Evolució [100770]
Ruiz-Herrera Moreno, Aurora Manuela
Martinez Alonso, Maria Ramos
Salazar Ciudad, Isaac
Roquet Ruiz, Cristina
Pereira Dos Santos, Cristina Maria
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Biociències

Títol variant: Evolution
Títol variant: Evolución
Data: 2023-24
Resum: El concepte devolució per selecció natural de Charles Darwin és una de les idees més revolucionàries del pensament occidental. OBJECTIUS GLOBALS: a) Suscitar una preocupació vital per l'evolució com a marc conceptual d'explicació capaç de proporcionar una visió sintètica de la natura, i d'exercir una influència decisiva sobre la comprensió d'un mateix, i la seva posició i esdevenir el cosmos. b) Proporcionar un coneixement sòlid i integrat del nucli de la teoria evolutiva moderna i les seves implicacions -antropològiques, sociològiques, filosòfiques- més rellevants, i de com aquest coneixement ha arribat a ser i continua expandint-se per mitjà de la creativitat, el mètode científic rigorós , i la cooperació entre investigadors, dins del context cultural i social de cada moment. c) Exposició a la incertesa associada al canvi i les múltiples perspectives del coneixement i de la realitat, davant de les quals difícilment es pot donar una resposta senzilla i única. Capacitació en la tolerància davant de l'ambigüitat, i els diversos estils d'aprendre a aprendre i aprofundir en el significat de la realitat. d) Foment de l'autonomia intel·lectual i independència personal creativa en la recerca i l'adquisició de coneixement, transmetent una actitud crítica constructiva cap a l'evolució, que condueixi al qüestionament permanent de qualsevol afirmació relativa a aquesta teoria, i en general de qualsevol coneixement i forma de saber o actuació a la llum de les intencions i interessos subjacents. e) Ensenyar a traslladar plantejaments teòrics a situacions concretes, demostrant l'aplicabilitat de la teoria evolutiva (p. ex. en ciències de la salut, agricultura i conservació), i l'impacte positiu que un ciutadà amb un coneixement sòlid d'aquesta matèria pot tenir a la societat. OBJECTIUS FORMATIUS: a) Desenvolupament de competències sintàctics i semàntiques per a la transmissió d'idees evolutives amb rigor, evitant teleologismes del llenguatge. L'evolució és un procés històric contingent, sense finalitat ni direcció. b) Adquisició d'una perspectiva de totes les disciplines biològiques articulades en un marc conceptual coherent devolució de la vida sobre la Terra. c) Coneixement de la història i relacions socials del pensament evolutiu, incloent-hi les discussions més recents sobre la necessitat de revisió de la Nova Síntesi. La teoria de l'evolució biològica se sol identificar únicament amb la figura de Charles Darwin. d) Coneixement de les proves empíriques principals sobre les quals es fonamenta la teoria evolutiva moderna. L'evolució biològica és una teoria científica tan sòlida que a la pràctica pot ser considerada com un fet. e) Coneixement de les principals teories sobre l'origen de la vida, la naturalesa del darrer ancestre comú i la història de la seva diversificació (extinció) en les formes de vida presents, fent èmfasi en les grans transicions evolutives, en connexió amb la dinàmica del planeta. El propòsit de la biologia evolutiva és interpretar fenòmens que no poden ésser compresos sense conèixer el passat. 2 f) Comprensió dels conceptes i aproximacions metodològiques bàsiques (basadesen premisses tàcites, basades en models explícits) per a la inferència de relacions evolutives (genealogies, filogènies) entre organismes a diferents nivells taxonòmics (poblacions, espècies, categories d'ordre superior), i la datació (rellotges moleculars), a partir de caràcters de naturalesa diversa (seqüències genètiques, marcadors moleculars, propietats fisiològiques o anatòmiques). g) Comprensió del mètode d'anàlisi evolutiu. En sentit ampli, l'evolució és descendència amb modificació. Organismes evolutivament més emparentats tendeixen a presentar propietats biològiques més semblants. Mitjançant l'enfocament evolutiu és possible predir la biologia d'un organisme per comparació amb organismes emparentats i al contrari, la comparació és el mètode més general dindagació en les regularitats del canvi evolutiu. h) Comprensió de la base genètica de l'evolució (variants estructurals vs. variants reguladores) i les connexions entre evolució i desenvolupament. i) Comprensió de les causes i mecanismes del procés evolutiu en les dues dimensions: anagènesi i cladogènesi, integrant les aproximacions clàssiques a l'estudi de l'evolució amb les tècniques modernes d'anàlisi genètica (seqüències genètiques, marcadors moleculars, manipulació genètica) i bioinformàtic (anàlisi comparatiu de seqüències). j) Comprensió de la naturalesa i la diversitat humanes, i les connexions iinterrelacions de la nostra espècie en l'esquema evolutiu de la vida sobre la Terra. k) Comprensió de la biologia evolutiva no com a disciplina d'interès exclusivament formal, sinó com a coneixement fonamental amb implicacions pràctiques a múltiples àrees. El ràpid avenç de la biologia evolutiva ha disparat el desenvolupament de potents tecnologies per al monitoratge de lasalut, compliment de la llei, agricultura, ecologia, i el tractament de tota mena de problemes de disseny i optimització.
