Resultats globals: 92 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 81 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 8 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 81 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
30 p, 346.0 KB Pragmatic, syntactic and phonological evidence in favor of the grammaticalization of Northern Catalan negative 'poc/poca' / Batllori Dillet, Montse (Universitat de Girona) ; Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat de les Illes Balears) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola
This paper focuses on the current synchronic interspeaker variation of the Northern Catalan negative expression poc (and its allomorph poca), which is examined from a prosodic, pragmatic and syntactic standpoint. [...]
2020 - 10.26346/1120-2726-157
Italian Journal of Linguistics, Vol 32 Issue 2 (2020), p. 3-32  
2.
36 p, 1.3 MB La preposición 'de' en español : de la variación a la elisión / Rost Bagudanch, Assumpció (Universitat de les Illes Balears)
Los procesos de lenición se han estudiado típicamente desde la perspectiva segmental; no obstante, pueden afectar a unidades mayores. Este es el caso de la preposición de del español, que se reconoce que puede elidirse en un registrofamiliar y en determinadas construcciones sintácticas (habitualmente complementos del nombre), atendiendo a la bibliografía (Rigau, 1999; Suñer, 1999; Estrada, 2016). [...]
Although lenition processes have been traditionally analysed from a segmental perspective, they can also affect whole lexical and functional units. This is the case of the Spanish preposition de, which can be deleted in casual speech and in certain syntactic constructions (e. [...]

2017
Estudios de fonética experimental, Vol. XXVI (2017) , p. 245-280  
3.
22 p, 412.8 KB Caracterización sintáctica del corpus del español aguascalentense virreinal / Sanz Martín, Blanca Elena (Universidad Autónoma de Aguascalientes (Mèxic))
Este trabajo describe once fenómenos sintácticos de la región de Aguascalientes durante el periodo virreinal, de los siglos XVI al XVII. El proceso metodológico consistió en la búsqueda de documentos cercanos a la oralidad en el Archivo Histórico del Estado de Aguascalientes y en el Archivo General de la Nación (México). [...]
This paper describes eleven syntactic phenomena in the Aguascalientes region during the viceregal period, from the 16th to the 17th centuries. The methodological process consisted in the search for documents close to orality in the Historical Archive of the State of Aguascalientes and in the General Archive of the Nation (Mexico). [...]

2023 - 10.5565/rev/scriptum.133
Scriptum digital, Vol. 12 (2023) , p. 121-142 (Articles)  
4.
15 p, 216.9 KB On That-omission and its absence in the written production of bilingual Spanish/Catalan L2-learners of english / Llinàs i Grau, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Pladevall Ballester, Elisabet (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Capdevila i Batet, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
Following recent minimalist accounts of the English so-called that-omission construction (as in I think this book is interesting), this article analyses the written production of bilingual Spanish/Catalan L2 learners of English and reveals L1 interference in the acquisition of this construction. [...]
Siguiendo propuestas minimistas recientes sobre la construcción conocida como that-omission (como en I think this book is interesting, Creo que este libro es interesante), este artículo analiza la producción escrita de estudiantes de inglés bilingües español/catalán y pone de manifi esto la interferencia de la L1 en la adquisición de esta construcción. [...]

