Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/65719
Recursos informàtics per a l'aprenentatge de l'ús de la llengua
Buenafuentes de la Mata, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
Prat Sabater, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)

Data: 2007
Resum: El domini de l’ús de la llengua és una competència transversal, no només exclusiva de l’àmbit filològic, sinó aplicable a qualsevol aprenentatge universitari. Per tant, és fonamental que l’estudiant, sigui quin sigui el seu perfil, arribi a assolir la destresa necessària per desenvolupar-se tant en el discurs oral com en el discurs escrit. En aquest sentit, les eines informàtiques es revelen com el mitjà més adient per aconseguir aquest objectiu ja que, a banda de la seva efectivitat, resulten motivadores per a l’estudiant. Perquè l’alumnat sigui capaç d’emprar correctament la llengua, és necessari que conegui les qüestions normatives sobre ortografia i gramàtica. Per a l’espanyol, la institució encarregada de vetllar per a la seva correcció és la RAE i, per tant, s’ha de saber utilitzar tant el DRAE-01 com el DPD, a més d’altres fonts electròniques en CD-ROM o a través de la xarxa. A vegades la norma no aconsegueix satisfer les necessitats dels aprenents perquè les eines de normativa no reflecteixen la immediatesa dels canvis que es produeixen en l’ús de la llengua. Això és especialment rellevant en els neologismos ja que plantegen problemes d’adaptació (ortogràfica i gramatical). Per tant, és important considerar l’existència d’altres fonts que s’actualitzen d’una manera més ràpida com són els manuals d'estil dels mitjans de comunicació. Amb la preparació d’activitats docents on s’hagin d’aplicar aquests recursos informàtics, es pretén aconseguir aproximar l’estudiant a la llengua i sensibilitzar-lo de la importància del seu ús correcte, per tal que finalment sigui capaç de resoldre els seus dubtes lingüístics de manera autònoma.
Resum: Language fluency can be considered a transversal competence: not only does it have to be acceptable to philologists but also to professionals from any academic field. It is essential that all students –regardless of their area of specialisation– acquire the necessary skills for both oral and written discourse. To this effect, computerized tools have shown themselves to be the most valuable tool for obtaining these aims because, besides their effectiveness, they motivate students. In order to be able to use language correctly, learners must know the rules of grammar and spelling. The RAE is the institution in charge of keeping watch on the correctness of Spanish, therefore it is necessary to make good use of its dictionaries (DRAE-01 and DPD), as well as other electronic sources available on CD-ROM or the internet. Sometimes rules do not satisfy student needs, because the written guidelines cannot keep up with the pace of ever-changing language use. This is especially relevant with regard to neologisms because they bring about adaptation problems (either orthographical or grammatical). So it is important to consider the use of other sources that are being continuously updated, such as the stylistic manuals used by the media. In the preparation of teaching activities where these computerized means have to be applied, we try to motivate the students in order to make them aware of the importance of the right use of the language. The final purpose is that they are able to solve their linguistic doubts on their own.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: conferenceObject ; recerca
Matèria: Aprenentatge de la llengua ; Recursos informàtics ; Correcció lingüística
Publicat a: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



10 p, 263.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions

 Registre creat el 2011-01-31, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir