FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Debat amb empreses sobre el model de gestió de la diversitat
Debat Model gestió de la diversitat 09.06.2011 Discapacitat  -  Hi van participar 25 empreses que van reflexionar conjuntament sobre el seu rol en el procés de gestió de la diversitat.

Durant els darrers anys s'ha desenvolupat un marc legal de referència i polítiques d'acció positiva per afavorir la inserció al món laboral de les persones amb discapacitat al mercat laboral. Tot i això, aquesta inserció és encara un repte per a algunes empreses. Però, per què és tan difícil assolir la inserció laboral de les persones amb discapacitat? Una resposta a aquesta pregunta podria ser que l'èmfasi en el disseny i implementació d'aquestes polítiques que no ha tingut en compte ni les empreses ni els models actuals de producció i només s'han centrat en afavorir la inserció de les persones amb discapacitat a través de mesures econòmiques, com bonificacions i subvencions. I, és aquest un model d'inserció vàlid?

Per debatre sobre aquestes i altres qüestions, la Fundació Autònoma Solidària (FAS) amb el suport del Consell Social de la UAB i en col·laboració amb la Fundació Seeliger y Conde va organitzar un espai de treball obert als diferents agents implicats en la inserció laboral de persones amb discapacitat.

En aquest espai es van analitzar les oportunitats i els reptes de la implementació d'un nou model d'inserció a l'empresa, basat en la gestió de la diversitat i es va debatre sobre les eines per incorporar-la com un valor estratègic corporatiu.

L'espai es va obrir amb una presentació de Begoña Navarrete, directora de la Fundació Autònoma Solidària, que va explicar com des del PIUNE, Servei d'atenció a la Discapacitat es veu la dificultat amb la que es troben els estudiants amb discapacitat per inserir-se al món laboral. També va aprofitar per agrair a totes les empreses presents la seva col·laboració amb el Programa Impuls gràcies al qual s'ha permès obrir una línia d'ajuts per a estudiants amb discapacitat greu. El Programa Impuls, es va iniciar el 2008 amb l'objectiu que les persones amb discapacitat en situació de dependència puguin accedir als estudis universitaris i un cop finalitzats, s'insereixen al món laboral d'acord amb les seves capacitats i formació.

A continuació, es va desenvolupar la conferència de Ramon Giró, director de la Fundació Seeliger y Conde, que va presentar la necessitat d'incloure aquest model en la cultura organitzativa empresarial i quines són les claus del model. A més, en la seva intervenció, Giró va remarcar que hi hagut un canvi de paradigma de la visió de la discapacitat, passant d'un model mèdic a un social que atèn la diversitat com a valor i la incorpora en el disseny de les polítiques empresarials. En aquest sentit, va remarcar la importància que l'empresa tingui capacitat de canvi social. Per acabar, va destacar la rellevància que una empresa tingui la certificació d'excel·lència en diversitat, la qual pot motivar a persones amb discapacitat a voler treballar en aquella corporació.

Després d'aquesta intervenció, Joan Subirats, director de l'IGOP i catedràtic de Ciència Política i Dret Públic de la UAB, va parlar sobre els valors del s.XXI (autonomia individual - empodorament, diversitat, horitzontalitat, igualtat de condicions i possibilitats...) i de la necessitat que l'empresa i l'Administració entenguin quins han estat els canvis socials i s'adaptin a aquests. Segons Subirats, si aconsegueixen incorporar aquest canvi i els valors socials això tindria un efecte intern aconseguint ser més eficients i a la vegada excel·lents en altres àmbits. També va exposar que no s'hauria de palar d'"encaixar" persones a les empresses sinó que des de la persona "construir" llocs a l'empresa.

A continuació, es va obrir el torn de paraules, moderat per Teresa Carreras, professora de la UAB i presidenta de l'Associació de Periodistes Europeus de Catalunya. Primerament, van intervenir dos persones amb discapacitat que van poder dirigir-se a les empreses. La Marta, estudiant de darrer curs de Traducció i Interpretació en situació de dependència per discapacitat física , va formular la següent pregunta: "Si vingués a buscar feina a la teva empresa, valoraries més el meu esperit de superació, la motivació, les meves competències o la meva situació física?". A partir d'aquesta qüestió, les empreses van reflexionar sobre la inserció laboral i van exposar la seva experiència amb el model de gestió  explicant les dificultats amb les quals s'han trobat i els reptes als que s'enfronten en la incorporació del model.

-Entrevista a Montserrat Fernàndez, responsable del Servei d'atenció a la Discapacitat, a Ramon Giró, director Fundació Seeliger y Conde i a Bernat Celaya, llicenciat amb una discapacitat a Ràdio Mataró.
a Mataró

Imprimir Enviar a un amic