|
NOTICIES
amb la col·laboració de
l’Associació de Professors de Física i Química de
Catalunya

|
Barcelona, Setembre 2004
El
setembre de 2004 la nostra jove associació va
organitzar les seves primeres trobades amb
l’objectiu d’intercanviar experiències, coneixements
i inquietuds; obertes a tothom i amb el lema “Posa’t
en forma, Física-ment i Química-ment”.
Després
de transcorregut uns quants mesos i quan estem
gairebé a la recta final del curs ens sentim
satisfets d’aquest convocatòria per l’interès
mostrat per part dels nostres associats i, en
general, dels professors de la matèria.

Vista dels assistents Ponents realitzant una activitat prop dels
assistents
En
una primera jornada, el dia 6 de setembre, es va
parlar de les experiències d’aula que ens
permeten apropar-nos
al nostre alumnat, tot interessant-los per la
ciència. El Dr. Xavier Bohigas va obrir la roda de
comunicacions parlant-nos del “El paper
d’Internet en l’intercanvi d’experiències
didàctiques”, en una conferència col·loqui des
de la seva
experiència pràctica en La Baldufa,
centrant-se en la necessitat de compartir i
d’intercanviar experiències en un moment en què les
noves tecnologies de la informació i la comunicació
faciliten aquest intercanvi i el converteixen en un
fet quotidià.
Alguns
dels nostres companys –Sr. Josep Mellado i Sr. Joan
Maixè, Dr. Miquel Paraira, Sr. Josep M- Valls i Sra.
Marta Segura, Sra. Anna Aparicio i Sr. Josep
Coromines– van presentar la seva experiència docent.

El Dr.
Bohigas i la presidenta de l’Associació Sra.
Puigvert
En
conjunt, podrem considerar que l’estudiant necessita
acostar-se a la ciència a través de la rellevància
que aquesta té en la nostra vida diària, treballant
experiències, ja siguin les més clàssiques, com
petites activitats a l’aula que siguin capaces
d’emocionar, tot anant més enllà de la pura
frivolitat per ser presentades amb el més estricte
rigor científic.
Una
segona Jornada (el 8 de setembre) es va dedicar als
treballs de recerca. La va obrir el Dr. Josep M.
Fernández, parlant de “La recerca científica
abans de la Universitat”, focalitzant la seva
comunicació en l’extensió i orientació que han de
rebre els esmentats treballs. Es fa necessari acotar
el treball, i evitar recerques extenses que poden
arribar a desvirtuar allò que volem transmetre: la
forma de treballar del científic.

Intervenció del Dr. Josep M. Fernández i de la Dra.
Roser Pintó, La Sra. Mª del Tura Puigvert i la taula dels
treballs de recerca
presentats per la Sra. Anna Plarromaní
La Dra.
Roser Pintó, va emmarcar el seu discurs dins un
context més ampli, tractant sobre què és fer ciència
i quina és la situació de la ciència actual a nivell
internacional. A continuació alguns companys nostres
–Sr. Joan Aliberas, Sr. Manuel Belmonte, Srs. Miquel
Calvet i Anicet Cossialls, Sr. Josep Ametlla i Sra.
Concepció Miró– ens presentaren alguns aspectes
interessants de la seva experiència en la
realització del treballs de recerca.
S’ha
valorat la conveniència de realitzar treballs que
resultin interessants per l’alumne i sobre els quals
aquest tingui facilitat de recollida d’informació.
Un treball correcte i curós, a un nivell adient als
coneixements i capacitats de l’autor serà la millor
garantia de satisfacció i ajudarà a la formació dels
escolars.

