Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/134418
Sistemes d'informació geogràfica [100735]
Badia Perpinyà, Anna
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Data: 2015-16
Pla d'estudis: Arqueologia [811] ; Geografia i ordenació del territori [826] ; Geografia i ordenació del territori [824]
Titulació: Arqueologia [2500241] ; Geografia i ordenació del territori (modalitat presencial) [2501002]
Resum: ESTUDIANTS DEL GRAU DE GEOGRAFIA I ORDENACIÓ DEL TERRITORI La finalitat de l'ensenyament dels Sistemes d'Informació Geogràfica (SIG) és assolir uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics. Aquesta assignatura és una introducció al domini dels SIG i, a nivell general, de la informació geogràfica. No es pretén entrenar en un programari específic, sinó comprendre aspectes fonamentals relatius a la naturalesa de la informació geogràfica i a com tractar i analitzar les dades localitzades sobre el territori. En finalitzar aquesta assignatura cal saber aplicar els coneixements les aptituds assolides, a través de la consolidació dels aspectes tant teòrics com pràctics desenvolupats, a les necessitats d'aplicació plantejades des d'altres assignatures. Això implica no només saber com utilitzar els SIG, sinó comprendre què es fa en utilitzar-los i per què s'utilitzen. Amb aquest objectiu es planteja una doble finalitat associada al contingut teòrico-pràctic de l'assignatura. Per un costat, el context conceptual que gira al voltant dels SIG, i, per l'altre, el conjunt d'habilitats que requereix l'ús dels SIG. A nivell general es pretén que se sàpiga i comprengui què són els SIG, per què serveixen, com funcionen i quan han de ser utilitzats. A nivell conceptual es formulen els següents objectius: - comprendre la naturalesa dels sistemes d'informació geogràfica (definició i característiques) 1 Sistemes d'informació geogràfica 2015 - 2016 - conèixer i comprendre els dos models de dades utilitzats per representar la realitat (models de dadesvectorial i ràster) - conèixer i comprendre com s'incorpora, estructura i emmagatzema la informació geogràfica - conèixer i comprendre les principals funcions de manipulació i anàlisi dels SIG portades a terme per a resoldre diferents interrogants - conèixer les principals fonts de dades dels SIG - conèixer les principals aplicacions dels SIG En el segon cas, l'adquisició d'habilitats per poder utilitzar un SIG, no pretén mostrar la tècnica per la tècnica, sinó conscienciar els alumnes de què es pot fer, com fer-ho i en què aplicar-ho. Els objectius podem concretar-los de la següent forma: - entendre i saber aprofitar els sistemes d'informació com a instrument per a obtenir respostes a determinats tipus de preguntes - saber quins tipus d'operacions són adequats en cada cas per a resoldre determinades necessitats - adquirir experiència pràctica en la resolució de problemes característics de la disciplina geogràfica i territorial A partir dels objectius definits anteriorment es pretén que hi hagi una interacció continuada entre teoria i pràctica. ESTUDIANTS DEL GRAU D'ARQUEOLOGIA Els sistemes d'informació geogràfica són un instrument de treball molt útil en arqueologia, tant per a les tasques de gestió i consulta de les dades de prospecció i d'intervenció arqueològica, com en les tasques posteriors d'anàlisi, d'interpretació i de presentació cartogràfica de resultats. D'acord amb aquesta finalitat l'assignatura té tres objectius específics: 1. Proporcionar els fonaments per a la comprensió del funcionament i la correcta utilització dels sistemes d'informació geogràfica i dels sistemes de gestió de bases de dades, tant alfanumèriques com espacials. 2. Proporcionar un coneixement sistemàtic de les principals metodologies i operacions d'anàlisi d'informació geoespacial dels sistemes d'informació geogràfica aplicables a l'anàlisi arqueològica, mitjançant exemples i casos d'aplicació específicament arqueològics. 3. Proporcionar un coneixement ampli dels diferents tipus d'aplicacions dels sistemes d'informació geogràfica en Arqueologia, tant de gestió de la informació procedent de la prospecció i de la intervenció arqueològica, com d'anàlisi del paisatge arqueològic i de modelització de la localització de jaciments arqueològics, per mitjà d'un nombre suficient casos d'estudi.
Llengua: Català.



Català
7 p, 33.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2015-07-22, darrera modificació el 2015-10-21



   Favorit i Compartir