|

Noves
relacions i tipus de família
Jorge Grau Rebollo.
Departament d’Antropologia Social i Prehistòria.
Universitat Autònoma de Barcelona.
Hi ha
en el terme "família" una multidimensionalitat inherent que
pot arribar a enfosquir el seu significat teòric (en el sentit de
Needham, 1971). En efecte, com diversos autors i autores han assenyalat,
entenem per "família" coses tan distintes com unitat conjugal
més descendència, grup extens de parents vinculats, des de la
perspectiva d’un ego particular, per filiació i matrimoni (el kindred
de les teories clàssiques del parentiu), o el conjunt de persones,
vinculades o no per mitjà d’una connexió genealògica comuna, a qui
es pot aplicar metafòricament l’extensió del terme (i encara es
podria eixamplar la metàfora a altres institucions que suposadament
mimetitzarien les seves funcions i n’adoptarien la proximitat
relacional: l’empresa, l’estat, una comunitat de creients...). Des
d’una òptica transcultural, la qüestió és encara més problemàtica
(i apassionant), perquè cap de les tres dimensions es presenta de la
mateixa manera a tot arreu. Fins i tot podem afirmar que alguns fets
que considerem universals (com ara el matrimoni) deriven de la fal·làcia
d’assumir que fenòmens que poden semblar similars a ulls d’un
observador exterior, son idèntics en la seva configuració específica
i variant (Needham, 1971). Sabem, gràcies a l’antropologia i els
estudis transculturals que unitat domèstica, família i nucli
procreatiu són coses diferents, que fins i tot ho són família
i família nuclear (un tipus més de família) i que qualsevol
dels tres pot adoptar fórmules culturalment específiques, ben
allunyades de la nostra concepció "de tot ús" del mal·leable
terme família.
En un
àmbit cultural més proper, però, tampoc no podem parlar amb seguretat
de la seva definició. La raó, com molt oportunament ha assenyalat
Aurora González Echevarría (1993) rau en el fet que es barreja
l’accepció popular del concepte (la qual, a l’igual que passa amb
"mare" o "classe mitjana", no requereix de més
precisions en àmbits informals) amb la seva dimensió teòrica (és a
dir: amb la delimitació del concepte de tal manera que queda
perfectament demarcat, evitant-ne l’ambigüitat). Parlem de "família"
i "famílies" simultaniejant vessant folk i teòrica i, en
conseqüència, desdibuixant-ne els contorns.
Tanmateix,
en el decurs dels darrers quinze anys hem sentit a parlar de forma
creixent de "noves formes de família", expressió que duu
associades connotacions de transformació i canvi. És a dir, treballem
sobre un fons no problemàtic: la necessària existència de velles
estructures respecte a les quals es produeixen els canvis i es
desmarquen aquests models novells. Strathern, o Segalen, però, s’han
referit a les concepcions de família tradicional com un constructe simbòlic
que reprodueix etnoconcepcions culturals històricament situables, tot
projectant-les (en aquest cas seria més adient dir retrojectant-les) a
conjuntures històriques diferents a la d’origen. Jesús Contreras i
Joan Prat han treballat sobre hipòtesis similars en el cas del
pairalisme català.
Vol dir
això que tot és producte d’una mena d’enginyeria ideològica, que
no hi ha cap mena de referent real? En absolut. El que implica és
una tasca inexcusable per a la ciència social i els que la practiquem:
la exigència de control de biaixos teòrics (família reduïda a
familia nuclear, o la identificació de família amb grup
domèstic o nucli procreatiu, per exemple) i també ideològics
(la cohesió familiar del passat i la decreixent solidaritat entre els
seus membres: la crisi de la família). Sembla inqüestionable
que hi hagut canvis en les formes d’organització social (familiars i
no familiars), i que els indicadors demogràfics ens aboquen a fenòmens
no estrictament ideats. Una altra qüestió és la novetat o no
d’aquests fenòmens i si les percepcions de crisi afecten la família
o les ideologies teixides al seu voltant.