2013
Atlantis (1979), Vol. 35 Núm. 1 (2013) , p. 35-49  
5.
45 p, 539.1 KB Response Systems : The Syntax and Semantics of Fragment Answers and Response Particles / Espinal, M. Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Tubau Muntaña, Susagna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
In this article the main research issues raised in the study of response systems in natural languages are critically reviewed by addressing the syntax and semantics of fragment answers and yes/no response particles. [...]
2019 - 10.1146/annurev-linguistics-011718-012613
Annual Review of Linguistics, Vol. 5 Núm. 1 (2019) , p. 261-287  
6.
39 p, 10.1 MB Gestural focus marking in Italo-Romance / Colasanti, Valentina (Trinity College Dublin)
Gesture has been a topic of recent interest in formal linguistics, especially with respectto its pragmatic and semantic properties (Lascarides & Stone 2009a,b; Ebert & Ebert2014; Schlenker 2018; Esipova 2019a). [...]
2023 - 10.5565/rev/isogloss.296
Isogloss, Vol. 9 Núm. 4 (2023) , p. 1-39 (Articles)  
7.
2 p, 97.8 KB Editorial : Theoretical Syntax at the Crossroads: Big Data, Citizen Science and Crowdsourcing / Gallego, Ángel J. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Ortega-Santos, Ivan (University of Memphis. Department of World Languages and Literatures)
2021 - 10.3389/fpsyg.2021.755889
Frontiers in psychology, Vol. 12 (october 2021)  
8.
27 p, 617.0 KB Not all complementisers are late : a first look at the acquisition of illocutionary complementisers in Catalan and Spanish / Bosch, Núria (University of Cambridge)
This paper analyses the emergence of illocutionary complementisers (in the sense of Corr 2016, 2022) through a corpus study with Catalan and Spanish children. The production of illocutionary complementisers by ten Catalan- and Spanish-speaking children in the CHILDES database is quantified and compared to the production of finite embedding complementisers. [...]
2023 - 10.5565/rev/isogloss.313
Isogloss, Vol. 9 Núm. 1 (2023) , p. 1-39 (Articles)  
9.
8 p, 302.1 KB De la investigación al "paper" / Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual)
Este texto pretende exponer de manera precisa los requisitos que debe tener un artículo científico de investigación, lo que al nuestro entender se denomina "Paper" en el vocabulario anglosajón. No es fácil realizar una investigación que siga el método científico desde perspectivas científicas y exponerlas de manera precisa en un documento que permita la difusión. [...]
This text intends to expose precisely the requirements that a paper must have. What we understand is called "Paper" in the Anglo-Saxon vocabulary. It is not easy to carry out research that follows the scientific method from scientific perspectives and expose them precisely in a document that allows dissemination. [...]
Este texto pretende exponer de manera precisa los requisitos que debe tener un artículo científico de investigación, lo que al nuestro entender se denomina "Paper" en el vocabulario anglosajón. No es fácil realizar una investigación que siga el método científico desde perspectivas científicas y exponerlas de manera precisa en un documento que permita la difusión. [...]

2023 - 10.5565/rev/qp.395
Questiones publicitarias, Vol. 6 Núm. 32 (2023) , p. 33-40 (Editorial)  
10.
23 p, 251.8 KB Brazilian Venetan is going leísta : clitic doubling and resumption in a heritage Romance variety / Frasson, Alberto (University of Wroclaw (Polònia))
This paper discusses language variation in heritage languages, focussing on a peculiar use of the dative clitic ghe in Brazilian Venetan, a heritage northern Italo-Romance variety. Corpus data and grammaticality judgments by native speakers showed that, unlike homeland varieties of Venetan, the clitic is used in doubling constructions with both indirect and direct objects. [...]
2023 - 10.5565/rev/isogloss.316
Isogloss, Vol. 9 Núm. 1 (2023) , p. 1-23 (Articles)  

Articles : 81 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
14 p, 1.6 MB Typologie prosodique de quelques fonctions discursives / Baqué Millet, Lorraine (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
El debate, ya clásico, sobre la congruencia entre las estructuras entonativas y las características sintácticas de los enunciados no ha permitido hasta la fecha zanjar la cuestión, y, por otra parte, el componente discursivo no suele tenerse en cuenta en la descripción de la organización fónica del lenguaje. [...]
Le débat, déjà classique, sur la congruence entre les structures intonatives et les caractéristiques syntaxiques des énoncés n'a pas permis à ce jour de trancher la question, mais, de plus, la composante discursive est souvent négligée dans la description de l'organisation phonique du langage. [...]
The classical debate about congruency between intonative structures and syntactical characteristics of sentences has not yet resolved the problem. In another hand the discoursive components has not been considered in description of language phonic organization. [...]

