1.
|
|
2.
|
14 p, 5.4 MB |
Creació d'una eina de suport per a la docència en Geoquímica : Una eina d'aprenentatge autònom i d'avaluació
/
Aulinas Juncà, Meritxell (Universitat de Barcelona. Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada) ;
Inglès i Urpinell, Montserrat (Universitat de Barcelona. Departament de Geoquímica, Petrologia i Prospecció Geològica) ;
Playà i Pous, Elisabet (Universitat de Barcelona. Departament de Mineralogia, Petrologia i Geologia Aplicada) ;
Rosell Ortíz, Laura (Universitat de Barcelona. Departament de Geoquímica, Petrologia i Prospecció Geològica)
La proposta presentada s'emmarca en un projecte d'innovació docent de la Universitat de Barcelona. L'objectiu és desenvolupar una nova eina interactiva que d'una banda ajudi els alumnes a reforçar i/o ampliar els coneixements de geoquímica de manera autònoma i, de l'altra, sigui un nou recurs d'avaluació per al professorat. [...] The teaching action here presented is part of a Teaching Innovation Project of the Universitat de Barcelona. The aim of this project is to develop a new interactive tool which will help undergraduate students to improve their skills in geochemistry. [...]
2014
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 2 (2014)
|
|
3.
|
15 p, 396.8 KB |
Cuidado, provisión y servicio en la didáctica universitaria
/
Mora Malo, Enrico (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En esta comunicación analizamos las prácticas docentes universitarias desde la perspectiva de género. Específicamente, analizamos las relaciones de cuidado y de provisión entre el profesorado y el alumnado de distintas titulaciones de la Universitat Autònoma de Barcelona, durante el período 2004-2008, a través sus discursos sobre las didácticas docentes empleadas. [...] In this paper we analyze the university teaching practices from the perspective of gender. Specifically, we analyze the relationships of care and provision between teachers and students from different courses at the Universitat Autònoma de Barcelona, during the period 2004-2008, through his speeches on didactics skills employed. [...]
2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)
|
|
4.
|
23 p, 5.2 MB |
La formación de competencias comunicativas no verbales en alumnos de Medicina : Una experiencia innovadora de integración de contextos de aprendizaje
/
Molinuevo Alonso, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ;
Torrúbia, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ;
Fernández-Teruel, Alberto (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ;
Escorihuela, Rosa M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ;
Tobeña, Adolf 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal)
Este trabajo presenta una innovación docente dirigida a estudiantes de segundo curso del Grado en Medicina de la Universitat Autònoma de Barcelona. La experiencia tiene como objetivo principal incluir el aprendizaje de competencias comunicativas no verbales en el currículo, según recomendaciones internacionales, desde la perspectiva de integración de dos contextos de aprendizaje: académico y clínico. [...] This work shows an educational innovation for students of second year of the Degree in Medicine from the Universitat Autònoma de Barcelona. The main aim of this experience is to include the learning of non verbal communication competences at the curriculum, according to international recommendations, from the perspective of the integration of two learning contexts: academic and clinic. [...]
2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
21 p, 865.5 KB |
Beyond classroom walls : high school foreign language learning with Linguistic Landscape activities
/
Bal, Nesrin (Ministry of National Education)
In addition to its widespread use in various disciplines, LL has garnered attention from researchers in education for its role in enhancing language learning and promoting linguistic diversity. However, its systematic integration into language teaching contexts, particularly in high school settings, remains limited. [...] A més del seu ús generalitzat en diverses disciplines, la Lingüística del Paisatge (LP) ha cridat l'atenció dels investigadors en l'àmbit de l'educació pel seu paper en millorar l'aprenentatge de llengües i promoure la diversitat lingüística. [...] Además de su uso generalizado en diversas disciplinas, el Paisaje Lingüístico (PL) ha captado la atención de los investigadores en educación por su papel en mejorar el aprendizaje de idiomas y promover la diversidad lingüística. [...] En plus de son utilisation généralisée dans diverses disciplines, la Linguistique du Paysage (LP) a attiré l'attention des chercheurs en éducation pour son rôle dans l'amélioration de l'apprentissage des langues et la promotion de la diversité linguistique. [...]
