Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/101737
Aproximació bibliomètrica a la recerca catalana en comunicació (2007-2009)
Fernández Quijada, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat)

Data: 2011
Resum: Objectius. Determinar la situació de la recerca catalana en comunicació en el context espanyol a partir de l'anàlisi bibliomètrica de la producció en revistes científiques. Metodologia. S'apliquen indicadors bibliomètrics per a un període de tres anys (2007-2009) a una mostra de setze revistes de comunicació seleccionades mitjançant una triangulació de bases de dades bibliogràfiques. Les variables utilitzades han permès analitzar aspectes relatius als autors i la seva agregació per centres de recerca, a les revistes centrals per als autors catalans i a la influència que aquests reben a partir de les citacions generades. Complementàriament, s'aplica l'anàlisi de xarxes socials per encreuar algunes d'aquestes variables i obtenir dades i representacions addicionals de l'objecte d'estudi. Resultats. La recerca catalana representa al voltant d'un 15 % de la producció en les principals revistes espanyoles de comunicació i es genera principalment a la UAB, la URL i la UPF. De la recerca, també n'emergeix una llista de les principals revistes emprades pels investigadors catalans, així com les revistes que citen més sovint. Entre els elements que necessiten una potenciació hi ha la col·laboració interinstitucional i una major visibilitat de les revistes catalanes en el conjunt d'Espanya.
Resum: Objetivos. Determinar la situación de la investigación catalana en comunicación en el contexto español a partir del análisis bibliométrico de la producción en revistas científicas. Metodología. Se aplican indicadores bibliométricos para un período de tres años (2007–2009) a una muestra de dieciséis revistas de comunicación seleccionadas mediante una triangulación de bases de datos bibliográficas. Las variables utilizadas han permitido analizar aspectos relativos a los autores y a su agregación por centros de investigación, a las revistas centrales para los autores catalanes y a la influencia que éstos reciben a partir de las citas generadas. Complementariamente, se aplica el análisis de redes sociales para cruzar algunas variables y obtener datos y representaciones adicionales del objeto de estudio. Resultados. La investigación catalana representa alrededor del 15 % de la producción en las principales revistas españolas de comunicación y se genera principalmente en la UAB, la URL y la UPF. De la investigación también emerge una lista de las principales revistas utilizadas por los investigadores catalanes, así como las revistas que citan más a menudo. Entre los elementos que necesitan una potenciación están la colaboración interinstitucional y una mayor visibilidad de las revistas catalanas en el conjunto de España. Éstos y otros factores se apuntan como tareas pendientes para el desarrollo de la investigación en este campo.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català i castellà
Document: article ; publishedVersion
Matèria: Bibliometria ; Investigació ; Catalunya ; Recerca en comunicació
Publicat a: BiD, Núm. 26 (Jun. 2011) , ISSN 1575-5886

Adreça alternativa: http://www.ub.edu/bid/26/fernandez1.htm
DOI: 10.1344/105.000001730


13 p, 420.2 KB

Español
13 p, 421.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2012-12-03, darrera modificació el 2016-10-07



   Favorit i Compartir