1998
Coloquio APFUE : Relaciones culturales entre España, Francia y otros paises de lengua francesa. Cádiz, : 1998  

Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
199.1 KB Auxiliary selection / Mateu Fontanals, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
Auxiliary selection is a complex interface phenomenon that has beenclaimed to be sensitive to factors ranging from (in)transitivity, argument structure(cf. unaccusativity vs. unergativity), lexical semantics, andAktionsartto tense,modality, clausal aspect, and subject person. [...]
De Gruyter, 2016 (Manuals of Romance Linguistics ; 10)
Manual of Grammatical Interfaces in Romance, 2016, p. 295-326  

Documents de recerca 8 registres trobats  
1.
2.3 MB Agreement and optionality : evidence from Spanish variation / Fernández Serrano, Irene ; Gallego, Ángel J., dir.
Aquesta tesi aborda la sintaxi de la concordança de nombre. Concretament, se centra en dos fenòmens de variació en espanyol: la discordança de nombre (DN), entesa com l'absència de concordança en contextos monoclausals i biclausals, i la hiperconcordança (HC), que consisteix en la concordança entre un element de l'oració principal i un de la subordinada, ignorat límits sintàctics convencionals. [...]
Esta tesis aborda la sintaxis de la concordancia de número. Concretamente, se centra en dos fenómenos de variación en español: la discordancia de número (DN), entendida como ausencia de concordancia en contextos monoclausales, y la hiperconcordancia (HC), que consiste en la concordancia entre un elemento de la oración principal y uno de la subordinada, ignorando límites sintácticos convencionales. [...]
This dissertation deals with the syntax of number agreement. It focuses on two phenomena of variation in Spanish: number unagreement (NU), understood as lack of agreement in a monoclausal configuration, and hyper-agreement (HA), a cross-clausal agreement relationship that ignores the conventional syntactic boundaries. [...]

2022  
2.
213 p, 2.5 MB Distinctness effects : on clitic and DP combinations / Colomina Samitier, Maria Pilar ; Brucart, José María, dir. ; Gallego, Ángel J., dir.
El objetivo de esta tesis es analizar dos fenómenos de acuerdo a lo que se conoce como efectos de distintividad. Con esta etiqueta nos referimos a aquellos escenarios en los que dos objetos que son demasiado semejantes aparecen en el mismo dominio sintáctico (Chomsky 2013, 2015, Moro 2000, Kayne 1994, Richards 2010, Hiraiwa 2010, Rizzi 1990). [...]
The goal of this dissertation is to analyze two phenomena under the called distinctness effects. With this label I refer to scenarios where two too similar syntactic objects are found in the same domain (see Chomsky 2013, 2015, Moro 2000, Kayne 1994, Richards 2010, Hiraiwa 2010, Rizzi 1990). [...]

2022  
3.
338 p, 4.5 MB La modalización del adjetivo capaz en español : Aspectos sintácticos y variación / Serret Lanchares, Silvia ; Hernanz, Ma. Lluïsa, dir. ; Gallego, Ángel J., dir.
Aquesta investigació se centra en el procés de modalització de l'adjectiu "capaz". Els objectius principals són, d'una banda, analitzar la sintaxi de la peça lèxica "capaz" des d'un punt de vista sincrònic i, d'altra banda, descriure el procés de modalització que ha operat sobre "capaz" des d'un punt de vista diacrònic. [...]
Esta investigación se centra en el proceso de modalización del adjetivo "capaz". Los objetivos principales son, por un lado, analizar la sintaxis de la pieza léxica "capaz" desde un punto de vista sincrónico y, por otro, describir el proceso de modalización que ha operado sobre "capaz" desde un punto de vista diacrónico. [...]
This dissertation focuses on the phenomenon of modalization of the adjective "capaz" ('capable' in Spanish) has been subject to. The main aims are, on the one hand, to analyse the syntax of the lexical item "capaz" from a synchronic point of view and, on the other, to describe the process of modalization that has operated on "capaz" from a diachronic point of view. [...]

2021  
4.
1003 p, 9.8 MB Veu i cas en la sintaxi de la causació i la reflexivització / Fontich Julia, Albert ; Mateu Fontanals, Jaume, dir.
Aquesta tesi té com a tema central la causació, tant la causació directa com la causació indirecta. En català, la causació directa s'expressa mitjançant els verbs causatius lèxics i la causació indirecta es realitza mitjançant la perífrasi verbal formada amb el verb causatiu fer. [...]
Esta tesis trata la causación, tanto la causación directa como la indirecta. En catalán, la causación directa se expresa mediante los verbos causativos léxicos y la causación indirecta se realiza mediante la perífrasis verbal formada con el verbo causativo hacer. [...]
The central theme of this thesis is causation, both direct and indirect. In Catalan, direct causation is expressed with lexical causative verbs, while indirect causation is realized by means of the periphrasis formed with the causative verb fer 'make' (causative construction). [...]

