Resultats globals: 9 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 9 registres trobats
Articles 9 registres trobats  
1.
26 p, 455.9 KB Acercar la ciencia a los jóvenes a través de las novelas : la experiencia de un club de lectura / Pau Custodio, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presenta la experiencia de un club de lectura juvenil que pretende contribuir a la alfabetización científica desde la educación no formal (bibliotecas públicas) partiendo de la siguiente premisa: la lectura y problematización de novelas de ficción realista, en las que la intriga está relacionada con temáticas socio-científicas, puede promover la aproximación de los jóvenes a estas temáticas ayudándoles a interpretar el mundo real. [...]
This article describes the experience of a Young Adult Book Club to promote scientific literacy in a non formal education context (public libraries). The experience is based on the following premise: reading and questioning realistic fiction novels (with a socio scientific issues intrigue related) can contribute young people interest on these issues as well as to help them to interpret the real world. [...]

Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Paranaíba, 2020 - 10.26514/inter.v11i32.4016
Interfaces da Educação, Vol. 11 Núm. 32 (2020) , p. 662-687  
2.
16 p, 1.6 MB Propuesta de indicadores para evaluar las competencias de alfabetización mediática en las administraciones públicas / Pérez Tornero, José Manuel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Portalés Oliva, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona)
Se propone un marco de indicadores y un test de autoevaluación de las competencias mediáticas en las administraciones públicas (AAPP), un contexto en el que existen pocas experiencias de evaluación. [...]
A framework of indicators and a media competence self-assessment test for public administrations is proposed, in a field where few evaluation methods have been implemented up until now. The study is based on media literacy (ML) indicators divided in five general criteria defined by Pérez-Tornero and Celot (2009). [...]

2018 - 10.3145/epi.2018.may.06
El Profesional de la información, Vol. 27 Núm. 3 (2018) , p. 521-536  
3.
7 p, 512.2 KB Reescritura en pareja : una tarea de aprendizaje inicial de lo escrito / Ottin Pecchio, Giovanna (Language & Education Research Group)
This paper presents a re-writing task to be carried out in pairs by 5 to 7-year old early readers and writers. The paper aims to (i) show the importance of the pedagogical decisions undertaken by a teacher who choose to implement tasks which allow her to observe learning processes that remain hidden under other circumstances; and (ii)underscore the advanced capacities that the learners may show in their conversations and in their shared product texts when they are given the opportunity to do so. [...]
En aquest article es presenta una tasca de reescriptura de textos en parella de dos infants en els moments inicials del procés d'aprenentatge del llenguatge escrit (entre 5 i 7 anys). Els objectius d'aquest article són els següents: (i) mostrar la importància de la decisió pedagògica del docent sobre el tipus de tasca que permet observar els processos d'aprenentatge que romandrien ocults en altres situacions; i (ii) cridar l'atenció sobre les capacitats que els aprenents poden arribar a mostrar tant en les interaccions verbals entre ells com en la producció de textos reescrits compartits, quan se'ls dona l'oportunitat de fer-ho. [...]
En este artículo se presenta una tarea de reescritura de textos en pareja de dos niños en los momentos iniciales del proceso de aprendizaje del lenguaje escrito (entre 5 y 7 años). Los objetivos de este artículo son los siguientes: (i) mostrar la importancia de las decisiones pedagógicas tomadas por el docentesobre un tipo de tarea que permite observar los procesos de aprendizaje que permanecerían ocultos en otras situaciones; y (ii) llamar la atención sobre las capacidadesque los aprendices pueden llegar a mostrar tanto en las interacciones verbales entre ellos como en la producción de textos reescritos compartidos, cuando se les da la oportunidad de hacerlo. [...]

2020 - 10.5565/rev/clil.42
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 57-63 (Innovation & Knowledge Transfer)  
4.
9 p, 1.1 MB Reading to Learn in CLIL Subjects : Working with content-language / Whittaker, Rachel (Universidad Autónoma de Madrid)
This article presents CLIL teachers with a principled approach to integrating the teaching of content with that of the language of their discipline. First the paper focuses on raising awareness of language, and of the difficulties students experience when reading the abstract language of a subject, by using an example from a CLIL history text from an early secondary class in a school in Spain. [...]
En aquest article es presenta una aproximació a la lectura i l'escriptura en les àrees del currículum que permet als professors AICLE integrar l'ensenyament de continguts disciplinaris i llengua estrangera. [...]
En este artículo se presenta una aproximación a la lectura y la escritura en las áreas del currículo que permite a los profesores AICLE integrar la enseñanza de contenidos disciplinares y lengua extranjera. [...]