La família
nuclear occidental urbana contemporània (en la seva formulació decimonònica:
parella conjugal més els fills i filles no casats) sembla ara més
afectada que mai per divorcis, davallada de la natalitat, doble projecció
professional dels cònjuges, inestabilitat en els ingressos i un augment
de la qualitat en la inversió de temps cap als pocs fills que es tenen.
En el cas d’Espanya, però, cal recordar que el divorci és legalment
impossible des de finals dels anys trenta fins a començaments dels
vuitanta, i la conjuntura político-ideològica d’aquestes quatre dècades
confegí uns models culturals que no podien transgredir-se sense
conseqüències. Així, no és infreqüent sentir a parlar de matrimonis
que, per dir-ho d’alguna manera, "cohabitaven separadament"
(romanien casats, però feien vida relativament independent), relacions
clandestines o alguns casos de convivència no marital. El repertori
popular és il·lustratiu en aquest extrem: "poner un
piso", "la otra", "la querida", "un donjuán",
"ser de la acera de enfrente" o "del ram de
l’aigua"... Em sembla, però, indiscutible que la declaració
pública i la visibilitat de conductes discrepants respecte al model
ideal (normatiu) són en els noranta molt més altes que no pas en els
seixanta (el cinema és un excel·lent àmbit d’anàlisi, gràcies al
seu caire refractiu), i que quelcom hi ha de novetat en les
"parelles de fet", les "parelles homosexuals", o el living
apart together.
Fixem-nos,
però, en la limitació del nostre utillatge terminològic: com
demarquem sense ambigüitats determinades formes de convivència i
relació no marital? Sembla que matrimoni és, des d’una
perspectiva metodològica, un tipus de relació específica i
delimitable (sempre i quan no caiguem en l’error de projectar-lo a
altres contextos culturals i/o històrics). Però, com denominem a dues
dones que decideixen viure juntes i establir una relació afectiva i
estable amb la intenció de tenir descendència i criar-la conjuntament:
"parella" (qualsevol combinació binària ho és),
"parella de fet" (no de dret, per tant), "parella
homosexual" (si és que les nostres construccions folk dicotòmiques
i exclusives sobre el sexe, el gènere, la identitat i l’orientació
sexual i afectiva, així com el seu encadenament seqüencial i
necessari, són tant resistents com es postulen), "parella
cohabitant" (hi ha centenars de possibilitats lògiques de dibuixar
formes de coresidència entre dos individus sense implicar cap altre
relació emocional)?
Les
cultures canvien constantment. La nostra també. Els models
"tradicionals" de família, seguint Hobsbawm y Rangers (1988),
ho són en el context d’unes coordenades històriques i culturals
determinades. Les noves formes de família (com les noves formes de
producció o els nous fenòmens de deslocalització empresarial) són
també fruit i conseqüència del seu temps i les seves coordenades
socials. Potser d’aquí a una dècada, quan les tecnologies de
reproducció assistida i la conjuntura del moment s’hagin transformat,
caldrà parlar de formes novíssimes de relació familiar. Tal
vegada, si ens fixéssim en la vessant relacional en comptes de la
tipologia residencial, per exemple, trobaríem matisos que ens ajudarien
a entendre què passa (i per què) en un àmbit cultural on el parentiu,
contra el que s’acostuma a pensar i postular des d’alguns sectors,
no sembla haver perdut en absolut la seva vigència i centralitat.
Bibliografía:
COMAS
D’ARGEMIR, Dolors
-
(1993)
"Noves Formes de Família". Revista del Centre
d’Investigació, Formació i Assessorament. Diputació de
Barcelona; 11; pp: 25-31.
-
(1997)
"Els Canvis en les Estructures i Formes de Convivència".
La nova Europa Social i els municipis. Barcelona: Patronat Flor
de Maig, Diputació de Barcelona. Centre d’Investigació, Formació
i Assessorament.
COMAS
D’ARGEMIR, Dolors; GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora (Coords.) (1990) Familia
y relaciones de parentesco. Estudios desde la antropología social.
Valencia: Institut Valencià de la Dona.
