Trajectòries desiguals d'accés a la universitat: un estudi qualitatiu de les decisions dels i les joves
Llos Casadellà, Berta
Castejón, Alba, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Date: 2019
Description: 48 pag.
Abstract: Les desigualtats educatives són un motiu de preocupació en el camp de la investigació educativa, atesa la importància del seu estudi per al foment de la prosperitat social en general, i per a la cerca de qualitat del sistema educatiu en particular. Concretament, l'educació superior es configura com un espai on aquestes desigualtats podrien veure's reduïdes, degut al recent procés d'expansió de l'educació superior tant en el context global, com específicament en els territoris de parla catalana. Tanmateix, les dades apunten que tot i l'augment i diversificació d'alumnat present a la universitat, no s'aconsegueixen superar les desigualtats en termes de classe social. A partir d'aquest context, el propòsit de l'estudi que es presenta, és l'anàlisi i comprensió de les trajectòries educatives amb accés a la universitat, per tal d'identificar quins són els diferents factors que han influït en la construcció d'aquestes, a així com les lògiques d'accés que han portat a cada jove a cursar uns estudis universitaris concrets. Mitjançant una metodologia qualitativa, basada en la realització d'entrevistes a joves de primer cicle (primer o segon de carrera), de diferents àrees de coneixement, que estudien a la Universitat Autònoma de Barcelona, es pretén indagar en les explicacions i lògiques subjacents a les pràctiques, més enllà dels resultats educatius o les regularitats estadístiques que ofereixen els informes de les institucions acadèmiques. Els resultats globals de l'anàlisi apunten que és de rellevant importància tenir en compte cada un dels elements que interaccionen en la construcció de la trajectòria, entre el subjecte i els agents del seu entorn, d'entre els quals destaca el rendiment acadèmic, la relació amb el context tant social com escolar, i les situacions personals que emergeixen. A més, s'identifica com aquests elements estan estretament vinculats als mecanismes familiars que, en funció de l'origen social, s'articulen, i que s'acaben traduint, en el moment de transició a la universitat, en lògiques específiques que majoritàriament responen a expectatives i aspiracions de classe.
Abstract: En el campo de la investigación educativa, las desigualdades son una preocupación, por la importancia de su estudio en relación al fomento de la prosperidad social general, y por la investigación de la calidad educativa en particular. Concretamente, la educación superior se configura como un espacio donde estas desigualdades podrían verse reducidas debido al reciente proceso de expansión de la educación superior, tanto a nivel global como también específicamente en los territorios de habla catalana. Aun así, los datos apuntan a que, aunquehaya habido un aumento y una diversificación del presente alumnado en la universidad, nose consiguen superar las desigualdades en términos de clase social. A partir de este contexto,el estudio que se presenta a continuación tiene como objetivo analizar y comprender las trayectorias educativas del presente alumnado universitario, para identificar los diferentesfactores que han influido en la construcción de las mismas, y las lógicas de acceso que han llevado a cada joven a cursar unos estudios universitarios concretos. Este estudio se desarrolla mediante una metodología cualitativa, basada en la realización de entrevistas a jóvenes de primer ciclo de diferentes áreas de conocimiento, que estudian en la Universidad Autónoma de Barcelona. Se pretende indagar en las explicaciones y lógicas subyacentes en las prácticas, más allá de los resultados educativos o las regularidades estadísticas que ofrecen los informes de las instituciones académicas. Los resultados globales del análisis apuntan que es de suma relevancia tener en cuenta cada uno de los elementos que interaccionan en la construcción de la trayectoria, entre el sujeto y los agentes de su entorno. De éstos, destacan el rendimiento educativo, la relación con el contexto tanto social como escolar, y las situaciones personales que acontecen. Además, se identifica que estos elementos están estrechamente vinculados a los mecanismos familiares que, en función del origen social, se articulan y se acaben traduciendo, en el momento de transición a la universidad, en lógicas específicas que mayoritariamente responden a expectativas y aspiraciones de clase.
Abstract: Educational inequalities are a matter of concern in the field of educational research, since the study of this topic can help to the promotion of social prosperity in general, and for the quality of the educational system in particular. Specifically, higher education is a context where these inequalities could be reduced due to the recent process of expansion of higher education, both globally and specifically in Catalan-speaking territories. However, the data indicate that although there has been an increase and diversification of the present student body at the university, inequalities in terms of social class cannot be overcome. From this context, the purpose of the study that is presented is the analysis and understanding of the educational pathways with access to the university, in order to identify which are the different factors that have influenced the construction of the pathways, as well as the access reasons that have led each young person to take a concrete university study. This study is developed by means of a qualitative methodology, based on the conduct of interviews with first cycle young peoplefrom different areas of knowledge, who study at the Autonomous University of Barcelona. The aim is to investigate the explanations and reasons underlying the practices, beyond the educational results or the statistical regularities offered by the reports of the academic institutions. The overall results of the analysis indicate that it is extremely important to take into account each of the elements that interact in the construction of the educational paths,considering the subject and the relevant actors who is connected with. Among the elements,the track records, the relationship with both the social and school context, and the personal situations that occur, stand out. In addition, it has been found that these elements are closely linked to family mechanisms that, depending on social origin, are used and eventually translated, at the time of transition to university, into specific speeches and decisions that mostly respond to class expectations and aspirations.
Note: Premi UAB de la Fundació Autònoma Solidària (FAS) als millors Treballs de Fi de Grau sobre desenvolupament sostenible i justícia global. 3a Edició, curs 2018/2019
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Studies: Pedagogia [2500261]
Study plan: Grau en Pedagogia [825]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Trajectòries ; Desigualtats educatives ; Lògiques d'accés ; Origen social ; Trayectorias ; Desigualdades educativas ; Lógicas de acceso ; Pathways ; Educational inequalities ; Access reasons ; Social background



48 p, 2.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Bachelor's degree final projects award-winning
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Education Sciences. TFG

 Record created 2020-02-03, last modified 2022-05-19



   Favorit i Compartir