Resum: The concept of evolution by natural selection of Charles Darwin is one of the most revolutionary ideas of Western thought. GLOBAL OBJECTIVES: a) To raise a vital concern for evolution as a conceptual framework of explanation capable of providing a synthetic view of nature, and of exerting a decisive influence on the understanding of oneself, and one's position in the future of our planet. b) To provide a solid and integrated knowledge of the core of modern evolutionary theory and its most relevant implications - anthropological, sociological, philosophical. To appreciate how this knowledge comes about and continues to expand through the creativity, the rigorous scientific method, and the cooperation among researchers, within the cultural and social context of each moment. c) To face the uncertainty associated with change and the multiple perspectives of knowledge and reality. d) Promotion of intellectual autonomy and personal creative independence in the search and acquisition of knowledge. e) To transfer theoretical approaches to concrete situations, demonstrating the applicability of evolutionary theory (e. g. in health sciences, agriculture and conservation), and the positive impact that a citizen with a solid knowledge of this subject can have in society. TRAINING OBJECTIVES: a) Development of syntactic-semantic skills for the transmission of evolutionary ideas with rigour, avoiding teleologisms of language. Evolution is a contingent historical process, without purpose or direction. b) Acquisition of a perspective of all the biological disciplines articulated ina coherent conceptual frame of evolution of the life on the Earth. c) Knowledge of the history and social relations of evolutionary thought, including the most recent discussions on the need for revision of the New Synthesis. The theory of biological evolution is usually identified only with the figure of Charles Darwin. 2 d) Knowledgeof the main empirical evidence on which modern evolutionary theory is based. Biological evolution is such a solid scientific theory that in practice it can be considered a fact. e) Knowledge of the main theories on the origin of life, the nature of the last common ancestor and the history of its diversification (extinction) in present life forms, emphasizing the great evolutionary transitions, in connection with the dynamics of the planet. The purpose of evolutionary biology is to interpret phenomena that cannot be understood without knowing the past. f) Understanding of basic methodological concepts and approaches (based on tacit premises, based on explicit models) for the inference of evolutionary relationships (genealogies, phylogenies) between organisms at different taxonomic levels (populations, species, higher order categories), and its dating (molecular clocks), from characters of diverse nature (genetic sequences, molecular markers, physiological or anatomical properties). g) Understanding of the method of evolutionary analysis. In a broad sense, evolution is offspring with modification. Evolutionarily more related organisms tend to have more similar biological properties. Through the evolutionary approach it is possible to predict the biology of an organism by comparison with related organisms and on the contrary, the comparison is the most general method of inquiry into the regularities of evolutionary change. h) Understanding of the genetic basis of evolution (structural variants vs. regulatory variants) andthe connections between evolution and development. i) Understanding the causes and mechanisms of the evolutionary process in its two dimensions: anagenesis and cladogenesis, integrating classical approaches to the study of evolution with modern techniques of genetic analysis (genetic sequences, molecular markers, genetic manipulation) and bioinformatics (analysis sequence comparison). j) Understanding of human nature and diversity, and the connections and interrelationships of our species in the evolutionary scheme of life on Earth. k) Understanding of evolutionary biology not as a discipline of exclusively formal interest, but as fundamental knowledge with practical implications in multiple areas. The rapid advancement of evolutionary biology has sparked the development of powerful technologies for health monitoring, law enforcement, agriculture, ecology, and the treatment of all kinds of design and optimization problems.