2018 - 10.5565/rev/clil.4
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 1 Núm. 1 (2018) , p. 19-27 (Articles)  
5.
5 p, 964.4 KB The effects of a peer tutoring programme to improve the reading comprehension competence involving primary students at school and their families at home / Blanch Gelabert, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Flores Coll, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valdebenito, Vanessa (Universitat Autònoma de Barcelona)
This paper presents on the effects of an educational programme involving peer tutoring at school and family tutoring at home on child reading comprehension achievement. We drew upon a sample of 303 students and 223 family tutors. [...]
2012 - 10.1016/j.sbspro.2012.05.361
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 46 (2012) , p. 1684-1688  
6.
11 p, 96.6 KB Desarrollo de materiales de aprendizaje multimedia para fortalecer la lecto-escritura en la educación infantil / Montiel García, Erika ; Pacanchique Plazas, Paola Patricia ; Rangel Bolaños, Víctor Hugo ; Rodríguez Balderas, Monserrat
El presente artículo tiene como objetivo describir las fases del desarrollo de un material multimedia elaborado con la finalidad de fortalecer el proceso de la lectoescritura (con énfasis en las vocales) a nivel de educación inicial, es decir, infantes entre los 5 y 7 años. [...]
This article aims to describe the phases of a multimedia materials development in order to strengthen the acquiring process of reading and writing skills (with emphasis on vowels) at the starting education level, in the children between 5 and 7 years old. [...]

2016
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 33 (Marzo 2016) , p. 1-11 (Col·laboracions)  
7.
16 p, 150.0 KB Literacitat científica i lectura / Prat i Pla, Àngels (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Marbà Tallada, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En aquest article exposen les tasques de formació del professorat de ciències sobre la lectura científica dutes a terme pel grup Llenguatge i Ensenyament de les Ciències, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). [...]
El artículo expone las tareas llevadas a cabo, por parte del grupo Lenguaje y Enseñanza de las Ciencias, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en el marco de la formación del profesorado de ciencias sobre la lectura científica. [...]
Cet article expose les tâches menées à terme par le groupe Langage et Enseignement des Sciences, de l'Université Autonome de Barcelone, dans le cadre de la formation des enseignants de sciences pour la lecture scientifique. [...]
This article relates the activities of the Science Language and Teaching Group at the UAB (Universitat Autònoma de Barcelona), carried out in the context of training science faculty on the subject of scientific reading. [...]

2008
Temps d'educació, Núm. 34 (2008) , p. 67-82  
8.
15 p, 818.2 KB Diseño de un recurso educativo multimedia basado en la Metodología Doman para mejorar la enseñanza de la lectura en el nivel preescolar / Ángeles Valadez, Miguel Ángel (Universidad TecVirtual del Sistema Tecnológico de Monterrey) ; Gómez Zermeño, Marcela Georgina (Universidad TecVirtual del Sistema Tecnológico de Monterrey) ; García Mejía, Irma Antonia (Universidad TecVirtual del Sistema Tecnológico de Monterrey)
Esta investigación buscó estudiar cómo un material educativo multimedia basado en el método de lectura Doman facilitaría la enseñanza de la lectura en nivel preescolar, desde la perspectiva de los docentes. [...]
This research pretended to study how a multimedia educational material based on the Doman reading method would facilitate the teaching of reading in preschool level, from the teacher's perspective. To achieve this, we looked to determine the factors related to the teachers and the school that influence in the reading competence in preschool lever, and to design and produce a multimedia educational material based on the Doman methodology. [...]

2013
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 27 (Diciembre 2013) , p. 1-15  
9.
11 p, 111.3 KB How teachers develop content literacy of their students and use children's literature for such purposes / Shockett-Qafleshi, Enkelena (University of Ebalsam (Albània))
This article centers round significant issues such as how children's literature supports the development of content literacy of students and what content literacy implies in itself. Based on a case study in a children's literature class, the author first defines content literacy, then outlines how mismatches in the classes derived from different cultural backgrounds of the students can influence the development of literacy in school. [...]
Este artículo se centra en torno a como la literatura para niños puede influir en el desarrollo de la alfabetización de contenidos y lo que la alfabetización de contenido implica en sí mismo. Basado en un estudio de caso de una clase de literatura para niños, la autora define "alfabetización de contenido", y, a continuación, describe cómo los desajustes en la clase, derivados de diferentes orígenes culturales de los estudiantes, se pueden influir en el desarrollo de la alfabetización en la escuela. [...]
Aquest article se centra al voltant de com la literatura per a nens pot influir en el desenvolupament de l'alfabetització de continguts i que l'alfabetització de contingut implica en si mateix. Basat en un estudi de cas d'una classe de literatura per a nens, l'autora defineix "alfabetització de contingut", i, a continuació, descriu com els desajustos en la classe, derivats de diferents orígens culturals dels estudiants, es poden influir en el desenvolupament de l'alfabetització a l'escola. [...]

2011 - 10.5565/rev/jtl3.441
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 4, Núm. 4 (2011) , p. 48-58  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.