Taula
d’Intercanvi d’experiències amb O. Plana, vice-president
S’han
expressat les dificultats reals amb què ens trobem
els professors davant dels treballs experimentals a
causa d’una organització de centres on no es
consideren les hores de dedicació i que permeten que
els alumnes escullin de manera oberta, sense tenir
en compte les línies ofertes pel professorat.
Hem
comptat amb el suport del Departament d’Educació i
amb la col·laboració de la Societat Catalana de
Física i de la Societat Catalana de Química, amb qui
s’ha organitzat la Jornada del dia 17 de novembre
sobre les relacions entre l’ensenyament secundari i
ensenyaments superiors (universitaris i no
universitaris) que va tenir lloc a la seu de
l’Institut d’Estudis Catalans.
Tanmateix expressem públicament el nostre agraïment
a l’IES Jaume Balmes per la cessió de les seves
instal·lacions i pel suport personal que ens han
brindat.
Rosa
M. Melià Avià
Associació de Professors de Física i Química de
Catalunya (apFQc)
http://perso.wanadoo.es/oplana/index.htm
|
Barcelona, 17 de novembre de 2004
Uns cent
vuitanta professionals relacionats amb l’ensenyament
de la Química i de la Física van assistir a la
Jornada organitzada, amb el títol de La Física i
la Química en la transició entre la secundària i els
estudis superiors, per l’ Associació de
professores i professors de Física i Química de
Catalunya, la Societat Catalana de Química i la
Societat Catalana de Física, a la seu de l’Institut
d’Estudis Catalans.
Les
ponències presentades van tractar de la situació de
la Física i la Química en els diversos nivells,
inclosa la universitat, i van conduir a un intens
debat, molt participatiu, que va assenyalar les
mancances que aquestes matèries presenten en la
situació actual. Es suggeriren algunes modificacions
substancials a platejar amb vista a la futura llei
d’educació.
Esperem
que les conclusions d’aquest debat, presentades el
30 de novembre, tinguin incidència en l’elaboració
d’aquesta futura llei, a fi de potenciar i millorar
l’ensenyament de les ciències.
Els
punts més destacats d’aquestes conclusions es
referien a la demanda d’augmentar el percentatge
d’ensenyament de matèries científiques en el
batxillerat de ciències. Destacarem els següents:
-
En els
batxillerats científics (ciències, tecnologia i
ciències de la salut i el medi ambient), cal
augmentar la proporció d’hores que l’alumnat dedica
a les ciències. La situació actual és insostenible.
-
En tots
els batxillerats de ciències (ciències, tecnologia i
ciències de la salut i el medi ambient), tant la
Química com la Física són matèries necessàries per a
tots els estudiants, i haurien de ser considerades
instrumentals de les ciències.
-
El nivell
que presenten aquestes matèries a l’ESO no és
suficient per a iniciar amb èxit posteriors
aprenentatges relacionats amb la ciència i la
tecnologia.
-
S’ha
plantejat la conveniència d’un futur batxillerat de
tres anys, seguint el model d’altres països europeus.
-
Cal
modificar els continguts i la metodologia actuals,
fent-los més propers a la realitat del món actual.
És imprescindible la realització d’activitats
pràctiques amb l’adequació de suficients recursos
humans i materials.
-
Cal
potenciar la coordinació entre les diverses matèries
i també entre l’ensenyament secundari i els estudis
superiors.
-
Les proves
externes, com les PAU, condicionen els objectius de
cada matèria. S’hauria de revisar la ponderació
actual i donar més valor a les matèries pròpiament
científiques, de modalitat.
Agraïm a la Societat
Catalana de Física i la Societat Catalana de Química
la col·laboració endegada amb la nostra Associació
per potenciar el coneixement de la situació actual
de les nostres matèries.
Rosa
M. Melià Avià
Associació de Professores i Professors de Física i
Química de Catalunya
|
|
Terres de l’Ebre – Tortosa, 7, 8 i 9 d’abril de 2005
El
simposi no és res més que una trobada de diferents
professors i professores que tenen com objectiu
fonamental aportar nous recursos al debat
pedagògic sobre l’ensenyament de les ciències, a la
vegada que intercanviar opinions i experiències en
valors de sostenibilitat en biologia, geologia,
botànica, paleontologia, física, química, medi
ambient... des d’una perspectiva de CTS, és a dir,
amb fonaments científics, usant diferents
tecnologies i abordant aspectes que tenen una
important incidència en la societat.
La
metodologia emprada ha estat la participació
activa en conferències, debats, comunicacions,
exposicions, tallers i sortides de camp. L’aplicació
d’aquestes tècniques s’ha fet extensiva a tots els
nivells de l’ensenyament: infantil, primari,
secundari, batxillerat, formació professional i
universitari.
http://es.geocities.com/secn2005/
|
|
13,
15 i 16 d’abril de 2005
La
segona edició de les Jornades Científiques s’ha
celebrat a Mataró aquest mes d’abril. Organitzat
pels sis instituts locals, hi han participat tots
els centres públics i privats de Mataró que
imparteixen Secundària.
El
primer acte va ser, el dimecres 13, la conferència
del Conseller Sr. Salvador Milà sobre “Els reptes
del mediambient a Catalunya”, seguida del
repartiment de premis del tercer concurs “Montse
Solà, Joves Naturalistes” i un bon concert com a
cloenda.

