contribución presenta la realización, en un centro de educación secundaria, de un programa de formación pluridisciplinar en lengua francesa en torno a la conmemoración del aniversario de la Revolución Francesa. [...]

2017 - 10.5565/rev/languesparole.41
Langue(s) & Parole, Núm. 3 (2017) , p. 163-171 (Table ronde)  
7.
28 p, 242.9 KB Sufrimiento social y migraciones de retorno : una propuesta conceptual / Parella Rubio, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Petroff, Alisa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Speroni, Thales (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Piqueras, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona)
El artículo pone de relieve cómo el sufrimiento social, concebido como manifestación de la opresión social y la injusticia incorporada en el individuo, posee atributos que atraviesan las distintas etapas del retorno migratorio, etapas que se encuentran marcadas por procesos transnacionales y multilocales. [...]
This article highlights how social suffering, conceived of as a manifestation of social oppression and injustice incorporated into the individual, has attributes that are evident in the different stages of the migratory return, which are marked by transnational and multilocal processes. [...]

2019 - 10.21678/apuntes.84.1013
Apuntes, Vol. 46 Núm. 84 (2019) , p. 33-57  
8.
25 p, 130.1 KB Abandono escolar prematuro y alumnado de origen extranjero en España : ¿un problema invisible? / Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Pàmies Rovira, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Narciso Pedro, Laia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA))
España presenta una de las tasas de abandono temprano de la educación y la formación (ATEF) más altas de la UE y la mayor polarización por origen. Este artículo presenta y analiza algunos resultados del proyecto Reducing Early School Leaving in Europe (RESL. [...]
Spain has one of the highest rates of early leaving from education and training (ELET) in the EU and the greatest polarisation by origin. This paper presents and analyses some results from the project Reducing Early School Leaving in Europe (RESL. [...]

2018 - 10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2018.212
Anuario CIDOB de la inmigración, 2018, p. 212-236  
9.
11 p, 571.2 KB Redes personales de apoyo entre desplazados, desmovilizados y comunidad receptora / Sierra, Yuly Carolina (Universidad del Norte (Colòmbia)) ; Palacio Sañudo, Jorge Enrique (Universidad del Norte (Colòmbia)) ; Madariaga Orozco, Camilo Alberto (Universidad del Norte (Colòmbia)) ; Ávila-Toscano, José Hernando (Corporación Universitaria Reformada (Colòmbia))
En Colombia miles de excombatientes ilegales cumplen un proceso de reintegración a la sociedad, siendo necesario comprender la forma como reconstruyen sus relaciones con las personas que los reciben en los nuevos escenarios sociales, dónde también se encuentran las víctimas de su accionar. [...]
In Colombia, the demobilized members of the illegal armed groups (AUC, FARC and ELN) are in the process of reintegration into society, and it is necessary to understand how they rebuild their relations with the people who receive them in the new social settings, where the victims of their actions are also to be found. [...]

2019 - 10.5565/rev/redes.793
Redes : revista hispana para el análisis de redes sociales, Vol. 30 Núm. 1 (2019) , p. 43-53 (Articulos)  
10.
20 p, 137.7 KB Mentoría e integración social en la Universidad : el aprendizaje-servicio en un proyecto del grado de periodismo / Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Pujol Ozonas, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo resume las percepciones de dos grupos de jóvenes (estudiantes de Periodismo y jóvenes adolescentes en tratamiento por diferentes adicciones y trastornos) sobre su participación en un proyecto de aprendizaje-servicio financiado por la UE (Erasmus+ Key Action 3), durante el curso 2017/2018. [...]
This article summarizes the perceptions of two groups of young people (students of Journalism and young adolescents in treatment for different addictions and disorders) about their participation in a project of service learning funded by the EU (Erasmus + Key Action 3) during the academic year 2017/2018. [...]

2019 - 10.5944/educXX1.22694
Educación XX1, Núm. 22(2) (2019), p. 289-308  

Articles : 49 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
17 p, 97.6 KB Els altres catalans : entusiasme i pertorbació a la Catalunya dels anys seixanta / Parramon, Clara Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Antropología Fonamental i Orientada (GRAFO))
Fa 50 anys, Paco Candel va abordar molts dels elements que són bàsics per a l'estudi de les migracions. D'una banda, les descripcions pioneres de les condicions de vida de la immigració més recent es poden comparar amb els itineraris de millora seguits per immigrats més antics, de manera que es posen en joc els factors principals que defineixen la integració social. [...]
Hace 50 años, Paco Candel abordó muchos de los elementos que son básicos para el estudio de las migraciones. Por un lado, las descripciones pioneras de las condiciones de vida de la inmigración más reciente pueden compararse con los itinerarios de mejora que siguieron los inmigrados más antiguos, de forma que se ponen en juego los principales factores que definen la integración social. [...]
50 years ago, Paco Candel tackled many of the elements that are basic to the study of migration. On the one hand, the pioneering descriptions of the living conditions within the most of recent immigration can be compared with respect to improving itineraries followed by older immigrants, so come into play the main factors that define social integration. [...]
Il y a 50 ans, Paco Candel a abordé plusieurs des éléments qui sont à la base de l'étude des migrations. D'une part, les descriptions pionnières des conditions de vie de l'immigration plus récente peuvent être comparées aux itinéraires suivis et aux progrès accomplis par les migrants plus âgés, de façon que les principaux facteurs qui définissent l'intégration sociale entrent en jeu. [...]

