Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/102148
L'aportació de Tomàs Cerdà en la introducció del càlcul diferencial i integral a l'Espanya del segle XVIII
Berenguer Clarià, Joaquim
Massa Esteve, Ma. Rosa, dir. (Universitat Politècnica de Barcelona. Departament de Matemàtica Aplicada I)
Nieto-Galan, Agustí, tutor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències (CEHIC))
Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciència

Data: 2011
Descripció: 79 p.
Resum: El desenvolupament del càlcul diferencial i integral com a disciplina científica a Europa durant el segle XVIII no és un tema nou. Però s'ha acostumat a enfocar la visió d'aquesta formació molt sovint des del “centre” i a partir de les grans figures com Isaac Newton o Gottfried Wilhelm Leibniz. En el present treball el protagonista potser, per a molts, no és una figura de primera línia; Tomàs Cerdà, és un ensenyant a Barcelona i a Madrid durant la segona meitat del segle XVIII, que “tradueix” al castellà autors anglesos, però que amb la seva pràctica està realment introduint el nou càlcul a Espanya i donant, de fet, una orientació d'aquesta nova disciplina als seus deixebles. El com i per què Cerdà decideix quin serà el seu guia en la introducció del càlcul diferencial i integral i quines seran les seves pròpies aportacions en aquesta labor seran els temes centrals del nostre treball. La nostra tasca ha anat, així doncs, a entendre millor, el procés de divulgació del coneixement científic, veient-lo en tot moment com formant part activa del mateix procés de construcció d'aquest coneixement.
Resum: The development of Differential and Integral Calculus in the eighteenth century in Europe as a scientific discipline is not a new topic. But it has often used to focus the view of this topic from the “centre” and from the well known scientists as Isaac Newton or Gottfried Wilhelm Leibniz. The main character in this project maybe, for many people, is not a well known figure; Tomàs Cerdà is a teacher in Barcelona and in Madrid during the last half of the eighteenth century, who “translates” English authors to Spanish, but, with his practice, he is really introducing the new Calculus in Spain and giving orientation on this new discipline to his disciples. The main topics of our paper will be how and why Cerdà decides who will be his guide on the introduction of Differential and Integral Calculus and which will be his own contributions in this work. Then, our task has focused on a better understanding of popularisation process of scientific knowledge, always in a way where this one is an active part of the building process of this knowledge.
Drets: L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: Creative Commons
Llengua: Català.
Document: masterThesis
Matèria: Cerdà, Tomàs, 1715-1791 ; Càlcul -- Espanya -- Història -- S. XVIII ; Càlcul diferencial -- Ensenyament -- Espanya -- Història -- S. XVIII ; Càlcul integral -- Ensenyament -- Espanya -- Història -- S. XVIII

Adreça alternativa: http://hdl.handle.net/2072/203635


Resum
1 p, 66.8 KB

Treball
79 p, 4.8 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències > Centre d'Història de la Ciència (CEHIC)
Documents de recerca > Treballs de recerca i projectes de final de carrera

 Registre creat el 2012-12-11, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir