Per citar aquest document: http://ddd.uab.cat/record/65989
PRACTICUM II de Psicologia Mèdica en els Centres d’Atenció Primària sobre la comunicació no verbal en la relació metge-pacient
Molinuevo Alonso, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Baillés Lázaro, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Caseras Vives, Francesc Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Escorihuela, Rosa Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Fernández Teruel, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Fullana Rivas, Miguel Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal)
Pardo Cladellas, Yolanda (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Tobeña, Adolf, 1950- (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Torrubia Beltri, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)
Trasovares Navarrete, Maria Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina. Departament de Psiquiatria i Medicina Legal)

Data: 2008
Resum: La Unitat de Psicologia Mèdica de la Facultat de Medicina de la UAB va posar en marxa durant el curs 2005/2006 el Practicum II de Psicologia Mèdica en els Centres d'Atenció Primària amb l’objectiu que els estudiants comencin a copsar la importància de les conductes i dels estats psicològics de les persones en els processos de salut-malaltia que es veuen en els Centres d’Atenció Primària (CAP). El Practicum està dedicat específicament als aspectes no verbals de la comunicació entre el professional de la salut i el pacient. L’experiència forma part de l’assignatura “Bases Psicològiques dels Estats de Salut i de Malaltia”, impartida a segon curs de Medicina; s’inscriu en el paradigma de l’aprenentatge des de la pràctica que protagonitzen els professionals del sistema sanitari; i s'emmarca en el context d'un procés impulsat pels equips deganals de la Facultat de Medicina de la UAB des del curs 2004/2005 per tal d'apropar l'estudiant a la pràctica clínica des del primer curs de carrera i avançar cap a la consecució dels objectius que marquen les directrius europees. Cada alumne realitza dues visites programades a un CAP i participa en quatre sessions de tutoria a la Facultat en grups reduïts. En les visites al CAP, ha d'assistir a sessions de consulta amb diversos professionals de l'àmbit de la salut. Ha d'observar, identificar i enregistrar els elements no verbals que es descriuen en els objectius del Practicum i el context en què ocorren. A les sessions de tutories s’entrena els alumnes per a fer les observacions mitjançant material audiovisual i es discuteixen les observacions realitzades en els CAP. A més, també s’utilitza com a material una monografia específica sobre el tema. L’experiència es valora favorablement. tant des del punt de vista dels resultats obtinguts pels alumnes com per la seva satisfacció.
Resum: The Medical Psychology Unit of the UAB School of Medicine initiated during the academic year 2005/2006 the Medical Psychology Practicum II in primary care centers with the goal that students realize the importance of human behaviors and psychological states in health-illness processes in primary care centers. The Practicum is specifically oriented to non verbal communication between the health professional and the patient. The experience is part of the subject "Psychological Bases of Health and Illness", taught in second course of Medicine; it is registered “learning from the practice” paradigm that professionals from the health system lead; and it is framed in the context of a process promoted by the UAB School of Medicine Deanship since the academic year 2004/2005 with the goal of bringing the clinical practice to the student from the first academic year and advancing towards the achievement of the goals that the European guidelines mark. Each student does two programmed visits to primary health center and participates in four tutorials of reduced groups in the Faculty. During the visits to the primary health center, he has to attend sessions of consultation with professionals from several health areas. He has to observe, to identify and to record the non verbal elements that are described in the Practicum goals and the context in which they occur. At the tutorials, students are trained to observe through audiovisual didactic material and the observations carried out at the primary health center are argued. Moreover, a specific monograph is also used as a specific material about the subject. The experience of these last two years has been satisfactory so for the professionals of the primary care centres as for the tutors and the students. The experience is valued favorably considering students’ academic results and their satisfaction.
Drets: Tots els drets reservats
Llengua: Català.
Document: conferenceObject ; recerca
Matèria: Relació metge-pacient ; Comunicació no verbal ; Estats emocionals
Publicat a: Jornades d'Innovació Docent de la UAB, 5es : 2008



9 p, 47.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Contribucions a jornades i congressos > Jornades d’Innovació Docent de la UAB
Contribucions a jornades i congressos > Ponències i comunicacions

 Registre creat el 2011-02-04, darrera modificació el 2016-06-15



   Favorit i Compartir