XX Trobada de Presentació d'Experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica

L'objectiu d'aquestes trobades és donar a conèixer experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica, que s’estan duent a terme a les diferents etapes i contextos educatius del nostre país, així com des d’altres contexts professionals, com ho és especialment el social, amb la voluntat que totes les persones que estan treballant des d’aquesta perspectiva, trobin un recolzament vivencial a les seves pràctiques pedagògiques i/o d’acompanyament, i que les persones que s'interessen en conèixer aquesta proposta trobin un espai on poder-s’hi posar en contacte.

En aquesta ocasió gaudirem de quatre noves propostes. Ens ha semblat interessant recollir una experiència d’infantil al voltant dels contes sistèmics, també una experiència de primària, que planteja l’ús del llenguatge a cicle inicial; una experiència de l’àmbit social en relació al treball amb persones sense sostre, una experiència colpidora de la qual es poden extreure aprenentatges molt significatius a molts nivells diferents; i una quarta experiència vinculada a la vivència d’una mare que va perdre al seu fill acabat de néixer, en què compartirà amb nosaltres tot el procés de dol que ha dut a terme juntament amb la seva parella per poder sostenir emocionalment el que implica un succés tan inesperat i dolorós. En totes aquestes experiències els plantejaments de la Pedagogia Sistèmica en són el referent principal.

PROGRAMA

18:00 Benvinguda i presentació de la trobada, a càrrec de Roser Solé, Xavier Garriga i Carles Parellada, com a responsables de l’àmbit de les presentacions d’experiències de l’Equip de Pedagogia Sistèmica de l’ICE de la UAB.

18:10 L’Art i la seva mirada, a càrrec de Marta Garcia Puigdomènech, mestra a l’Escola Can Manent de Cardedeu. Formada en Pedagogia Sistèmica a l’Institut Gestalt de Barcelona, i en educació viva i activa.

Aquest treball d’educació artística inclou diferents propostes amb rerefons sistèmic i emocional, amb la intenció que serveixi com a eina per a docents per tenir un recull d’activitats plàstiques que permetran conèixer més als alumnes, i alhora que ells i elles puguin prendre consciència de les seves emocions, com i qui són, els seus vincles amb la família... Una eina que permeti veure, ampliar la mirada, i comprendre alguns contexts dels infants de 3 a 6 anys que poden passar desapercebuts.

18:40 Les lletres que m’acullen, a càrrec de Núria Gacia Pasola, mestra de l’Escola Sant Nicolau de Sabadell. Formada a nivell Psicomotriu per l’Institut Mèdic de Desenvolupament i en Pedagogia Sistèmica Multidimensional per la UAB i l’Institut Gestalt de Barcelona.

Aquesta proposta, realitzada amb els infants de cicle inicial de l’escola, consisteix en una manera amorosa d’acompanyar l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, tenint en consideració a tot el sistema familiar i creant una comunicació respectuosa i comprensiva on nens, pares i mestres puguin créixer junts.

19:10 Un color, una implicació, una mirada diferent, a càrrec d’Emi Ciudad Melero i Mati Saiz Hinarejos, mestres d’educació infantil i primària. Ambdues han fet la formació de Pedagogia Sistèmica a l’Institut Gestalt de Barcelona, participen en el Grup de Treball de PS de l’Alt Penedès i son coordinadores de l’Equip Mirada’S dedicat al desenvolupament de la PS a la zona de l’Alt Penedès i el Garraf. 

Aquesta experiència es basa en el llibre Los 10 colores del talento (Angi Malpica y Fernando Cañizales, editorial CUDEC, Mèxic), presentat i treballat en la formació de PS2 de l’IG, i en publicacions de contes d’altres autors (Gianni Rodari, Bert Hellinger, Bernardo Ortin i Trinidad Ballester). A partir d’aquesta experiència i lectures van creure interessant que cada nen/a o persona adulta pogués crear el seu propi conte de resolució de la seva implicació sistèmica, treballant des del propi inconscient de cadascú. D’aquesta manera van crear una nova eina metodològica a través de l'escriptura de contes a partir de les cartes del color sistèmic, amb la convicció que si les persones són capaces de superar la por al buit narratiu (sobretot en els adults), les històries vindran a la seva ment per si mateixes i d’aquesta manera es facilitarà poder sortir d’aquesta implicació i tenir més oportunitats d’èxit global per a la vida.

19:40 El dol, procés de vida, a càrrec de Jèss Alguacil Cantó, monitora i animadora turística amb infants i mestra d’educació física i primària. Formada en Educació Viva i en Educació Sistèmica Multidimensional.

Aquesta proposta intenta donar un bon lloc a la mort, prova de donar-hi veu i dignificar-la, tenint present les emocions que hi poden esdevenir i la necessitat de comunicar-les i fer-les visibles. Un format de tipus terapèutic a dues bandes. Està pensada per a famílies que transiten per la pèrdua d’un fill en etapa gestacional o perinatal. A dia d’avui no ha estat desenvolupada específicament enlloc, la idea és enriquir un programa de dol a través d’unes activitats pensades des de la mirada sistèmica, acompanyat de materials adients, com ara un conte animat.

20:20 Acomiadament, a càrrec de Carles Parellada, coordinador de l’Equip de Pedagogia Sistèmica de l’ICE de la UAB.


Lloc, dia i hora:
Sala d’Actes del Rectorat – Edifici Rectorat – Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Dijous, 3 de maig de 2018 a les 18 h.

Preu: 5€

Cal fer la inscripció. És molt important que feu aquest pas per un tema de previsió d'espai, i per poder-nos organitzar per acollir-vos de la millor manera possible. Aquesta és una activitat oberta a la qual podeu convidar a les persones dels vostres equips docents o professionals, i a qualsevol persona que us sembli que li pugui interessar, i tan sols cal que faci la inscripció i l’ingrés corresponent.

Recordeu, però, que, com a totes les activitats de l'ICE adreçades a persones adultes, no es podrà accedir a la sala amb bebès ni infants.

Vídeos de les tres últimes trobades:
XIX - 1 de febrer de 2018
XVIII - 9 de novembre de 2017
XVII - 4 de maig de 2017

La Sala d'Actes del Rectorat, és a l'edifici del Rectorat de la UAB a Bellaterra. Si veniu amb cotxe hi ha un aparcament davant l'edifici, i si veniu amb tren, amb els Ferrocarrils de la Generalitat, s'hi arriba caminant en tres minuts. En aquesta pàgina http://www.uab.cat/accessibilitat-transports/, trobareu com accedir a la UAB i en aquest plànol és l'edifici 53, just davant de Veterinària.

A les persones que assisteixin a les tres trobades del curs 2017-2018 se'ls emetrà un certificat de 7 hores, reconegut com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Recordeu que per obtenir-lo heu d'haver fet la inscripció correctament i signar els fulls de control d'assistència que hi ha a la secretaria de les trobades al seu inici.

L'assistència a una o dues sessions no està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. En aquest cas, si necessiteu un certificat d'assistència, ens el podeu demanar per correu electrònic a l'adreça ga.ice@uab.cat.