Trobades de tardor:
Seminari d’Actualització científica i didàctica en
física i química per a la Secundària 2006
Valoració
Les
tardes dels dies 6 i 7 de setembre juntament amb la
jornada del 25 d’octubre han estat seguides en més
d’un 80% de les hores per professors i
professores. A part han participat molts més
professors a sessions aïllades sense ànim
d’aconseguir la certificació d’hores, aprofitant
simplement aquelles hores que els interessava o que
els seus horaris els permetia assistir.
La
qualitat de les ponències i de les experiències que
s’han presentat ha estat molt bona i han satisfet
les expectatives dels assistents.
Durant
la tarda del dia 6 de setembre s’ha cercat
l’actualització en temes de metodologia i de
didàctica. En la presentació d’experiències hi ha
hagut experiències clàssiques molt senzilles, a les
quals se’ls ha cercat l’adaptació i aplicabilitat
immediata a les classes de secundària per resoldre
les que tenen una bona diversitat d’alumnat. S’han
presentat també un bon conjunt d’experiències amb
noves tecnologies, pràctiques assistides per
ordinador, treballs amb simulacions i applets,
caceres del tresor, ús de les imatges digitals, etc.
Ha agradat especialment l’ús de les joguines en les
classes de física i química, els treballs sobre
meteorologia, tsunamis, tornados i terratrèmols.
La tarda
del dia 7 s’ha destinat a la presentació de les
línies de recerca que s’estan duent a terme en
l’Institut d’Investigacions Químiques i Ambientals
de Barcelona. El director de l’Institut, Dr. Àngel
Messeguer, juntament amb professors d’investigació
han presentat la panoràmica general de la recerca en
el centre i han dirigit la visita a les
instal·lacions. S’ha completat el programa amb tres
ponències referents a medi ambient: a) la
presentació dels principals centres d’interès de la
conselleria de Medi Ambient i habitatge, b) el
programa de les escoles verdes de Catalunya vist des
d’un institut de secundària i c) com es treballa en
un centre de recerca el concepte de química verda.
La
jornada del dia 25 d’octubre s’ha centrat en el
concepte d’educació per competències. Tant la
universitat com l’educació secundària estan
transformant la manera d’entendre la docència. Cal
un coneixement mutu dels dos col·lectius de
professorat per poder avançar en l’educació dels
mateixos ciutadans en etapes consecutives de la seva
formació. En el futur, uns seran més generalistes i
altres especialistes en alguna part de la ciència,
però tots tindran poder de decisió sobre temes
d’interès comú. Amb els indicadors de les proves
PISA com a referent, hem pogut compatir quin és
l’estat actual dels diversos ensenyaments i hem
debatut cap on evidenciem que s’han adreçar els
esforços d’adaptació i formació permanent del
professorat de física i química.
6 de
setembre: intercanvi d’experiències al Balmes.
7 de setembre: actualització científica a l’IIQA
25 d’octubre: jornada de física i química a l’IEC.
A dalt |