"Un Tsunami que et sobrepassa". Emocions de docents inclusius d'educació primària davant incidents crítics
Grajera Ortega, Maria
Álvarez Valdivia, Ibis Marlene, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Publicación: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Resumen: Aquest treball té l'objectiu de descriure les emocions que experimenten docents d'Educació Primària durant els incidents crítics sorgits arran de treballar amb infants amb necessitats educatives específiques a les seves aules. La metodologia emprada ha estat exploratòria descriptiva amb un disseny mixt quantitatiu-qualitatiu amb major interès en les dades qualitatives. Els participants han estat un total de set docents d'Educació Primària voluntaris amb almenys dos anys d'experiència en escoles alineades amb l'educació inclusiva. Pel que fa a les tècniques de recollida de dades, s'ha fet ús de l'entrevista semiestructurada i un qüestionari adaptat del diferencial semàntic (Osgood et al. , 1957). A través d'ambdós instruments, s'ha recollit informació sobre els principals incidents crítics experimentats, les estratègies d'afrontament emprades i les emocions experimentades durant la gestió dels IC. L'anàlisi de les dades ha evidenciat que els incidents crítics descrits es relacionen amb comportaments disruptius de l'alumnat, i les estratègies d'afrontament utilitzades s'associen a la presència o la manca de violència. Finalment, s'ha evidenciat que les emocions més experimentades pels docents en aquestes situacions han estat la ira, la frustració, la tensió, l'aversió i l'esgotament.
Resumen: Este trabajo tiene como objetivo describir las emociones que experimentan docentes de Educación Primaria durante los incidentes críticos surgidos a raíz de trabajar con niños con necesidades educativas específicas en sus aulas. La metodología utilizada ha sido exploratoria descriptiva con un diseño mixto cuantitativo-cualitativo con mayor interés en los datos cualitativos. Los participantes han sido un total de siete docentes de Educación Primaria voluntarios con al menos dos años de experiencia en escuelas alineadas con la educación inclusiva. Por lo que respecta a las técnicas de recogida de datos, se ha hecho uso de la entrevista semiestructurada y un cuestionario adaptado del diferencial semántico (Osgood et al. , 1957). A través de ambos instrumentos, se ha recogido información sobre los principales incidentes críticos experimentados, las estrategias de afrontamiento utilizadas y las emociones experimentadas durante la gestión de los IC. El análisis de los datos ha evidenciado que los incidentes críticos descritos se relacionan con comportamientos disruptivos del alumnado, y las estrategias de afrontamiento utilizadas se asocian a la presencia o falta de violencia. Por último, se ha evidenciado que las emociones más experimentadas por los docentes en estas situaciones han sido la ira, la frustración, la tensión, la aversión y el agotamiento.
Resumen: The aim of this study is to describe the emotions experienced by primary school teachers during critical incidents arising from working with children with special educational needs in their classrooms. The methodology used was exploratory and descriptive with a mixed quantitative-qualitative design with a greater interest in qualitative data. The participants were a total of seven volunteer primary school teachers with at least two years of experience in schools aligned with inclusive education. In terms of data collection techniques, a semi-structured interview and a questionnaire adapted from the semantic differential (Osgood et al. , 1957) were used. Through both instruments, information was collected on the main critical incidents experienced, the coping strategies used and the emotions experienced during the management of CIs. The analysis of the data showed that the critical incidents described were related to disruptive student behaviour, and the coping strategies used were associated with the presence or absence of violence. Finally, it was found that the emotions most commonly experienced by teachers in these situations were anger, frustration, tension, aversion and exhaustion.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [1140]
Documento: Treball final de grau ; Text
Materia: Emocions ; Docents ; Incidents crítics ; Inclusió ; Estratègies d'afrontament ; Educació primària ; Emociones ; Docentes ; Incidentes críticos ; Inclusión ; Estrategias de afrontamiento ; Educación primaria ; Emotions ; Teachers ; Critical incidents ; Inclusion ; Coping strategies ; Primary Education



29 p, 569.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2023-07-18, última modificación el 2023-07-23



   Favorit i Compartir