Barcelona Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social i Família 2015 (Ciutadania i immigració ; 11)
Recerca i immigració VII : migracions dels segles XX i XXI: una mirada candeliana, 2015, p. 219-235  

Research literature 7 records found  
1.
89 p, 1.6 MB Noies universitàries i carreres masculinitzades, una anàlisi des de la perspectiva de gènere / González Santiago, Lara ; Troiano i Gomà, Helena, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Empresa) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Aquest treball té com objectiu analitzar quins factors tenen una clara influència en la presa de decisió de noies que trien carreres masculinitzades. Així com, exposar les seves respectives experiències universitàries per a determinar, a través del seu grau la seva integració social i acadèmica en un àmbit on predominen els homes. [...]
Este trabajo tiene como objetivo analizar qué factores tienen una clara influencia en la toma de decisión de jóvenes mujeres que eligen carreras masculinizadas. Así como exponer sus respectivas experiencias universitarias para determinar su integración social y académica en un ámbito predominado por hombres. [...]
The aim of this paper is to analyse which factors have a clear influence on the decision-making process of young women who choose masculinised careers. It also sets out their respective university experiences in order to determine their social and academic integration in a male-dominated field. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents
2.
32 p, 1.2 MB Governs locals, sensellarisme i joves extutelats : el municipalisme com a solució a les noves problemàtiques socials, el housing first a l'Ajuntament de Terrassa / Rezali Hoummira, Samir ; Goma Carmona, Ricard, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
La present investigació focalitza el seu punt de referència en la creixent problemàtica del sensellarisme i la seva especial incidència en els joves migrants extutelats per la DGAIA (Direcció General d'Atenció a la Infància i Adolescència). [...]
La presente investigación focaliza su punto de referencia en la creciente problemática del sinhogarismo y su especial incidencia en los jóvenes migrantes extutelados por la DGAIA (Dirección General de Atención a la Infancia y Adolescencia). [...]
The present research focuses on the growing problem of homelessness and its special impact on young migrants who were under guardianship by the DGAIA (General Directorate of Child and Adolescent Care). [...]

2022
Grau en Ciència Política i Gestió Pública [818]
3 documents
3.
48 p, 2.9 MB Joint Policy Roundtable - Codesigning an inclusive Europe. Migration and migrants in the EU : challenging narratives - modifying practices - influencing policies / Lunds University
Including migrants in the European Union has not been a uniform process and has revealed several obstacles in the path of making the inclusion and integration of people on the move efficient, humane, and dignified. [...]
2022 (SO-CLOSE)
2 documents
4.
39 p, 510.3 KB Promoting Supported Independent Living as an alternative care practice for unaccompanied minors. D2 .2 Report on the assessment of integration services provided to unaccompanied minors / Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Poblet, Gabriela (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural
The purpose of these reports is to analyse and assess the integration context and integration services provided to unaccompanied minors via semi-structured interviews with stakeholders in countries of project partners. [...]
Atenes 2021 (PROUD EU Project Reports)  
5.
54 p, 804.5 KB Promoting Supported Independent Living as an alternative care practice for unaccompanied minors : D2.1 Report on the analysis of integration context for unaccompanied minors in Spain / Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Poblet, Gabriela (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Migracions, Educació i Infància (EMIGRA)) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural ; Centre d'Estudis i Recerca en Migracions (CER-Migracions)
The purpose of these reports is to analyse and assess the integration context and integration services provided to unaccompanied minors via semi-structured interviews with stakeholders in countries of project partners. [...]
Atenes 2020 (PROUD EU Project Reports)  
6.
49 p, 1.4 MB Dona i refugi. Quin és el paper de l'administració local i l'Economia Social i Solidària en la seva inserció sociolaboral? / Sanfacundo Flamerich, Eva ; Griera Llonch, Eudald, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
Segons les últimes dades d'ACNUR s'estima que actualment hi ha al món més de 70,8 milions de persones que han estat desplaçades forçosament dels seus països d'origen i que d'aquestes 3,5 milions són sol·licitants d'asil. [...]
Según los últimos datos de ACNUR se estima que actualmente en el mundo hay más de 70,8 millones de personas que han sido desplazadas forzosamente de sus países de origen y que de estas, 3,5 millones son solicitantes de asilo. [...]
According to the latest UNHCR data, it is estimated that there are more than 70. 8 million people in the world who have been forced to move from their countries. 3. 5 million are asylum seekers. We must add to this situation the closing of borders and blockage of the asylum system in most countries. [...]

2019-07-15
Postgrau en Economia Social i Solidària: Desenvolupament Local, Cooperativisme i Transformació Social [3780]  
7.
321 p, 4.8 MB Redes de amistad del alumnado extranjero en los institutos: Causas institucionales e impactos académicos / González Motos, Sheila ; Alegre, Miquel Àngel, 1975-, dir. ; León, Margarita ; Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques
La presente tesis plantea dos objetos de estudio para dar cuenta de las dinámicas relacionales y formativas que tienen lugar en los institutos de educación secundaria: en primer lugar, el nivel de interculturalidad de las redes relacionales del alumnado extranjero y, en segundo lugar, su efecto sobre el rendimiento académico de este alumnado extranjero. [...]
This doctoral dissertation has two objects of study to account for the relational and educational dynamics that take place in high schools: first, the interculturality level in the networks of foreign students, and, second, its effect on the academic performance of these foreign students. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.