The second level of St. Bonaventure's Transcendent Aesthetics : speculating the divine Trinity through the good
Salvador González, José María (Universidad Complutense de Madrid)

Additional title: El segon nivell de l'Estètica transcendent de Sant Bonaventura : especulant la Trinitat divina a través d'el Bé
Additional title: O segundo nível da estética transcendente de São Boaventura : especulando a Trindade divina pelo Bem
Additional title: El segundo nivel de la Estética trascendente de San Buenaventura : especulando la Trinidad divina a través del Bien
Date: 2020
Abstract: After pointing out that St. Bonaventure of Bagnoregio conceives his Aesthetics as a free way to be able to ascend contemplatively towards God, this article seeks to explain the surprising and ingenious "arguments" (deeply imbued by faith) that this author proposes to base the second level of the "transcendent" stage of his peculiar Aesthetics. In the first four levels of his Aesthetics, Bonaventure establishes this initial ascent to God by considering the external beings of the material world as vestiges of the Creator (first and second levels), and then by examining our mind as an image of God, in which he can be seen reflected in a mirror (third and fourth levels). St. Bonaventure states that in the third stage of his Aesthetics (the "transcendent" stage), the human mind can look over itself to speculate on God in his essential property as the Supreme Being (fifth level) and in his personal properties as highest Good (sixth level). Our article focuses exclusively on the expression of this sixth level of Bonaventurian Aesthetics.
Abstract: Tras señalar que San Buenaventura de Bagnoregio concibe su estética como un camino expedito para poder ascender contemplativamente hacia Dios, el presente artículo busca explicar los sorprendentes e ingeniosos "argumentos" (profundamente imbuidos por la fe) que dicho autor propone para fundamentar el segundo nivel del estadio "trascendente" de su peculiar Estética. En los cuatro primeros niveles de su Estética, Buenaventura fundamenta ese inicial ascenso a Dios mediante la consideración de los seres externos del mundo material como vestigios del Creador (primero y segundo niveles), y luego mediante la consideración de nuestra propia mente como imagen de Dios, en la que este se puede ver reflejado como en un espejo (tercer y cuarto niveles). San Buenaventura afirma que, en el tercer estadio de su Estética (el estadio "trascendente"), la mente humana puede mirar por encima de ella misma, para especular a Dios en su propiedad esencial como el Ser Supremo (quinto nivel) y en sus propiedades personales como Bien Sumo (sexto nivel). Nuestro artículo se concentra exclusivamente en la exposición de este sexto nivel de la Estética bonaventuriana.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Theology ; Trinity ; Christ ; Good ; Contemplation ; St. Bonaventure ; Teología ; Trinidad ; Cristo ; Bien ; Contemplación ; San Buenaventura
Published in: Mirabilia, Núm. 31 (2020) , p. 741-755, ISSN 1676-5818

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Mirabilia/article/view/377919


15 p, 353.7 KB

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 Record created 2020-12-19, last modified 2022-09-03



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