Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/65791
La revolució musical del segle XX dins la tradició del blues, com a innovació docent
Puig Giralt, Enric (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació)
Cortés Mir, Francesc (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)

Data: 2007
Resum: Des de fa unes dècades la denominada cultura “pop” ha entrat en els cànons de referència pel que fa a la comunicació mediàtica i a l´expressió artística de la segona meitat del segle XX. L´acceleració cronèmica dins aquest procés històric ha donat avui prou perspectiva com per permetre tractar aquest fenòmen sociocultural en profunditat i de forma objectiva, en tant que forma part dels imaginaris col・lectius de la societat actual. Havent tractat aquesta temàtica al llarg d´anys, la qüestió estava en entendre si una aproximació al que, de forma genèrica, i no massa afortunada, ha vingut denominant-se cultura del “pop-rock”, tindria prou solvència com per ser objecte de recerca a través d´una activitat docent universitària. Es així que, seguint el model d´altres universitats (Florida, Cambridge, Bourgogne, etc) i considerant els referents actuals en matèria de poètica, que formen ja part dels estudis de filologia anglesa (Bob Dylan, Jim Morrison, Lennon-McCartney, etc), fa set anys s’impartí un curs d’estiu en aquesta universitat (ICE), gairebé a tall de prova pilot. El resultat fou altament satisfactori i es demostrà no solament la viabilitat d’incloure aquesta temàtica dins el ventall d’estudis universitaris, sinó també la necessitat de tractar aquests aspectes culturals i psicosocials que formen part de la nostra societat. A part els anys de recerca sobre el tema, d’ençà la primera experiència docent han estat realitzats set cursos d’estiu, de caràcter introductori i tres a Cultura en Viu, aprofundint la temàtica i tractant temes específics. Es així que a través d’un doble marc teòric (antropologia i semiòtica), complementaris del musical, s’ha fet possible entendre una tradició musical que començà fa més d’un segle al delta del Mississippi.
Resum: For years, the so called “pop culture” has been a strong, and even canonical, cultural reference in which is concerned to media communication, as an alternative way of artistic expression in the second half of the 20th century. Today we have a wider perspective to deal with that specific topic and to work in a deep approach by focusing on the collective images of each generation. Anyway, at first sight, the question was if such a controversial topic would cope with an educational university activity. This is the reason why we decided to follow the models of different universities dealing with the same topics, mainly Florida, Cambridge and Bourgogne, while considering, on the other hand, the present inclusion of some pop-rock performers (Bob Dylan, Jim Morrison, Lennon & McCartney, etc) in the syllabus of poetry in English philology. Thus, we started a course just a pilot experience in the UAB summer courses (ICE) and the result was highly satisfactory. Other experiences followed till today, through the same department and also Cultura en Viu. As a result of that, dealing with a double theoretic frame (anthropology and semiotics), as well as music, of course, we have been involved in the diffussion of a musical tradition that started in the Mississippi delta long time ago.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: conferenceObject ; recerca
Matèria: Pop-rock ; Comunicació mediàtica ; Imaginaris col·lectius
Publicat a: Jornades d’Innovació Docent de la UAB, 4es : 2007



3 p, 75.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions

 Registre creat el 2011-02-01, darrera modificació el 2016-06-11



   Favorit i Compartir