Una nova forma d'aprendre gramàtica històrica de l'espanyol : protagonista, l'estudiant
Sánchez Lancis, Carlos Eliseo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)

Data: 2007
Resum: L'ensenyament de la diacronia de l'espanyol i, en particular, de la seva gramàtica històrica, ha esdevingut durant els últims anys una tasca molt més complexa, ja que aquesta matèria cada vegada resulta més "difícil" per a l'estudiant. Això s'ha produït sobretot per un clar allunyament per part de l'alumne de la llengua escrita. A més a més, en el cas de la sintaxi històrica de l'espanyol, matèria impartida en l'assignatura optativa de segon cicle Gramàtica Històrica de l'espanyol II de la titulació de Filologia Hispànica, la cosa es complica encara més quan a la diferent interpretació gràfica de la llengua s'afegeix també l'existència de distintes estructures gramaticals. Per pal·liar tots aquests problemes i fer molt més assequible la matèria, s'ha fet un replantejament de la metodologia d'ensenyament que ha consistit en l'abandonament de la classe magistral i la seva substitució per un sistema on l'alumne és sempre el protagonista i principal motor i transmissor del seu aprenentatge des del primer dia (mitjançant un acord triat lliurement entre el professor i el grup d'estudiants). D'aquesta manera, i sempre sota la tutorització del professor, l'estudiant incorpora diferents estratègies d'aprenentatge: lectura crítica i exposició oral d'articles relacionats amb el tema; valoració i discussió d'un treball presentat pel professor; exposició de l'estat de la qüestió d'un apartat del temari triat pel propi alumne; i presentació final d'una petita investigació a partir de la consulta a bancs de dades textuals per Internet. Els resultats han estat molt satisfactoris tant per a l'estudiant (augment important d'èxit) com per al professor (disminució de l'abandonament).
Resum: In Spanish, diachronic language study, and especially the teaching of grammatical evolution has become, in the last few years, an extremely complex task as students find the issues increasingly difficult. In the case of the chronologically based subject Syntax, an optional subject in the second cycle within the degree of Spanish Philology, grammatical structures that are non-existent in modern usage are highly problematic. In order to make the material more accessible, teaching methodology has been reframed: the traditional lecture being replaced by a student-based approach right from the first day of class. In this way, under the tutorship of the teacher, the student is exposed to different learning strategies such as critical reading and oral presentations based on relevant articles; discussion on work presented by the instructor; a state-of-the-art exercise on a topic chosen by the student, and a final presentation of a small research project on internet data bases. The results have been highly satisfactory: less students have given up the subject mid-term, and overall student performance has improved.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Català
Document: Comunicació de congrés ; recerca
Matèria: Metodologia d'ensenyament ; Aprenentatge actiu ; Gramàtica històrica de l'espanyol
Publicat a: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



10 p, 51.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions > Ponències i comunicacions de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB

 Registre creat el 2011-01-31, darrera modificació el 2022-09-07



   Favorit i Compartir