CONTRERAS,
Jesús(1989) "La invenció de la família catalana" L’Avenç,
nº. 132, desembre 1989, pp: 15-17.
DEVILLARD,
Mª J. (1990) "Consideraciones en torno al concepto de grupo doméstico",
a COMAS D’ARGEMIR, Dolors; GONZÁLEZ ECHEVARRÍA, Aurora (Coords.)
(1990) Familia y relaciones de parentesco. Estudios desde la
antropología social. Valencia: Institut Valencià de la Dona; pp:
65-74.
DOMINGO,
Andreu. (1997) La formación de la pareja en tiempos de crisis.
Madrid y Barcelona, 1975-1995. Tesi Doctoral, UNED, Facultad de
Ciencias Políticas y Sociología. Departamento de Sociología II.
FLAQUER,
Lluís
-
(1998b)
El destino de la familia. Brcelona, Ariel.
-
(1998a)
"Família i noves formes de convivència" en GINER, S.
(dir.) (1998): 401-415.
FORTES,
Meyer (1956) "Introduction", a GOODY, Jack (Ed.) (1956) The
developmental cycle in domestic group. Cambridge: Cambridge
University Press.
GONZÁLEZ
ECHEVARRÍA, Aurora (1993) "Família", a AGUIRRE, A. (Coord.)
(1993) Diccionario temático de antropología. Barcelona:
Amarcombo; pp: 322-328.
GOODY,
Jack Ed.) (1956) The developmental cycle in domestic group.
Cambridge: Cambridge University Press.
GRAU
REBOLLO, Jorge (2002) La familia en la pantalla. Oviedo: Septem
Ediciones.
HAMMEL,
E.A. (1980) "Households, Structure in Fourteenth Century
Macedonia"; Journal of Family History; 5; pp: 242-273.
HOBSBAWN,
E.J.; RANGERS, T. (1988) La invenció de la tradició. Vic: Eumo.
LASLETT,
P.; WALL; R. (Eds) (1972) Household and family in the past time.
Cambridge: Cambridge University Press.
LÉVI-STRAUSS,
Claude; SPIRO, Melford; GOUGH, Kathleen (1976 [1956]) Polémica sobre
el origen y universalidad de la familia. Barcelona: Anagrama.
NEEDHAM,
R. (1971) (ed.) Rethinking Kinship and Marriage, Londres:
Tavistock Publications.
PEREZ
DIAZ, Julio (2000) "La feminización de la vejez". Papers
de Demografía http://www.ced.uab.es/jperez/PDFs/ArtiLamujer.pdf.
PRAT,
Joan(1989) "El pairalisme com a model ideològic", L’Avenç,
nº 132, desembre 1989, pp: 34-53.
ROCA
GIRONA, Jordi (1996) De la pureza a la maternidad. La construcción
del género femenino en la postguerra española. Madrid: Ministerio
de Educación y Cultura.
ROIGÉ
VENTURA, Xavier
-
(1997)
"¿Tanto Está Cambiando la Familia? Transformaciones y
Continuidades en el Parentesco"; Revista de Occidente; Núm.
199. Desembre; pp: 90-111.
-
(1998)
"Les xarxes de parentiu" en GINER, S. (dir). (1998) La
Societat Catalana. Barcelona: Institut d’Estadística de
Catalunya, Generalitat de Catalunya;pp: 417-441.
ROURA,
A. (1996) Nosotros, que nos quisimos tanto. Barcelona: Planeta.
SEGALEN,
Martine (1992 [1981]) Antropología Histórica de la familia.
Madrid: Taurus Universitaria.
SOLIÉN
DE GONZÁLEZ, N. (1967) "The consanguineal Household and
Matrifocality"; American Anthropologist; 67; pp: 1541-1549.
STRATHERN,
Marilyn (1992a) After Nature: English Kinship in the Late Twentieth
Century. Cambridge: Cambridge University Press.
STRATHERN,
Marilyn (1992b) Reproducing the Future: Anthropology, Kinship and the
New Reproductive Technologies. Nova York: Routledg
|