Is bundling anticompetitive?
Chioveanu, Ioana
Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica
Institut d'Anàlisi Econòmica

Date: 2006
Description: 38 p.
Abstract: I analyze the implications of bundling on price competition in a market for complementary products. Using a model of imperfect competition with product differentiation, I identify the incentives to bundle for two types of demand functions and study how they change with the size of the bundle. With an inelastic demand, bundling creates an advantage over uncoordinated rivals who cannot improve by bundling. I show that this no longer holds with an elastic demand. The incentives to bundle are stronger and the market outcome is symmetric bundling, the most competitive one. Profits are lowest and consumer surplus is maximized.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès
Series: Departament d'Economia i d'Història Econòmica. Unitat de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica / Institut d'Anàlisi Econòmica (CSIC). Working papers
Series: Working papers ; 568.03
Document: Working paper
Subject: Competència econòmica ; Preus



33 p, 318.9 KB

The record appears in these collections:
Research literature > Working papers > Fundamentals Unit of the Economic Analysis. Working papers

 Record created 2009-07-15, last modified 2024-05-26



   Favorit i Compartir