El
divendres 15 a la tarda hi hagué la conferència de
Salvador Ferrer “La radiació de sincrotró: què és i
per a què serveix”, seguida de La “Mostra de
Treballs de Recerca de Batxillerat”. Es tractava de
l’exposició de 17 recerques de temàtica científica
(un màxim de dos per centre) d’alumnes de segon de
Batxillerat de la ciutat. Amb aquesta activitat
volíem donar a conèixer els resultats de les
recerques dels alumnes, algunes tan rellevants com
l’estudi de les millores que necessita el teatre
Sala Cabanyes o la comparació del consum de drogues
dels alumnes de centres públics i privats.
 
El
dissabte 16 a la tarda, l’activitat de “Ciència al
carrer” va convocar grans i petits a realitzar
llançaments de coets d’aigua i a discutir-ne els
principis científics (s’accelera més amb aigua o
sense? com és que en comptes d’escalfar-se com les
naus espacials arriba terra tan fred?...) Unes
alumnes de primer de batxillerat aclarien els dubtes
de qui s’hi interessava, fent servir un experiment
per ajudar a comprendre-ho i també fent ús de
diagrames. Força persones no s’ho van deixar perdre.

Tot
plegat una experiència molt més engrescadora que la
de l’any passat: aquest cop ens varem escapar, per
poc, del mal temps.
http://pie.xtec.es/gt/jornadescientifiquesmataro/
|
|
Barcelona, del 28 d’agost a l’1 de setembre de 2005
Organitzen:
ESERA (European Science Education Research
Association) i CRESILS (Contributions of Research to
Enhacing Students’ Interest in Learning Science)
The specific focus of this 5th
Conference is to highlight particular research
achievements which are related to the decline of
student interest in studying Science and
Technology.
www.esera2005-cresils.org/esera.htm
|
|
Granada, del 7 al 10 de
setembre de 2005
Organitza:
Revista Enseñanza de las Ciencias
Des de
la publicació del seu primer número, el març de
1983, la revista Enseñanza de las Ciencias
s’ha consolidat com un obligat punt de referència,
especialment entre els professionals del camp de
l’ensenyança de les matemàtiques i les ciències
experimentals d’Espanya i d’Iberoamèrica. En efecte,
la revista és actualment un vehicle de comunicació
tant de les investigacions que es porten a terme en
l’àmbit iberoamericà, com de les d’investigadors
d’altres països que han pogut, a través d’ella,
donar a conèixer els seus treballs al públic de
parla hispana.
Són
diversos els objectius en els quals es pretén
incidir i que es poden concretar en els aspectes
següents:
·
En primer
lloc, en relació amb el camp de l’ensenyament de les
ciències, profunditzar en la base teòrica dels
estudis i investigacions publicats, propiciar
reflexions fonamentades en relació amb l’estat i les
perspectives de les diferents línies d’investigació
prioritàries en l’actualitat, i fomentar treballs
interpretatius que permetin avançar en la comprensió
de problemes significatius relacionats amb
l’aprenentatge científic.
·
En segon
lloc, promoure els estudis que responguin a les
necessitats del professorat de ciències i
matemàtiques i que profunditzin en l’impacte de
diferents pràctiques educatives, ja sigui a l’aula o
en contexts informals. Afavorir la publicació
d’estudis, relacionats amb l’ensenya–ment i
aprenentatge de continguts científics i matemàtics,
que analitzin la gestió de l’aula (treball en petit
o gran grup, cooperació i treball individual, etc.),
el grau d’implicació de l’estu–diant en
l’aprenentatge, la seva autonomia o dependència,
l’atenció a la diversitat d’interes–sos i nivells
dels estudiants d’un grup-classe, el disseny i
l’aplicació d’activitats de diferents tipus, la
regulació dels errors en el procés d’aprenentatge,
etc.
·
Per
l’últim, animar les anàlisis crítiques sobre els
treballs que s’estan realitzant en l’actualitat.
http://www.blues.uab.es/rev-ens-ciencias/catala/indexcat.ht
|
|