Resum: El concepto de evolución por selección natural de Charles Darwin es una de las ideas más revolucionarias del pensamiento occidental. OBJETIVOS GLOBALES: a) Suscitar una preocupación vital por la evolución como marco conceptual de explicación capaz de proporcionar una visión sintética de la naturaleza, y de ejercer una influencia decisiva sobre la comprensión de uno mismo, y su posición y devenir en el cosmos. b) Proporcionar un conocimiento sólido e integrado del núcleo de la teoría evolutiva moderna y sus implicaciones -antropológicas, sociológicas, filosóficas- más relevantes, y de cómo este conocimiento ha llegado a ser y continúa expandiéndose por medio de la creatividad, el método científico riguroso, y la cooperación entre investigadores, dentro del contexto cultural y social de cada momento. c) Exposición a la incertidumbre asociada al cambio y las múltiples perspectivas del conocimiento y de la realidad, ante las cuales difícilmente puede darse una respuesta sencilla y única. Capacitación en la tolerancia ante la ambigüedad, y los diversos estilos de aprender a aprender y profundizar en el significado de la realidad. d) Fomento de la autonomía intelectual e independencia personal creativa en la búsqueda y adquisición de conocimiento, transmitiendo una actitud crítica constructiva hacia la evolución, que conduzca al cuestionamiento permanente de cualquier afirmación relativa a esta teoría, y en general de cualquier conocimiento y forma de saber o actuación a la luz de las intenciones e intereses subyacentes. e) Enseñar a trasladar planteamientos teóricos a situaciones concretas, demostrando la aplicabilidad de la teoría evolutiva (p. ej. en ciencias de la salud, agricultura y conservación), y el impacto positivo que un ciudadano con un sólido conocimiento de esta materia puede tener en la sociedad. OBJETIVOS FORMATIVOS: a) Desarrollo de competencias sintáctico-semánticas para la transmisión de ideas evolutivas con rigor, evitando teleologismos del lenguaje. La evolución es un proceso histórico contingente, sin finalidad ni dirección. 2 b) Adquisición de una perspectiva de todas las disciplinas biológicas articuladas en un marco conceptual coherente de evolución de la vida sobre la Tierra. c) Conocimiento de la historia y relaciones sociales del pensamiento evolutivo, incluyendo las discusiones más recientes sobre la necesidad de revisión de la Nueva Síntesis. La teoría de la evolución biológica suele identificarse únicamente con la figura de Charles Darwin. d) Conocimiento de las pruebas empíricas principales sobre las que se fundamenta la teoría evolutiva moderna. La evolución biológica es una teoría científica tan sólida que en la práctica puede ser considerada como un hecho. e) Conocimiento de las principales teorías sobre el origen de la vida, la naturaleza del último ancestro común y la historia de su diversificación (extinción) en las formas de vida presentes, haciendo énfasis en las grandes transiciones evolutivas, en conexión con la dinámica del planeta. El propósito de la biología evolutiva es interpretar fenómenos que no pueden ser comprendidos sin conocer el pasado. f) Comprensión de los conceptos y aproximaciones metodológicas básicas (basadas en premisas tácitas, basadas en modelos explícitos) para la inferencia de relaciones evolutivas (genealogías, filogenias) entre organismos a diferentes nivelestaxonómicos (poblaciones, especies, categorías de orden superior), y su datación (relojes moleculares), a partir de caracteres de naturaleza diversa (secuencias genéticas, marcadores moleculares, propiedades fisiológicas o anatómicas). g) Comprensión del método de análisis evolutivo. En sentido amplio, la evolución es descendencia con modificación. Organismos evolutivamente más emparentados tienden a presentar propiedades biológicas más similares. Mediante el enfoque evolutivo es posible predecir la biología de un organismo por comparación con organismos emparentados y al contrario, la comparación es el método más general de indagación en las regularidades del cambio evolutivo. h) Comprensión de la base genética de la evolución (variantes estructurales vs. variantes reguladoras) y las conexiones entre evolución y desarrollo. i) Comprensión de las causas y mecanismos del proceso evolutivo en sus dos dimensiones: anagénesis y cladogénesis, integrando las aproximaciones clásicas al estudio de la evolución con las técnicas modernas de análisis genético (secuencias genéticas, marcadores moleculares, manipulación genética) y bioinformático (análisis comparativo de secuencias). j) Comprensión de la naturaleza y diversidad humanas, y las conexiones e interrelaciones de nuestra especie en el esquema evolutivo de la vida sobre la Tierra. k) Comprensión de la biología evolutiva no como disciplina de interés exclusivamente formal, sino como conocimiento fundamental con implicaciones prácticas en múltiples áreas. El rápido avance de la biología evolutiva ha disparado el desarrollo de potentes tecnologías para la monitorización de la salud, cumplimiento dela ley, agricultura, ecología, y el tratamiento de todo tipo de problemas de diseño y optimización.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Biologia [2500250]
Pla d'estudis: Grau en Biologia [812]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 117.2 KB

Anglès
8 p, 116.3 KB

Castellà
8 p, 117.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2023-07-07, darrera modificació el 2023-09-16



   Favorit i Compartir