2021  
5.
87 p, 9.7 MB Propuesta didáctica para la enseñanza de las oraciones pasivas en secundaria / López Palacios, Diana ; Cánovas Hernández, Germán, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola
La forma de enseñar la gramática en secundaria no permite que el estudiante reflexione sobre la lengua, motivo por el cual la metodología y los ejercicios necesitan modernizarse teniendo en cuenta este aspecto. [...]
La forma d'ensenyar la gramàtica a secundària no permet que l'estudiant reflexioni sobre la llengua, motiu pel qual la metodologia i els exercicis necessiten modernitzar- tenint en compte aquest aspecte. [...]
The way of teaching grammar in secondary school does not allow the student to reflect on the language, which is why the methodology and exercises need to be modernized with this in mind. This work is a didactic proposal for the teaching of passive sentences in secondary school. [...]

2021
Grau en Estudis de Català i Espanyol [834]  
6.
43 p, 827.9 KB The Lexical Category of Adjective : Challenging the Traditional Notion / Quevedo, Víctor ; Tubau Muntaña, Susagna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Adjectives have always been considered the major lexical category that describes nouns and that it is gradable. However, many scholars claim that these characteristics are neither exclusive nor universal. [...]
Els adjectius han estat sempre considerats la categoria gramatical que descriu noms i que és graduable. Tanmateix, molts acadèmics afirmen que aquestes característiques no són ni exclusives ni universals. [...]
Los adjetivos siempre han sido considerados la categoría gramatical que describe nombres y que es graduable. Sin embargo, muchos académicos afirman que estas características no son ni exclusivas ni universales. [...]

2018
Grau en Estudis Anglesos [801]  
7.
31 p, 545.7 KB A Study on Conversion : Morphology-Syntax Boundary and Category Underspecification / Contreras Moreno, José Antonio ; Tubau Muntaña, Susagna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Framed in the boundary between morphology and syntax, this paper is an attempt to prove how a 'believed-to-be' morphological process known as conversion is actually of syntactic essence. Conversion is widely understood as a morphological process that involves no visible affixation. [...]
El fenomen de la conversió gramatical s'entén com un procés lingüístic emmarcat entre les disciplines de la sintaxi i la morfologia angleses. Aquest treball és un intent per demostrar que el caràcter sintàctic d'aquest fenomen pesa més que el morfològic, fent que aquest darrer no pugui ser una explicació possible del funcionament d'una conversió. [...]

2016
Grau en Estudis Anglesos [801]  
8.
107 p, 39.2 MB The syntax of embedded questions and its acquisition by L2 learners of english / González Fernández, Cynthia ; Llinàs i Grau, Mireia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
This paper explores the different mechanisms of English and Spanish in what question formation is concerned. L2 learners of English tend to apply Subject-Auxiliary Inversion in embedded contexts, where it is not necessary. [...]
Este estudio se centra en los distintos mecanismos que inglés y castellano utilizan para la formación de preguntas. L2 estudiantes de inglés tienden a utilizar la Inversión Sujeto-Auxiliar en oraciones interrogativas subordinadas, cuando no es necesario. [...]

2015
Grau en Estudis Anglesos [801]  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
40 p, 1.3 MB Vorkurs Deutsch. Materialien zum Propädeutikum Deutsch B / Doerr, Emmanuel Jean André (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
The main objective of this "preliminary course" for first-year students with partial level problems is to bring future students of German B, as their first foreign and working language in translation and interpreting, up to the appropriate level of German. [...]
El objetivo fundamental de este "Vorkurs", un curso preliminar para nuevos estudiantes con problemas parciales de nivel, es situar el futuro estudiante de las asignaturas de Alemán B, como primera lengua extranjera y de trabajo en Traducción e Interpretación, al nivel adecuado de Lengua Alemana. [...]
Hauptziel dieses "Vorkurses" für Studienanfänger mit partiellen Niveauproblemen ist es, die zukünftigen Studierenden der Fächer Deutsch B, als erste Fremd- und Arbeitssprache im Übersetzen und Dolmetschen, auf das entsprechende Niveau der deutschen Sprache zu bringen. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019 (Idioma B per a traductors i intèrprets (alemany). Materials docents)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.