184
gener-febrer 2012
Sabies que...

Huxley
Josep González-Agàpito

Plana oberta

Experiència amb mandarina
Equip Llar d'infants Lola Anglada

Educar
de 0 a 6 anys
Bones pensades

L’atrapaombres: pots atrapar l’ombra del teu cap?
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3
L'entrevista

Conversa amb Beatriz López una mare satisfeta
Bet Madera

Escola 3-6

La llengua escrita
Rosa Boixaderas

Els ànecs
Dolors Todolí
Infant i salut
Què fem amb els mocs
Júlia Estela Esteve
El conte
Elisabet Abeyà
Llibres a mans
dels infants
Els gèneres literaris: la poesia
Tertúlia de Rates
 

Sabies que...

 

Huxley
Josep González-Agàpito

Plana oberta

 

Experiència amb mandarina
Equip Llar d'infants Lola Anglada

La quotidianitat ofereix constantment oportunitats per descobrir i experimentar. L’hora de les postres
esdevé un bon moment per iniciar una nova experiència.

Educar
de 0 a 6 anys

 

Créixer entre la lectura i la literatura
Roser Ros
L’autora ens fa reflexionar sobre la importància de l’acompanyament adult en el complex procés d’aprenentatge de la lectura de l’infant,
perquè no es tracta tan sols d’un mer procés de descodificació, sinó d’un procés de descobriment i de desig del plaer de la lectura.


Bones Pensades
L’atrapaombres: pots atrapar l’ombra del teu cap?
Juan Pedro Martínez

Escola 0-3

La documentació per donar valor a les relacions entre els nens
Gloria Tognetti

L’escola bressol es caracteritza per ser una comunitat de nens i nenes que comparteixen experiències entre ells i amb els educadors, experiències programades conscientment, amb una finalitat educativa, i que després es retornen a les famílies amb l’objectiu de promoure una renovada cultura de l’educació i de la infància.

Detalls d’una petita història
Eva Jansà
En el dia a dia de l’escola bressol es va teixint tot un món de relacions entre infants, entre adults, i entre adults i infants. La curiositat i l’interès per l’altre apareixen des de ben petits, des d’aquell nadó que observa l’altre que té al costat i que s’esforça per tocar i conèixer fins aquells infants que s’organitzen per compartir estones de joc. Com en el món adult, en aquestes relacions que es van construint cadascú assumeix un rol determinat, i molts cops apareix l’instint de protecció i cura cap als infants més petits.
La Martina i l’Ivan, l’Ivan i la Martina, una història d’amistat, de cura i delicadesa en la manera d’acompanyar-se que reflecteix com els infants són capaços de posar-se en el lloc de l’altre, i com, de vegades, els adults ens veiem reflectits en les seves accions

L'entrevista

Conversa amb Beatriz López una mare satisfeta
Bet Madera
La Bea, mare de dues criatures, du els seus fills a l’escola del poble, perquè pensa que aquesta és sempre la millor opció i perquè, a més, n’està satisfeta. Situada a Sant Llorenç Savall, és una escola de poble, petita i d’una línia. En general, les persones que hi han passat –com a mestres, com a alumnes o com a pares– coincideixen a dir que aquesta escola n’ha passat de tots colors, però sempre ha fet esforços per ser un lloc agradable, acollidor. Amb ganes de fer la feina amb il•lusió i entusiasme. Lluny d’altres escoles, per ubicació, però sempre molt acompanyada. El tarannà de molta gent que hi treballa, o hi ha treballat, fa que sigui una escola oberta, amb ganes d’establir connexions amb altres persones o centres que l’enriqueixin i als quals, a la vegada, pugui enriquir.

Escola 3-6

 

La llengua escrita
Rosa Boixaderas
Aprendre a llegir i a escriure és un procés llarg i complicat, per al qual es necessita desenvolupar una sèrie d’habilitats que molts infants encara no tenen quan es troben davant de les primeres lletres. Darrerament ha sorgit una mena de dèria social i escolar on sembla que els nens i les nenes perdran el tren si no saben llegir en finalitzar el parvulari. Hi ha una idea col·lectiva errònia que com més aviat se’ls apressi perquè aprenguin millor ho faran.

Els ànecs
Dolors Todolí
Gràcies a una experiència de col•laboració amb les famílies els infants han pogut viure de primera mà i participar en el procés d’incubació, el naixement i els primers dies de vida d’uns ànecs.

Infant
i salut

Què fem amb els mocs
Júlia Estela Esteve
Avui en dia, les malalties respiratòries tenen una gran incidència en la infància a causa de diversos factors que alteren l’aire que respirem: virus, fums, elements contaminants... En aquesta última dècada s’ha observat un augment important de les visites mèdiques, tant ambulatòries com hospitalàries, de nens i nenes amb afeccions respiratòries que comporten absentisme per malaltia a les escoles. Aquesta és una realitat que els educadors i educadores es troben a les aules habitualment. L’objectiu d’aquest article és donar unes recomanacions sanitàries als professionals de l’educació.

El conte
Contes amb vareta màgica
Elisabet Abeyà
Aquest any 2012, potser més que mai, a tots ens agradaria tenir una vareta màgica. Què en faríem? Crec que els que ens dediquem a l'educació dels més petits ens posaríem fàcilment d'acord en unes quantes coses bàsiques que no hem obtingut amb altres mètodes. No ens podem quedar de braços plegats esperant la nostra vareta. Us proposem per a aquest any contar «contes amb vareta màgica» i així, contant, contant, potser ens ve alguna bona idea.