2024 - 10.5565/rev/jtl3.1345
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1345 (Articles)
|
|
8.
|
20 p, 931.9 KB |
"I have learned a lot of things about other neighborhoods" : secondary students as Linguistic Landscapes ethnographers
/
Kruszynska, Klaudia Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Linguistic Landscape (LL) has been recognized as a valuable tool by foreign language teachers that allows them to incorporate the "outside" world into the classroom (Kruszynska & Dolly, 2023). In this study, secondary school students, as ethnographers, investigated LL in their neighborhoods. [...] El paisatge lingüístic (PL) és considerat com una eina valuosa pels docents de llengües estrangeres, permetent-los integrar el món "extern" a l'aula (Kruszynska i Dolly, 2023). En aquest estudi, els estudiants de secundària van investigar el PL als seus barris. [...] El paisaje lingüístico (PL) destaca como una herramienta valiosa por los profesores de lenguas extranjeras, permitiéndoles incorporar el mundo "externo" al aula (Kruszynska y Dolly, 2023). En esta investigación, estudiantes de secundaria, actuando como etnógrafos, investigaron el PL en sus barrios. [...] Le paysage linguistique (PL) se distingue comme un instrument précieux pour les enseignants de langues étrangères, leur permettant d'intégrer le monde "externe" en classe (Kruszynska et Dooly, 2023). [...]
2024 - 10.5565/rev/jtl3.1265
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 17 Núm. 1 (2024) , p. e1265 (Articles)
|
|
9.
|
14 p, 528.0 KB |
Estudio exploratorio sobre los perfiles de regulación y la satisfacción con el aula invertida en estudiantes universitarios
/
Martínez-Fernández, J. Reinaldo (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Noguera, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Ciraso Calí, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Vega-Martínez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este estudio, sobre la base del modelo de patrones de aprendizaje, se analiza la relación existente entre diferentes perfiles de regulación y la satisfacción con una experiencia didáctica de aula invertida en la universidad. [...] This study, based on the learning patterns model, analyses the relationship between different regulation profiles and satisfaction with a flipped-classroom didactic experience at university. A profile of genuine self-regulation is identified, as well as learning profiles based on external regulation and passive regulation. [...]
Universidad Internacional de La Rioja, 2024 - 10.22550/2174-0909.3931
Revista española de pedagogía, Vol. 82, Num 287 (enero-abril 2024) , article 25
2 documents
|
|
10.
|
10 p, 298.0 KB |
Predictive factors of the psychological impact of the COVID-19 pandemic on university students : a study in six Ibero-American countries
/
Jiménez-Villamizar, María Paola (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Muro Rodríguez, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Navarro, J. B (José Blas) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Carmona Cervelló, Meritxell (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Cladellas, Ramon. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Feliu-Soler, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ;
Reche-Camba, Elvira (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Lopez-Fernandez, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Mendez-Ulrich, Jorge Luis (Universitat de Barcelona) ;
Selva, Clara (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Sanz, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Background/Objective: During Covid-19, high prevalences of anxiety and depression were reported among university students, suggesting that they may be at higher risk than the general population of developing psychological disorders in lockdown situations. [...] Antecedentes/Objetivo: Durante el Covid-19, se informaron altas prevalencias de ansiedad y depresión entre estudiantes universitarios, lo que sugiere que pueden tener un mayor riesgo que la población general de desarrollar trastornos psicológicos en situaciones de encierro. [...]
2023 - 10.5093/ANYES2023A19
Ansiedad y Estres, Vol. 29 Núm. 3 (2023) , p. 153-162
|
|