Abstract: |
Aquest mòdul ofereix formació conceptual i l'estat actual de la recerca capdavantera en una de les preguntes més controvertides i apassionants de la variabilitat humana normal i anormal: el debat "gens-ambient" o "herència-aprenentatge"; en essència, una pregunta essencial sobre els orígens de la nostra manera de ser i de patir. El seu focus és essencialment etiològic, la qual cosa completa l'escassa formació coberta per la formació de Grau d'un dels aspectes indispensables en la formació clínica i investigadora de qualsevol professional de la Psicologia. Les persones mantenim, al llarg de la vida, un complex procés dinàmic d'intercanvi continuat entre els nostres gens, biologia, temperament i entorn. Les evidències científiques assenyalen que la clau per conèixer la gènesi dels trastorns psicològics resideix en l'anàlisi d'aquesta complexa interacció. L'estudi independent de cadascun d'aquests components és indispensable però, al seu torn, deixa de costat un element essencial que fins ara ha estat molt poc atès: la seva interacció. L'objectiu d'aquest mòdul és el d'adquirir coneixements sobre el procés dinàmic que s'estableix entre la biologia i psicologia dels subjectes i el seu entorn al llarg de la vida, prestant especial atenció a aquells processos que incideixen en el desenvolupament d'un trastorn psicològic. A més, es pretén ajudar a l'estudiant al fet que integri els coneixements acumulats de diverses disciplines (per ex. psicobiología, psicologia social, clínica, evolutiva…) en una visió comprehensiva de la gènesi del sistema cervell-ment i les seves alteracions. Es treballaran conceptes com la genètica, biologia, temperament, ambient, estressors remots, esdeveniments vitals,interacció genètic-ambiental, detecció de marcadors biològics (neuroimatge, marcadors genètics, marcadors hormonals), vincle afectiu, cicle evolutiu, neuropsicologia. |