Título variante: |
Creative pedagogies to survive the 'mercurial path' of educational change : flexible curricula, diversity of learning and identities under transformation |
Fecha: |
2019 |
Resumen: |
Les històries de la creativitat ens permeten comprendre quines retòriques són les que incorpora l'educació escolar en l'actualitat, així com situar el predomini d'una visió que s'associa amb la innovació, les tecnologies i les indústries creatives. En aquest article abordaré els principals condicionants, estratègies i resultats que són coincidents entre els informes, projectes i recerques que han examinat les aules creatives, durant més d'una dècada al llarg del segle XXI en el context anglosaxó. D'altra banda, entre les tendències de les pedagogies contemporànies, n'hi ha que constitueixen una forma creativa de resistir a la «via de Mercuri» del canvi educatiu en el capitalisme financer (Hargreaves, 2010, 2011). Per aquest motiu, exploraré el sentit experimental de la pedagogia de l'esdeveniment, el currículum com a rizoma i la classe com a heterotopia, com a exemples de pedagogies creatives de supervivència. Si posem atenció als discursos de la creativitat, a les pedagogies creatives i a l'educació per a la reativitat, podrem assenyalar els desafiaments del canvi en les polítiques, les organitzacions i les identitats docents a Catalunya necessaris per potenciar els aprenentatges creatius a les escoles. |
Resumen: |
Stories of creativity enable an understanding of the rhetoric that are incorporated into present-day school education. They also make it possible to situate the dominant vision of creativity associated with innovation, technology and creative industries. In this paper, I deal with the main determining factors, strategies and results that appear to be recurrent in the reports, projects and research which have examined creative classrooms for over a decade in the 21st century in the Anglo-Saxon context. Likewise, considering the trends of contemporary pedagogies, there are approaches that constitute creative modes of resisting the "mercurial path" of educational change in financialized capitalism (Hargreaves, 2010, 2011). For this reason, I explore the experimental sense of pedagogy of the event, the curriculum as a rhizome and the classroom as a heterotopia, as examples of creative pedagogies of survival. If we focus on discourses of creativity, on creative pedagogies and on education for creativity, we can highlight the challenges of change in policies, organizations and teachers' identities in Catalonia, which are necessary to promote creative learning in schools. |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: |
Català |
Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Materia: |
Pedagogies creatives ;
Canvi educatiu ;
Currículum ;
Aprenentatges creatius ;
Identitats ;
Creative pedagogies ;
Educational change ;
Curriculum ;
Creative learning ;
Identities |
Publicado en: |
Revista Catalana de Pedagogia, Núm. 16 (2019) , p. 17-39, ISSN 2013-9594 |