Ha mort Carles
Parejo
El passat 1 de desembre va
morir el conegut company i professor
Carles Parejo Farell.
Des de
diversos àmbits de l’educació i l’ensenyament de la
Física i la Química ens arriben notes d’estimació i
condol.
Agraint
la seva capacitat innovadora i tota una vida
dedicada a l’ensenyament de la Física i la Química i
la formació del professorat,
els editors de la revista Ciències ens afegim al
Col·legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya
i, conjuntament, i a l’Associació
de Professors de Física i Química de Catalunya,
expressant el nostre condol i ens unim al profund
sentiment de dolor de la seva família i amics.
A
dalt |
IV
Jornada de Física i Química a l’IEC
Seguint una trajectòria iniciada al novembre del
2004, el passat 21 de novembre va tenir lloc la
trobada anual sobre l’Ensenyament Secundari i la
seva interacció amb l’àmbit universitari.
La Societat Catalana
de Química i la Societat Catalana de Física,
conjuntament amb l’Associació de Professors de
Física i Química de Catalunya van presentar algunes
de les Noves propostes per la Física i la Química
de Secundària – Aportacions de l’àmbit universitari.
La jornada va estar
dividida en dos gran blocs:
La presentació de la
Jornada va córrer a càrrec de
-
Dr. Angel
Messeguer, president de la SCQ, que es va
mostrar satisfet per l’èxit que tenien les
jornades, ens va recordar els premis als
treballs de recerca. També ens va informar del
seu interès en tirar endavant una revista de
química digital adreçada als docents on tinguin
cabuda les activitats que es fan en
els centres docents, tot animant-nos a
col·laborar-hi.
-
Dra. Nuria
Ferrer, vicepresidents de la SCF, que va
intervenir en la mateixa línia
recordant-nos també el premis als treballa de
recerca de
física, la revista de recent creació, i
l’Olimpíada Física. Ens va animar a treballar en
primera línia des de la primària a la
universitat, a fer divulgació conjunta, i a
primar experimentació i pràctica comprensiva a
secundària. Hem de treballar a nivell europeu
per remuntar
el nivell de l’ensenyament de les ciències i
tenir em compte que estem parlant d’una situació
que no es pot resoldre exclusivament des de la
iniciativa universitària. Després de l’èxit de
l’exposició de física de la primavera de 2007
ens va animar a
col·laborar amb les activitat proposades pel
2008.
-
Sra. Teresa
Morató, presidenta de l’apFQc, ens va donar la
benvinguda i ens va encoratjar a mantenir
obertes les línies de comunicació entre la
docència, la universitat i l’administració.
-
Sr. Jaume Graells,
Director General d’Educació Bàsica i Batxillerat,
va inaugurar la Jornada. Va remarcar la
necessitat de treballar conjuntament en
l’organització del centres i la qualitat
educativa.
Estem un 20% per sota
en relació a
Europa en
nombre d’alumnes que es graduen. Aquest fet ha
generat un Debat Curricular on són bàsiques les
aportacions del diferents professionals de sector.
Des de la seva
posició ens comenta que:
-
A través dels
resultats de les competències bàsiques es pot
veure que el pensament científic sol aparèixer a
l'ensenyament excessivament especialitzat.
-
S’ha d’arribar a
un equilibri entre l’especialització i la
generalització, però sense que això comprometi
l’especialitat del professor.
-
El Departament
proposa incrementar fins a un 50% la dedicació
al currículum de modalitat en els batxillerats,
apostant per física i química separades a primer
de batxillerat, valorant la possibilitat de
passar de 3 a 4 hores setmanals.
A l’inici de la
Jornada va intervenir la Sra. Montserrat Cabello,
directora del CDECT (Departament d’Educació) i ens
va parlar de
L’ensenyament de les ciències, avui.
Al
final el Sr.
Julián Oro, CDECT i IES La Llauna, i el Dr. Aureli
Caamaño, CDECT i IES Barcelona-Congrés, amb el tema
Reflexions
sobre el disseny dels currículums de la Física i la
Química del Batxillerat,
van tractar sobre l’estat de l’ensenyament de les
ciències a Catalunya i les propostes del currículum
Basant-se en
l’Informe Rocard i les proves PISA, van defensar
incloure dins de l’ensenyament de les ciències a
l’ESO i de la Física i la
Química al batxillerat activitats contextualitzades
i que fomentin l’anàlisi i l’argumentació, l’ús de
simulacions i eines TIC, etc. Es tracta d'aconseguir,
a nivell d’ESO, que l’alumnat sigui capaç
d’analitzar de forma critica les informacions sobre
ciència que els arriben i de fer servir la ciència
davant de fets quotidians. Als batxillerats és
prioritari que la ciència formi part de la formació
humanística i, per al batxillerat científic, una
formació sòlida i completa en les matèries bàsiques
entre les quals s’inclouen la física i la química.
En parlar del
currículum es va comentar que s’havien proposat uns
currículums de física i de química
amb les
següents caracterísitiques, entre altres:
-
Física i química
separades a 1r de Batxillerat
-
Contextualització de la matèria
-
Un possible
horari de 4 hores setmanal
Però ens vàrem
recordar que tot això només era una proposta.
En el bloc d'accions
que porta a terme la universitat ens varen
presentar:
-
Aportacions des
d’un centre de recerca universitària a
l’ensenyament de la física i la química a la
secundària.
Dra. Roser Pintó Casulleras (UAB - CRECIM) i
Dra. Montserrat Tortosa (IES Ferran Casablancas
– CRECIM)
-
El projecte La
Química.net, un projecte per apropar la química
a la societat.
Dr. Miquel Solà Puig. (UdG)
-
Presentació de la revista Recursos de física.
Dr. Xavier Jaén Herbera. (ETSEIB - UPC)
-
Dissabtes de la Física a la UAB.
Dr. Josep Antoni Grífols Gras. (UAB)
-
El projecte QISU. La química a la interfície
secundària universitat.
Gemma Fonrodona Baldajos. (UB)
Podreu
trobar informació sobre les diverses presentacions a
la web de
la
Societat Catalana de Química
Associació de
Professora de Física i Química de Catalunya (apFQc)
A
dalt
|