12a edició del cicle de converses al Cosmocaixa. Mirades que acompanyen l'aprenentatge i el creixement personal dels alumnes

Converses al Cosmocaixa

Comprendre que els infants i els joves que habiten les nostres aules no són només alumnes i que la seva dimensió personal està íntimament relacionada amb els aprenentatges que volen i poden fer, ens obliga a repensar el temps i els recursos que invertim en escoltar alumnes i famílies més enllà de l’activitat directament acadèmica.
Pensant en tot això, en aquesta nova edició de les converses proposem reflexionar sobre la necessitat d’acompanyar infants i joves en el seu creixement integral i sobre com aquest acompanyament beneficia també els seus aprenentatges.
Com en altres edicions, es tracta d’acostar la mirada d'una persona experta en el tema tractat i la del professorat en actiu a les aules.

Conversa 1:
Dijous 7 de febrer, a les 18 h

Fomentar els vincles entre la família i l’escola per millorar els aprenentatges
A càrrec de: Jordi Collet, sociòleg, educador social, i professor titular de sociologia de l’educació a la Universitat de Vic; Àngels Matarín, professora i coordinadora pedagògica de l’INS Nicolau Copèrnic de Terrassa.
Hi ha un cert discurs docent que situa en el terreny familiar la pràctica totalitat dels problemes educatius i escolars, que conviu amb un cert relat familiar que culpabilitza els docents i l’escola de les dificultats social dels seus fills. Però cada cop són més els estudis i les pràctiques docents que apunten que una millora de les relacions entre docents i progenitors ajuda a incrementar l’èxit escolar de l’alumnat. Justament Jordi Collet és coautor d’un estudi sobre la relació entre vincles i millora dels aprenentatges, un estudi en el qual dóna pistes i proposa elements per construir vincles de qualitat entre docents i progenitors amb l’objectiu de millorar el clima de l’aula i del centre i l’equitat dels resultats acadèmics de l'alumnat.
Ho coordina: Begonya Oliveras.

Conversa 2:
Dijous 14 de febrer, a les 18 h

Escoltem i acompanyem els infants a l'escola
A càrrec de: Núria Chipell, mestra i directora de l’Escola 25 de setembre de Rubí; Gemma Pérez, llicenciada en psicologia. Coach acreditada per l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona i pel Col·legi de psicòlegs de Catalunya. Coordinadora del projecte Escolta’m i inspectora del Departament d’Ensenyament.
Heather Geddes va afirmar el 2010 que “Sense vinculació no hi ha aprenentatge" ratificant la intuïció que moltes mestres han tingut al llarg del temps sobre aquests fenòmens. I efectivament, podem concloure que es necessiten bons vincles relacionals a l’escola per garantir l'aprofitament escolar. Últimament s’han dut a la pràctica diverses iniciatives més o menys estructurades de facilitar una vinculació segura i estable entre tutor i alumne en què el respecte i la confiança mútua facilitin l'aprenentatge i la cohesió social. Entre altres programes destaca el projecte Escolta’m.
Disposar a l’escola d'una comunicació fluida, lliure, respectuosa i distesa, amb una escolta activa és una de les vies per oferir un espai propi a l'altre. L’objectiu és conversar sobre com podem aconseguir-ho a les nostres aules.
Ho coordina: Albert Díez.

Conversa 3:
Dimarts 5 de març, a les 18 h

Els efectes de l’afecte
A càrrec de: Helena Forrellad, mestra de l’Escola Bellaterra i membre de l’equip de la Cultura Matemàtica de les Persones de l’ICE de la UAB; Beatriz Revelles Benavente, llicenciada en filologia anglesa. Membre del grup de recerca Esbrina i experta en temes de gènere i de pedagogia afectiva.
Allò que t’afecta et fa implicar i per tant et pot ajudar a aprendre. Si t’afecta té efecte. Aquest convenciment porta cada cop a més escoles a pensar que considerar l’infant com el protagonista del seu procés d’aprenentatge no és només tenir presents els seus interessos individuals i col·lectius sinó també intentar que se senti afectat per allò que passa a l’escola o a l’aula, de manera que allò que faci el transformi en alguna mesura.
Ho coordina: Maria Balsach

Lloc de realització: Cosmocaixa, Carrer d'Isaac Newton, 26, Barcelona
Preu: Activitat gratuïta

Es faran gravacions i fotos de totes les sessions.

En col·laboració amb

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Per tenir dret al certificat heu d'assistir a totes les sessions i signar cada dia als fulls de control d'assistència.

Si només assistiu a alguna de les sessions i necessiteu un justificant d'assistència ens l'heu de sol·licitar per correu electrònic a ga.ice@uab.cat.