From AGT to SDT, from athletes to coaches : refocussing the study of sport motivation
Alcaraz Garcia, Saül (Universitat Autònoma de Barcelona)
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut)
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Cruz Feliu, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)

Date: 2014
Abstract: The present research describes how the study of sport motivation has evolved over the last three decades. Two main trends are observed. On the one hand, the theoretical framework most used in the study of sport motivation has changed from Achievement Goal Theory (AGT) to Self-Determination Theory (SDT). On the other hand, in the recent years researchers have begun to analyse not only athletes' sport experiences but also coaches' sport experiences. In this paper, we briefly present AGT and SDT and then we move on to review the research conducted by international and Spanish groups that we find important to understand how the study of sport motivation has been developed. In addition, we present how the Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE) has adapted to the changes described. Finally, we offer avenues for future research in the field of sport motivation.
Abstract: La presente investigación describe cómo el estudio de la motivación deportiva ha evolucionado a lo largo de las últimas tres décadas. En este tiempo, se pueden observar dos tendencias principales. Por un lado, el marco teórico más utilizado en el estudio de la motivación deportiva ha pasado de ser la Teoría de las Metas de Logro (AGT, por sus siglas en inglés) a ser la Teoría de la Autodeterminación (SDT, por sUs siglas en inglés). Y por el otro lado, recientemente se ha podido apreciar una tendencia de los investigadores a estudiar no sólo las experiencias de los deportistas, sino también las de los entrenadores. En este trabajo, repasamos en primer lugar los aspectos clave de la AGT y la SDT, para posteriormente detallar algunas investigaciones realizadas por grupos tanto internacionales como españoles que consideramos relevantes para entender cómo ha evolucionado el estudio de la motivación deportiva. Adicionalmente, presentamos cómo el Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE) se ha adaptado a estos cambios. Por último, ofrecemos posibles líneas de investigación futura para el estudio de la motivación deportiva.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Achievement goal theory ; Self-determination theory ; Sport environment ; Goal orientation ; Behavioural regulations ; Teoría de las metas de logro ; Teoría de la autodeterminación ; Contexto deportivo ; Orientación motivacional ; Regulaciones conductuales
Published in: European Journal of Human Movement, Vol. 32 (2014) , p. 125-144, ISSN 2386-4095

Adreça alternativa: https://www.eurjhm.com/index.php/eurjhm/article/view/322


20 p, 201.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2014-09-23, last modified 2022-07-09



   Favorit i Compartir